Урбаністична концепція "міста 15 хвилин" стала трендом у світі та породила теорії змови. Що вона передбачає
Концепція 15-хвилинного міста, яку популяризував Париж, стала основою політики у багатьох містах світу, зокрема, в Буенос-Айресі, Ченду, Мельбурні, Шанхаї, Г'юстоні, Едмонтоні та інших. Мережа C40 Cities просувала цю концепцію як спосіб для мегаполісів відновитися після Covid-19. Журнал архітектури та дизайну Dezeen пояснює сутність концепції, ТЕКСТИ переклали матеріал.
Що таке міста 15 хвилин?
15-хвилинне місто – це містобудівна концепція, яка, як випливає з назви, спрямована на створення громад, де люди можуть отримати доступ до ключових зручностей, витративши на це не більше 15 хвилин пішки або на велосипеді.
Концепція заохочує розвиток міст з кількома центрами, де офіси, магазини, ресторани та розважальні заклади розміщені локально, що зменшує потребу їздити на автомобілі. Це досягається за допомогою політики та міських заходів.
Зменшуючи залежність від транспортних засобів і заохочуючи активний спосіб пересування, вона має на меті допомогти зменшити викиди вуглекислого газу та забруднення повітря, а також покращити здоров'я людей.
Хто винайшов 15-хвилинне місто?
Хоча багато ідей, що містяться в 15-хвилинних містах, існують вже давно, саму концепцію створив французько-колумбійський урбаніст Карлос Морено. З 2017 року він працює доцентом Університету Сорбонна в Парижі.
Після п'яти років досліджень Морено представив концепцію, яка дістала назву ville du quart d'heure французькою мовою, на Паризькій конференції ООН з питань зміни клімату (COP21) у 2015 році.
Популяризації вона набула після того, як мер Парижа Анн Ідальго підтримала цю концепцію у 2019 році, а потім використала її під час своєї передвиборчої кампанії у 2020-му, для якої Морено виступив науковим консультантом.
У 2021 році за створення концепції Морено був відзначений Букерівською премією.
Чому 15-хвилинні міста викликають суперечки?
Розвиток подій, який Морено назвав "шокуючим", став основою теорії змови, згідно з якою 15-хвилинні міста є частиною ширшого плану з обмеження пересування людей. Теоретики змови вважають, що ці пропозиції можуть бути використані для того, щоб люди не могли подорожувати далі, ніж 15 хвилин від своїх домівок.
Ця теорія набула популярності минулого року після того, як Оксфордська міська рада вирішила обмежити рух на шести дорогах у певний час доби, щоб зменшити затори. У статті, що набула широкого розголосу, йшлося про те, що цей план "замкне мешканців в одній із шести зон", і приблизно 2 000 міських демонстрантів вийшли на вулиці на знак протесту проти планів ради.
У рамках свого плану з гальмування "антиавтомобільних заходів" прем'єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак нещодавно оголосив, що він "зупинить ради, які впроваджують" 15-хвилинні міста.
У відповідь на цю заборону Морено заявив Dezeen, що така політика "рівнозначна" співпраці з прихильниками теорій змови.