Як виглядає Ярославів вал без барʼєрів: візія архітекторів (ФОТО)

На Ярославовому валу у Києві зʼявилися сітілайти з візуалізаціями оновленої вулиці. Це частина урбан-діалогу, ініційованого архітектурною компанією Archimatika.

Візуалізація проєкту
Візуалізація проєкту

Як повідомили Texty.org.ua організатори проєкту, мета діалогу – звернути увагу киян на власне місто і побачити потенціал давно знайомих місць.

“Це не проєктна пропозиція – а привід замислитися і поглянути на звичні місця новим поглядом. Наша мета – показати, як може бути по-іншому. Щодня ми стикаємося з розбитими хідниками, занедбаними парадними, витоптаними газонами. Ми до цього так звикли, що навіть не помічаємо.

Задача візії Ярвалу – показати альтернативу. Заохотити людей уявити – як має виглядати їх ідеальне місто? Чого вони хотіли б від цього простору?", розповів власник і СЕО компанії Archimatika Дмитро Васильєв.

Ярославів Вал у бік Львівської площі
Ярославів Вал у бік Львівської площі

Він зазначив, що зараз розмови про місто і архітектуру переважно не виходять за межі фахового кола – і це неправильно. Ситуацію влучно описав видатний практик і теоретик архітектури Рейнір де Грааф – “Архітектори, які розмовляють з архітекторами – ризикують стати архітекторами, які говорять самі з собою”.

"Місто існує для всіх, а не лише для фахівців. Залучення містян в містотворення вкрай важливе. Розуміння базових концептів і засад урбанізму мало б стати маст-хевом – як знання правил гігієни. Тому ми вирішили вийти з такою комунікацією", – пояснив Васильєв.

Фото надані організаторами
Фото надані організаторами

Чому Ярославів вал?

Щоб спровокувати урбан-діалог, архітектори обрали Ярославів вал. Це один з найпопулярніших прогулянкових маршрутів міста. Він приваблює мешканців різних районів – а отже, більше людей буде долучено до діалогу.

Що пропонують?

У 2017 році Агенти змін і аналітичний центр CEDOS проводили дослідження Ярвалу. Тоді виявилося, що у годину пік вулицею пересувається 82% пішоходів – і лише 18% автомобілістів.

При цьому автомобілі заповнюють 52% вулиці – а пішоходи лише 33% (решту 15% площі займають дерева). Тобто один автомобіліст використовує у 6.95 разів більше площі, ніж пішохід.

Тоді колеги запропонували закрити для автомобілів відрізок Ярвалу від Франка до Стрілецької повністю. Archimatika вирішили показати альтернативний варіант, заснований на концепції Shared Space. Вона дозволяє збалансувати інтереси пішоходів, велосипедистів і водіїв авто.

Ярославів Вал у бік Золотих Воріт
Ярославів Вал у бік Золотих Воріт

Всі учасники руху пересуваються в одному просторі на рівних умовах: без світлофорів, бордюрів тощо. При цьому, кількість ДТП зменшується за рахунок нижчої швидкості руху та вищої пильності учасників. Наприклад, на Кенсінгтон-Гай-стріт у Лондоні після впровадження Shared Space кількість постраждалих у ДТП скоротилася на 43%.

Окрім питань трафіку, безбарʼєрності простору і озеленення, розглядається і соціальна інклюзивність. Комфортна вулиця – та, на якій хочеться затриматися. Але наразі більшість місць для сидіння належить закладам. Зокрема, це актуальна проблема для підлітків, які де-факто не мають свого місця у місті.

Архітектори пропонують облаштувати компактні паблік-спейси. Міські пабліки – важливий елемент рівності, бо ними можна скористатися безплатно.

автомобілі київ урбаністика інклюзія

Знак гривні
Знак гривні