Ціни на все в усьому світі ростуть – і продовжать зростати. Ось чому

Про це заговорили вже провідні видання Заходу.

FATJ1PIXEAEqVAt.jpg

Видання Bloomberg опублікувало розбір під назвою "Всередині брутальних реалій пекла ланцюгів постачання". Справи серйозні.

Передусім у світі спостерігається безпрецедентний брак напівпровідників, не вистачає складських місць, портових споруд – і дуже сильно ростуть ціни на перевезення і поїздами, і кораблями. Це водночас знижує маржу прибутків ретейлерів і підвищує ціни на все – буквально на все – для кінцевих споживачів.

Крім того, справді йдеться про затримки з постачанням і з виробництвом нових продуктів (див. статтю про чіпи у "читати також").

Вантажний поїзд у США. Фото: WILLIAM CAMPBELL/GETTY IMAGES
Вантажний поїзд у США. Фото: WILLIAM CAMPBELL/GETTY IMAGES

Попит на матеріальні блага високий

Глобальні ланцюги постачання у нашому взаємопов'язаному світі дуже складні. Варто метелику махнути крилами в Шеньчжені – й це впливає на отримання вами замовлення в Києві. Ну, може не аж так – але майже.

Як ми писали, у багатих країнах після пандемії відбувається небачений сплеск попиту. Ця тенденція пов'язана з тим, що люди не могли витрачати цілий рік і водночас мали державну підтримку, тож кинулися робити це зараз.

Економіка США відновлюється після пандемії небаченими темпами. Є й ризики – Wall Street Journal

Споживачі у таких країнах мають удосталь коштів і не бояться витрачати. Крім того, все ж через обмеження люди витрачають більше на матеріальні товари, а не на послуги (скажімо, туризм – основний "нематеріальний" бік витрат для багатших країн/верств населення – усе ще в занепаді).

Отож, попит на товари б'є рекорди. Але ці товари мають звідкись прибувати.

По пропозиції вдарив Covid-19

Значна частина підприємств довго була закрита. Звісно, це сильно вдарило по виробництву. Крім того, закривалися порти, що вплинуло на пропускну здатність, яка досі є низькою. До того ж зменшилася кількість перельотів. Виник навіть дефіцит місць на контейнеровозах.

Підприємства, особливо в Азії – світовій фабриці, через закриття почали виробляти менше. Це створило вузькі "пляшкові горлечка" у виробництві певних товарів чи їхніх частин, що поширилося на інші галузі. Скажімо, якщо затримується виробництво якоїсь запчастини – затримується виробництво цілого автомобіля чи комп'ютера. Наприклад:

Нині у світі – безпрецедентна нестача процесорів

Закриття портів стало "пляшковим горлечком" уже в постачанні навіть вироблених товарів. До того ж готові частини для виробництва теж не могли вчасно надійти через збої у глобальних ланцюгах постачання.

Це схоже на те, коли ти наступаєш на шланг, і дивишся, як він поступово надувається через потік води, якому нема куди рухатися далі.

Не всі знають, але близько 50% усіх повітряних вантажів перевозять не на вантажних літаках, а під час пасажирських рейсів. Але оскільки їх стало значно менше – то й "термінові" товари стало дорожче постачати, і їхня кількість знизилася.

Коли Ever Given заблокував на якийсь час Суецький канал у березні – це спричинило "ефект доміно" в затримках постачань по всій планеті. У світі й досі недостатньо контейнеровозів, щоб ця затримка "розсмокталася".

Китайський корабель чекає своєї черги зайти у бухту Сан-Франциско. Фото: DAVID PAUL MORRIS/BLOOMBERG
Китайський корабель чекає своєї черги зайти у бухту Сан-Франциско. Фото: DAVID PAUL MORRIS/BLOOMBERG

Результат: попит зріс, пропозиція зменшилася (якщо дуже просто).

Наслідок: швидке зростання ціни виробництва та постачання, дефіцит певних товарів, масові затримки.

Для кінцевих споживачів це означатиме зростання цін на все, оскільки хто ж іще платитиме за зростання цін виробництва?

До кінця року інфляція долара сягне 3,4%, євро 2,6%

***

Злет економіки – й соціальні заворушення. Що розповідає нам історія про буми після пандемій

Спрощений розбір на основі викладу тут (перекладено з англійської)

світ аналітика економіка торгівля

Знак гривні
Знак гривні