Що Маск і Трамп ризикують втратити у своєму розриві з великими ставками, — WSJ
За драматичним розривом Дональда Трампа та Ілона Маска криється справжній політичний і фінансовий ризик для них обох. Королівська битва мільярдерів може призвести до величезних витрат для їхніх імперій, пише The Wall Street Journal. Texty.org.ua наводять дещо скорочений переклад статті.

В один із найвідповідальніших моментів Трамп погрожував розірвати федеральні контракти з компаніями Маска на мільярди доларів. Якби це сталося, це вплинуло б на всю бізнес-імперію Маска, включно з компанією SpaceX, яка запускає астронавтів для Національного управління з аеронавтики і дослідження космічного простору та супутники для Пентагону.
Компанія Маска з виробництва електромобілів Tesla у четвер втратила 152,4 мільярда доларів ринкової вартості — це найбільше одноденне падіння капіталізації в історії компанії.
Трамп не може втратити підтримку більше ніж трьох республіканців у Палаті представників, інакше його «великий, прекрасний законопроєкт» буде зірвано. Членів Кокусу свободи Палати вже важко переконати — вони висловлюють занепокоєння щодо впливу законопроєкту на дефіцит бюджету, і саме цю ж критику висловлював Маск.
Читайте також: Скандальний розрив Маска і Трампа. Як розгорталася драма: опис у деталях
Що може втратити Маск
Ілон Маск, генеральний директор компаній Tesla, SpaceX і xAI, має мільярдні державні контракти і домагається змін у федеральному законодавстві, щоб виконати свою обіцянку інвесторам, що він перетворить Tesla на гіганта штучного інтелекту і робототехніки вартістю у трильйони доларів.
У четвер Трамп пригрозив розірвати державні контракти з компаніями Маска. SpaceX роками тісно співпрацює з урядом, будуючи тісні зв'язки з Пентагоном, розвідувальним співтовариством і НАСА. Компанія часто запускає військові вантажі, а НАСА значною мірою завдячує SpaceX за деякі зі своїх найгучніших місій.
Tesla
Для розгортання загальнонаціонального парку безпілотних автомобілів Tesla потрібні зміни в законодавстві на федеральному рівні, чого компанія активно домагається. Наразі дозвіл на експлуатацію самокерованих транспортних засобів на дорогах загального користування регулюється на рівні штатів.
У квітні міністр транспорту Шон Даффі відвідав головний офіс Tesla в Остіні. "Ми тут, в Остіні, штат Техас, на заводі Tesla з Ілоном Маском", — сказав Даффі у відео, розміщеному на X. "Звісно, було б чудово для Сполучених Штатів мати єдиний національний звід правил для автономного водіння", — додав Маск у відео.
Очікується, що Tesla запустить свій перший сервіс таксі на базі самокерованих автомобілів в Остіні вже цього місяця, готуючись до конкуренції з Waymo.
Маск давно звинувачує регуляторні бар’єри у неможливості повноцінного впровадження функцій автономного водіння. Багато інвестицій Tesla у безпілотні авто й людиноподібних роботів фінансуються коштом продажів автомобілів компанії — а вони різко впали останнім часом у США та Європі, в міру того як стосунки Маска з Трампом ставали тіснішими.
Більшого удару по Tesla можуть завдати зусилля Білого дому щодо послаблення правил економії палива та викидів. Tesla щокварталу заробляє сотні мільйонів доларів від продажу регуляторних кредитів конкуруючим автовиробникам, яким потрібно купувати їх, щоб уникнути штрафів за перевищення лімітів викидів вихлопних газів. Минулого місяця Конгрес проголосував за скасування права Каліфорнії встановлювати власні ліміти на викиди вихлопних газів, фактично знищивши один з найбільших рушійних факторів інвестицій в електромобілі в США.
