Війна та освіта: як рік повномасштабного вторгнення вплинув на українські школи – дослідження

Благодійний фонд SavED спільно з аналітичним центром Cedos дослідили, як цей рік війни вплинув на українські школи. Для цього проаналізували відкриті дані та провели опитування батьків школярів, а також інтерв’ю з вчителями у громадах 3-х регіонів – Київської, Чернігівської та Харківської областей. Основні результати представлені в звіті українською та англійською мовами. Ми ж наводимо лише деякі з висновків.

Під час повномасштабної війни постраждали 11 % українських шкіл. Є райони та громади, де щільність пошкоджень є дуже високою, тобто постраждало від 50 до 100 % шкіл.

Більшість шкіл в Україні через війну не можуть навчати дітей у звичний спосіб, очно. Станом на грудень 2022 року 36 % шкіл чергували дистанційне та очне навчання, а ще 36 % навчали лише дистанційно.

Незалежно від форми навчання, уроки регулярно перериваються і переносяться через повітряні тривоги і відключення електроенергії. Що означає втрату навчального часу та погіршення якості освіти, зокрема через те, що у шкільних укриттях вчителі часто не можуть якісно продовжити навчальний процес.

Через відключення електроенергії у частині шкіл адміністрація й освітян_ки адаптовували розклад під графіки відключень світла. Це давало можливість вчасно пройти запланований матеріал. Водночас це могло погіршувати якість освітнього процесу й можливості учнівства засвоювати нову інформацію, зокрема внаслідок зменшення часу перерв через короткий світловий день і необхідність завершити уроки у світлий час доби.

Дані опитування та глибинних інтерв’ю свідчать, що під час повномасштабного вторгнення батьки стали частіше брати участь у навчанні їхніх дітей. При цьому самі діти, які вчаться дистанційно, в середньому мають більше навантаження поза відвідуванням уроків, ніж діти, які вчаться на очному або змішаному форматі.

17 % батьків дітей, які навчаються дистанційно, зазначили, що їхні діти щодня проводять більше 5 годин за навчанням вдома додатково до відвідування уроків. 24 % батьків зазначили, що їхній дитині важко зосередитися під час онлайн-занять. 24 % дітей відчувають брак спілкування з однолітками.

Війна вплинула і на емоційний стан дітей. 61 % батьків спостерігають у дітей симптоми стресу, такі як погіршення якості та тривалості сну, проблеми з концентрацією, труднощі у спілкуванні тощо. Діти мають високий рівень тривожності — 42 % батьків спостерігають у своїх дітей стан тривоги, ще 14 % вважають, що їхні діти тривожаться часто або весь час.

Частина батьків і дітей були вимушені переміститися або були депортовані в Росію під час окупації. Деякі з них продовжували відвідувати українські школи у першому семестрі 2022 / 2023 навчального року, навіть попри те, що, ймовірно, мали відвідувати російські заклади загальної середньої освіти.

вчителі школа дистанційне навчання дослідження діти

Знак гривні
Знак гривні