Де найкраще вчать українську мову. Інтерактивна карта за даними ЗНО
Так історично склалося, що українською мовою більше володіють у центральній та західній частині країни, гірше на сході та півдні, а також спілкуються більше державною мовою в сільській місцевості, ніж в містах. Та рівень грамотності, який отриманий в результаті аналізу показників знань абітурієнтів за даними ЗНО свідчить про дещо інші тенденції.
Інтерактивна карта, яку уклав Інформаційно-аналітичний центр Info-Light, відображає рівень знань абітурієнтів з української мови та літератури за середнім балом отриманим усіма випускниками територіально-адміністративної одиниці обласного значення (міста, району в місті, адміністративного району та міста обласного підпорядкування) при складанні зовнішнього незалежного оцінювання в цьому році.
З інтерактивною картою можна ознайомитися тут.
Характерними особливостями географії розподілу рівня знань абітурієнтів з української мови та літератури є вищий рівень знань у місті, ніж у сільській місцевості, при чому це стосується усіх без винятку областей. Серед частин України найвищий рівень на Заході, найнижчий на Півдні, де з 4 областей та м.Севастополя в діапазон більше 150 балів за середньостатистичним показником потрапили лише 12 територіально-адміністративних одиниць, серед яких: м.Одеса окрім Малинівського району, Гагарінський район м.Севастополь та Київський район м.Сімферополь, м.Красноперекопськ, м.Керч, у Херсонській області м.Нова Каховка та м.Каховка, а в Миколаївській лише Єланецький район. Найвищий рівень знань серед з південних областей у випускників м.Білгород-Дністровський Одеської області – 155.9%.
Відмінність рівня знань у східних областях між сільськими та міськими випускниками загострюються ще сильніше. В усіх обласних центрах та переважній більшості міст обласного підпорядкування за винятком м.Запоріжжя представлені, або ж переважають райони з рівнем знань абітурієнтів з української мови та літератури понад 150 балів. Найкращий показник зі сходу нашої країни продемонстрували випускники Ворошиловського району м.Донецьк – 162.9 балів.
Абітурієнти центральної України мають дещо кращий рівень знань, та особливо від сходу він не відрізняється, за виключенням Кіровоградської області, де цей рівень нижчий. У місті Київ усі в усіх районах окрім Подільського зафіксований рівень знань більше 150, за винятком Подільського – 149.9, а в печерському районі він найкращий – 160.4.
З числа областей західної України, у більшості районів рівень знань вищий ніж 150 балів, за виключенням Чернівецької та Закарпатської областей, випускники яких знають державну мову гірше ніж їхні колеги з Донецької та Луганської областей. З числа обласних центрів західної України найгірше знають рідну мову у м.Чернівці, а найкраще у м.Львів. Жидачівський район став єдиним в Україні, де середньостатистичний рівень знань випускників у сільській місцевості досяг 160 балів.
Мінімальний середньостатистичний рівень знань абітурієнтів при складанні ЗНО з української мови та літератури зафіксований у Берегівському районі Закарпатської області – 125.9 балів, який сильно спустився по відношенню до 2 найгіршого показника, який належить Печенізькому району – 136.8, а максимальний – у м.Ржищів Київської області – 172.3.
Отримані дані дають змогу зробити висновок, що рівень знань з української мови та літератури при складанні ЗНО абітурієнтами найкращий серед західних областей, а найгірший на півдні країни. Також випускники у містах мають на багато кращі показники, ніж у сільській місцевості, і розташування області в даному випадку не має значення, наприклад рівень знань з української мови та літератури випускників м.Красний Луч Луганської області – 151.6 балів, вищий ніж у Тернопільському районі – 144.4 бали, а в м.Докучаєвськ Донецької області вищий ніж у Верховинському районі Івано-Франківської області, 156.6 проти 148.3 балів. Рівень грамотності українських випускників бажає кращого, хороший стан справ характерний лише для м.Львів, де його рівень в жодному з районів на становив менше показника 162 бали. Географія результатів розподілу показників знань абітурієнтів при складанні тестування з української мови та літератури, свідчить про відчутні проблеми з рівнем знань випускників у сільській місцевості, що стосується не окремих областей, а країни в цілому.