SpaceX
SpaceX тісно співпрацює з урядом США за численними контрактами на мільярди доларів. Кілька урядових установ використовують її ракети Falcon, орбітальні космічні апарати та Starlink, мережу з понад 7500 інтернет-супутників.
SpaceX потребує схвалення планів польотів від авіаційних регуляторів, а також екологічних дозволів для розміщення своїх пускових майданчиків. У квітні компанія отримала контракт на $5,9 мільярда на запуск вантажів для національної безпеки в інтересах армії США.
Компанія Маска — єдина американська космічна фірма, що регулярно доставляє астронавтів на Міжнародну космічну станцію та назад. У 2022 році NASA надало SpaceX ще п’ять пілотованих місій, довівши загальну суму контрактів за цим напрямком майже до $5 мільярдів.
SpaceX також відіграє ключову роль у головній програмі NASA з дослідження Місяця: має контрактів ще на понад $4 мільярди для розробки корабля Starship, який має доставляти астронавтів на Місяць у майбутньому. NASA також обрало SpaceX для розробки корабля, що зможе безпечно звести МКС з орбіти в 2030 році — контракт на суму до $843 мільйони.
Крім того, SpaceX уклала угоди з американськими розвідувальними структурами, зокрема секретний контракт на $1,8 мільярда з Національним розвідувальним управлінням, яке керує супутниками-спостерігачами.
Очікувалося, що за адміністрації Трампа Маск отримає ще більше вигідних угод. Зараз SpaceX, разом із двома іншими компаніями, прагне взяти участь у президентській програмі протиракетної оборони під назвою «Золотий купол для Америки».
Що може втратити Трамп
Трамп об’єднав усю свою законодавчу програму в один масштабний законопроєкт — суміш податкових пільг, фінансування стіни на кордоні та скорочень програм на кшталт Medicaid (медична допомога малозабезпеченим) і талонів на їжу. Законопроєкт пройшов у Палаті представників із мінімальною перевагою — голосуванням 215 проти 214, і наразі розглядається Сенатом, перш ніж знову повернеться до Палати на остаточне голосування. Протидія Маска може зірвати цей план.
Маск заявив, що законопроєкт збільшить федеральний дефіцит на $2,5 трильйона, назвавши його «огидним збоченням» і пригрозив звільнити політиків, які «зрадили американський народ». Його зауваження можуть знайти підтримку серед законодавців, які виступають проти зростання дефіциту.
Мільярдер також може використати свої величезні фінансові ресурси, які вже сприяли переобранню Трампа минулого року: понад $250 мільйонів пожертв. Тепер він може профінансувати кампанії проти законодавців, які підтримують законопроєкт, або впливати на республіканців менш помітними способами.
Маск заявив у четвер, що Трамп програв би вибори без його підтримки, додавши в соцмережі X: «Яка ж невдячність».
Поки законодавці намагалися розібратися в отруйній риториці, що лунала в четвер, більшість республіканців, схоже, залишалася згуртованою навколо президента. Але Маску потрібно відвернути лише кількох незгодних, аби зірвати голосування.
Маск отримав публічну підтримку лише від трьох республіканців Палати представників, включно з Томасом Массі (представник штату Кентуккі) та Ворреном Девідсоном (республіканець від штату Огайо), які раніше голосували проти законопроєкту. Девід Швейкерт , республіканець від штату Аризона, який пропустив перше голосування, заявив WSJ, що він хоче внести до законопроєкту «кілька змін», перш ніж підтримати його.
У довгостроковій перспективі постійний розрив між Маском і Трампом може зашкодити шансам республіканців зберегти свою крихку більшість у Палаті представників на проміжних виборах 2026 року. Це пов’язано з важливістю підтримки багатомільйонної аудиторії Маска в соцмережі X.
У четвер Маск розмірковував про створення нової політичної партії, звернувшись до своїх 220,5 мільйона підписників на X з питанням, чи підтримали б вони таку ідею. До вечора четверга понад 81% з приблизно 3,5 мільйона респондентів відповіли «так».