П

родавці рейтингів

База псевдосоціологів

ТЕКСТИ зібрали дані про 80 псевдосоціологічних служб та 88 осіб, які оприлюднювали сумнівні результати протягом останніх 15 років. По кожному з них ми подаємо довідку та історію їхньої діяльності.

Ця інформація допоможе журналістам оцінити, чи варто публікувати дані певної служби, а виборцям — чи варто довіряти даним таких «соціологів».

Про проект

Псевдосоціологи придумують для себе гучні назви і «зі стелі» малюють потрібні рейтинги клієнтам. За останній час утворився цілий ринок таких сумнівних служб. Реальні опитування визнаних фірм тонуть у хвилях брехні.

В Україні працює не більше десяти авторитетних служб, спроможних провести якісне та достовірне всеукраїнське опитування громадської думки. Коли правдиві результати політиків не влаштовують, вони через спеціальні псевдосоціологічні служби оприлюднюють вигідні для себе рейтинги. Це потрібно для того, щоб набрати додаткові голоси на виборах.

Є принцип, згідно з яким виборець не хоче голосувати за того, хто має мало шансів пройти, тому потрібно створювати ілюзію. І тут на підхваті фальшиві соціологи. Їхню брехню масово тиражують ЗМІ, частково через непрофесійність, частково за гроші. Далі ми використовуємо слово «джинса» на позначення матеріалів з ознаками політичного замовлення.

Ми зібрали та узагальнили в єдину базу практично всі публічно оголошені результати соцопитувань протягом останніх 15 років. І публікуємо досьє на десятки відверто фіктивних або сумнівних «соціологічних» служб, які хоча б одного разу оприлюднювали підозрілі результати опитування.

Кого ми зараховували до псевдосоціологів?

Компанії, від імені яких оприлюднювалися «опитування», і людей, які їх оголошували.

«Фальшивість» ми вираховували у комплексі за декількома критеріями:

Перший — відсутність згадок про дослідження фірми в період між виборами. Несподівана поява і зникнення фірми.

Другий — вивчали непублічні зв’язки засновників і публічних спікерів «соціологічних» організацій із політиками.

Третій — вивчали, як поширюється інформація про псевдосоціологічні дослідження. Новина, розміщена різними медіа під однаковим заголовком із цифрами «соціологічного дослідження» від невідомої раніше організації, також слугувала ознакою того, що фірма чи людина, яка оголошує ці цифри, працює на одну з політсил.

Четвертий — розбіжність між оголошеними прогнозами і результами голосувань. Ми усвідомлюємо, що через велику кількість «невизначених виборців» навіть соціологічні фірми з репутацією не завжди точно прогнозують результати виборів, також ми розуміємо, що за час між опитуванням і виборами вподобання виборців можуть змінитися. Та все ж ми вважаємо, що порівняння «прогнозу» і реальності найбільш показове.

Псевдосоціологи

Компанії, котрі оприлюднювали сумнівні опитування

А

Агентство моделювання ситуацій

Агентство політичних технологій

Агентство соціальних комунікацій

Агенція соціальних досліджень

Актив-груп

Б

Бюро соціальних та політичних розробок

В

Вільний громадянин

Всеукраїнська асоціація місцевого самоврядування

Всеукраїнська незалежна соціологічна служба

Всеукраїнська соціологічна служба

Всеукраїнський інститут соціології

Всеукраїнський соціологічний консорціум

Всеукраїнський центр політичних досліджень

Г

Громадська думка

Д

Демократичний вибір

Демоскоп

З

За чесні вибори

Західноукраїнський центр електоральних досліджень і політичного прогнозування

І

Імідж-контроль

ІМСА

Інмарк

Інститут безпроблемного управління

Інститут глобальних стратегій

Інститут громадської думки

Інститут дослідження регіонального розвитку України

Інститут інформаційного суспільства

Інститут політичних досліджень

Інститут практичної політики

Інститут процесів соціального розвитку

Інститут соціологічних та маркетингових досліджень

Інтерсоціосистема-ПС

К

Київ-21 століття

Київська соціологічна академія

Київський інститут мирних досліджень

Київський центр політичного та економічного аналізу

Київський центр соціологічних досліджень

Консалтинг

М

Моніторинговий центр

Н

Незалежне агентство української політики

Нове покоління України

Нью-імідж маркетинг груп

П

Пента

Передові правові ініціативи

Перспектива

Політлаб

Пошук

Право народу

ПУСК

Р

Рейтинг плюс

Рейтинг-груп

С

Соціальна перспектива

Соцінтел

Соціо (Всеукраїнська соціологічна служба)

Соціо (Центр науково-прикладних досліджень)

Соціодизайн

Стратегія РОСТ

Т

Третій сектор

У

Україна-2000

Українська ініціатива

Українська проектна система

Український меридіан

Універсітас

Ф

Фонд підтримки прозорих виборів

Фонд Свободи

Фонд свободи і демократії

Форум

Фундація стійкого розвитку суспільства

Ц

Центр інформаційних та маркетингових досліджень

Центр політичного і економічного консалтингу

Центр політичного й соціологічного консалтингу

Центр політичного маркетингу

Центр розвитку громади

Ю

Юкрейніан соціолоджі онлайн груп

D

DEF Group

I

Instituto Sociologia Intternazionale

Q

Q&Q Research

U

USS Research

W

Whitman Insight Strategies

Приховані піарники

Особи, котрі оголошували сумнівні опитування або робили коментарі, вигідні тим чи іншим політичним силам

Б

Бала Віталій

Балюк Світлана

Бауман Юрій

Берест Віктор

Бєлашко Сергій

Біловол Олексій

Бондаренко Володимир

Бондаренко Кость

Бузаров Андрій

Буров Ігор

В

Вигівський Сергій

Вітмен Бернард

Воронцов Геннадій

Г

Гладуняк Ірина

Голобуцький Олексій

Горбач Володимир

Городецька Олена

Громаков Дмитро

Д

Данилюк Ростислав

Дем’янов Сергій

Дементьєв Ігор

Дзюба Олена

Дімсков В’ячеслав

Є

Єременко Андрій

Ж

Житняк Юрій

З

Загороднюк Валерій

Залізняк Ганна

Золотарьов Андрій

І

Іванов В’ячеслав

Іванченко Олександр

Іващенко Олена

К

Камінник Ігор

Карасьов Вадим

Клаунінг Наталія

Коваленко Олена

Ковтун Олексій

Корж Костянтин

Коровніченко Максим

Кузка Сергій

Кулик Віталій

Кушнір Світлана

Л

Лапшин Віктор

Левицький Леонард

Луків Геннадій

Лукінова Людмила

Лупова Тетяна

Ляпкало Олександр

М

Малєєв Костянтин

Мартинюк Ігор

Марунич Дмитро

Мішин Андрій

Мороз Віталій

О

Орлов Сергій

П

Павленко Руслан

Павловський Ярослав

Парахонська Олена

Пащенко Віктор

Піньковський Володимир

Позняк Майя

Пом’яновський Ігор

Притула Михайло

Прокопенко Андрій

Р

Резнік Володимир

С

Синаюк Олег

Сірий Євген

Слісаренко Юлія

Стоякін Василь

Т

Ткач Руслан

Тудвасєва Тамара

Ф

Фесенко Володимир

Фіщенко Дмитро

Х

Хамітов Назіп

Ц

Цибулько Володимир

Цируль Павло

Ч

Черкасова Марія

Чигрин Віктор

Чиркіна Ольга

Я

Якубін Олексій

Ярова Тетяна

Кому вірити?

Напередодні президентських виборів 2014 року Правління Соціологічної асоціації України (САУ) висловило довіру таким соціологічним центрам:

Також об’єктивні дані оприлюднює Фонд «Демократичні ініціативи» (керівник — Ірина Бекешкіна), який не є соціологічною службою у класичному розумінні, а виступає посередником між громадськістю та соціологічними фірмами.

Ми свідомі того, що написали не про всі псевдосоціологічні служби. Робота над проектом триватиме і далі. Ми опублікували всі дані, котрі змогли знайти про ту чи іншу компанію або персону.

P.S.: Якщо ви вважаєте, що ваша компанія незаслужено опинилася серед цих достойників і ви готові надати нам матеріали для перевірки: опис методології (насамперед вибірки) і масив анкет, надсилайте їх на texty.socio@gmail.com. Якщо ви маєте докази щодо сумнівної діяльності будь-якої соціологічної компанії повідомте нас за вказаним вище імейлом.