Продавці рейтингів

База псевдосоціологів та прихованих піарників

ТЕКСТИ зібрали дані про 118 організацій та 256 персоналій, які були помічені в оприлюдненні сумнівних соцопитувань або в прихованому піарі політиків протягом останніх 15 років. По кожному з них ми подаємо довідку та історію їхньої діяльності.

Ця інформація допоможе журналістам оцінити, чи варто публікувати дані певної служби, а виборцям — чи варто довіряти даним таких «соціологів».

Про проект

Псевдосоціологи придумують для себе гучні назви і «зі стелі» малюють потрібні рейтинги клієнтам. За останній час утворився цілий ринок таких сумнівних служб. Реальні опитування визнаних фірм тонуть у хвилях брехні.

В Україні працює не більше десяти авторитетних служб, спроможних провести якісне та достовірне всеукраїнське опитування громадської думки. Коли правдиві результати політиків не влаштовують, вони через спеціальні псевдосоціологічні служби оприлюднюють вигідні для себе рейтинги. Це потрібно для того, щоб набрати додаткові голоси на виборах.

Є принцип, згідно з яким виборець не хоче голосувати за того, хто має мало шансів пройти, тому потрібно створювати ілюзію. І тут на підхваті фальшиві соціологи. Їхню брехню масово тиражують ЗМІ, частково через непрофесійність, частково за гроші. Далі ми використовуємо слово «джинса» на позначення матеріалів з ознаками політичного замовлення.

Ми зібрали та узагальнили в єдину базу практично всі публічно оголошені результати соцопитувань протягом останніх 15 років. І публікуємо досьє на десятки відверто фіктивних або сумнівних «соціологічних» служб, які хоча б одного разу оприлюднювали підозрілі результати опитування.

Кого ми зараховували до псевдосоціологів?

Компанії, від імені яких оприлюднювалися «опитування», і людей, які їх оголошували.

«Фальшивість» ми вираховували у комплексі за декількома критеріями:

Перший — відсутність згадок про дослідження фірми в період між виборами. Несподівана поява і зникнення фірми.

Другий — вивчали непублічні зв’язки засновників і публічних спікерів «соціологічних» організацій із політиками.

Третій — вивчали, як поширюється інформація про псевдосоціологічні дослідження. Новина, розміщена різними медіа під однаковим заголовком із цифрами «соціологічного дослідження» від невідомої раніше організації, також слугувала ознакою того, що фірма чи людина, яка оголошує ці цифри, працює на одну з політсил.

Четвертий — розбіжність між оголошеними прогнозами і результами голосувань. Ми усвідомлюємо, що через велику кількість «невизначених виборців» навіть соціологічні фірми з репутацією не завжди точно прогнозують результати виборів, також ми розуміємо, що за час між опитуванням і виборами вподобання виборців можуть змінитися. Та все ж ми вважаємо, що порівняння «прогнозу» і реальності найбільш показове.


Фірми

Пов'язані із соцопитуваннями

Компанії, що оприлюднювали сумнівні опитування або представники яких були помічені у прихованому політичному піарі


Персоналії

Пов'язані із соцопитуваннями

Особи, що оприлюднювали сумнівні опитування або були помічені у прихованому політичному піарі


Кому вірити?

Важливим критерієм професійної організації є членство в Соціологічній асоціації України (САУ).
Станом на січень 2021 року акредитованими членами САУ є такі організації:

* У 2018 році співробітники «GfK Ukraine» заснували нову компанію — ТОВ «Інфо сапієнс».

Також об’єктивні дані оприлюднює Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва (науковий директор — Олексій Гарань), який не є соціологічною службою у класичному розумінні, а виступає посередником між громадськістю та соціологічними фірмами.



У травні 2021 року для підвищення довіри до проєкту та розгляду спірних питань «Тексти» створили Дорадчу раду, до якої увійшли відомі українські соціологи й журналісти:

  • Світлана Бабенко — доцентка кафедри соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, голова Київського відділення Соціологічної асоціації України (САУ), членкиня Міжнародної соціологічної асоціації, Європейської соціологічної асоціації (ESA)
  • Тимофій Брік — доцент та керівник напрямку соціологічних досліджень Київської школи економіки
  • Олексій Гарань — науковий директор Фонду «Демініціативи», професор політології НаУКМА
  • Ярослав Зубченко — журналіст та експерт із медіаграмотності ГО «Детектор медіа»
  • Ірина Лилик — президентка ГО «Українська асоціація маркетингу»
  • