Боровський Олексій

Боровський Олексій

Пов'язаний із соцопитуваннями

Директор сумнівної компанії «Seetarget», яка публікувала соціологічні дослідження лише у 2017—2019 роках із завищеними рейтингами «Опозиційної платформи — За життя» (ОПЗЖ) та кандидата від цієї партії Юрія Бойка.

Від липня 2020 року Боровський почав активно піарити кандидата в мери Києва Андрія Пальчевського1,2,3,4.

«Seetarget» активізувався в серпні 2018 року і протягом 2018—2019 років періодично презентував переважно регіональні електоральні «дослідження», в яких майже завжди були явно завищені (порівняно з дослідженнями реальних та авторитетних соціологічних служб) результати «ОПЗЖ» та кандидата від цієї партії Юрія Бойка5.

Опитування «Seetarget» Боровському допомагали оприлюднювати персонажі, що були й раніше помічені в піарі різних політиків, зокрема Володимир Фесенко, Валентин Гладких та Тарас Семенюк.

Напередодні президентських виборів 2019 року сумнівні результати «Seetarget» активно поширював телеканал «Інтер», співвласником якого є однопартієць Бойка Сергій Льовочкін. В одному з сюжетів у лютому було наведено дані «Seetarget» із коментарем Боровського, що «з вирішенням війни чітко асоціюється кандидат від „Юго-Востока“ Юрій Бойко»6.

У липні того ж року «Інтер» ще раз оприлюднив дані «Seetarget», цього разу з таким коментарем Боровського:

«Насамперед чому “ОПЗЖ” збільшується і має рейтинг? Тому що виборці голосують за них як за своїх»7.

Наприкінці вересня 2019 року вийшло останнє (станом на 11.09.2020) опитування «Seetarget» — щодо кандидатів у київські мери. За цими даними, нардеп від «Слуги народу» і колишній гендиректор телеканалу «1+1» Олександр Ткаченко нібито був на другому місці із 18,6% і відставав від Віталія Кличка всього на 2,1%, тобто розрив, як наголошувалося у прес-релізі, був «у межах соціологічної похибки». У другому турі Ткаченко нібито взагалі перемагав чинного мера. Насправді у це важко повірити: опитування авторитетного КМІСу, проведене 11—22.10.2019, показувало розрив між ними у понад 18%8.

Як зазначає видання «Бабель», одним із бенефіціарів «Seetarget» записаний9 Дмитро Царенко — добрий знайомий Ткаченка і колишній генпродюсер «Нового каналу»10.

Як було вказано на сайті організації, «команда Seetarget з 2004 року об’єднує фахівців з комунікації, соціологів, маркетологів, психологів і політологів», однак насправді вона була зареєстрована лише у 2017 році, що підтверджують дані з реєстру і сам директор Олексій Боровський: «…подивіться фейсбук сторінку… ми дійсно тільки відкрилися. Але я особисто наприклад, вже працюю в цій сфері з 2004»11.

Наприкінці серпня 2018 року колишній головний редактор «Форбс-Україна» Володимир Федорін та відома соціологиня Ірина Бекешкіна поставили під сумніви результати соціологічного дослідження цієї компанії12,13.


Крім того, 28.08.2018 інтернет-видання «Ділова столиця» звернула увагу14, що сторінка компанії в мережі Facebook була створена в листопаді 2017 року, а пости зазвичай були пов’язані з семінарами для студентів і подібним. На думку видання, цікавий також і сайт «соціологів» — хоча і стверджується, що компанія заснована в 2004 році, єдиною новиною за 14 років існування є прес-реліз від 27 серпня 2017 року про електоральні рейтинги і потенціал кандидатів на пост президента України.

У коментарях до посту Федоріна відома блогерка Faina Kaplan15 зазначила, що на персональній сторінці американського політтехнолога Джейсона Джея Смарта, який презентував опитування Seetarget, вказано, що він «пропонує успіх у політиці» і допомагає складати16 соцопитування та фокус-групи на замовлення політичних партій. У відповідь Боровський сказав: «Він не брав участі в розробці методології дослідження, лише як експерт що прокоментував вплив міжнародних подій на хід виборчої кампанії».

Тут же в коментарях журналіст Віталій Манько помітив17, що у рейтингу з підозріло високим рівнем довіри фігурує маловідомий політик Віталій Скоцик, а високий рейтинг довіри Анатолія Гриценка було, імовірно, вказано для того, щоб про це опитування написало «Дзеркало тижня», головним редактором якого є дружина Гриценка Юлія Мостова.

У себе на сторінці Манько також написав18, що «компанія виникла рік тому. Проте на сайті написано, що вони на ринку — понад 14 років. Фізична та юридична адреси сітаргет не співпадають. Статутний капітал кампанії 1000 гривень. Розмір внеску до статутного фонду співзасновниками — 350 грн на особу. В Гуглі відсутні будь-які згадки про інші дослідження “сітаргет”».

Останнє оновлення: 11.09.2020