ТВі по-американськи: скандальні олігархи хочуть взяти під контроль медіакомпанію Tribune
Уже другий тиждень поспіль Україна стежить за подіями навколо телеканалу ТВі. Симпатики ТВі переживають, що оборудки зі зміною влади і власності на каналі можуть призвести до зникнення єдиного в нашому телепросторі послідовно опозиційного медіаресурсу. Втім, мало хто знає, що в цей же час у США назріває аналогічний скандал. Мультимільярдери брати Коч, що належать до крайнього правого політичного табору, оголосили про намір купити медійну компанію Tribune. Наслідком може стати розворот редакційної політики на 180 градусів - у напрямку, вигідному братам Коч.
Tribune Co - це другий по величині видавець газет у США, з історією, що нараховує понад 160 років. Компанії належить 10 видань, серед яких - три авторитетні й потужні регіональні газети: Chicago Tribune, Los Angeles Times та Baltimore Sun. Втім, останнім часом справи у Tribune йшли не найкраще. Так, у 2007 році її за 8,2 мільярди доларів купив магнат (і ненависник преси, до речі) Сем Зелл. Під його керівництвом (не варто також списувати і фактор глобальної економічної кризи) трохи більше ніж через рік Tribune Co. оголосила про банкрутство - борги компанії сягнули 13 мільярдів доларів. Власність над компанією перейшла до консорціуму банкірів, які не приховували бажання продати цей актив тому, хто запропонує більше. І тут на сцені з'явилися брати Коч.
Чарльз та Девід Коч - одні з найбагатших людей Америки, у рейтингу Форбс вони займають четверте місце з розміром статків у 31 мільярд доларів. При цьому брати Коч є втіленням усіх тих негативних якостей, які традиційно приписують "акулам капіталізму", і ніколи не гребують ніякими засобами захисту своїх комерційних інтересів. Так, брати Коч є головними фінансувальниками крайніх правих політичних рухів США (зокрема - т.зв. "чайної партії"), вони також виступали чільними опонентами політики чинного президента Барака Обами. Більше того, для братів Коч характерне використання засобів масової інформації в якості "політичної зброї" з дискредитації їхніх опонентів.
До числа опонентів, до речі потрапляли не лише політики, але й журналісти: варто було пулітцерівському лауреату Девіду Сассуну опублікувати цикл критичних статей про нафтопровід Keystone XL, за будівництвом якого стояли інтереси братів Коч, як він тут же перетворився на мішень. Для початку брати Коч переконали агенцію Рейтерс відмовитися від використання матеріалів Сассуна, а потім ними була ініційована рекламна кампанія, спрямована проти журналіста - з іменем і фото. Ще один прийом, який застосовують структури братів Коч - це взяття під контроль медійних засобів. Лише рік тому відбулася спроба (невдала) підпорядкувати таку відому експертну установу, як Інститут Катона.
Саме з цих причин ситуація з імовірним продажем Tribune Co. виходить за межі звичайної бізнесової операції. Журналісти компанії (в першу чергу - ліберальної газети Los Angeles Times) небезпідставно побоюються, що зміна власника призведе до перетворення їхніх видань на інструмент пропаганди та агітації в підтримку інтересів братів Коч. Неформальне опитування, проведене серед співробітників Los Angeles Times показало, що у разі переходу видання під контроль братів Коч майже всі вони мають намір звільнитися - включно з журналістами із рубрик "Спорт" та "Мистецтво".
Низка американських бізнесменів, що тяжіють до ліберального політичного табору, вже висловила бажання купити деякі з видань із пулу Tribune Co і тим самим "урятувати" їх від Кочів. Однак на заваді цим планам може стати те, що чинні власники компанії схильні продати її "цілком", і в такій ситуації саме Кочі є найбільш вигідними для них покупцями.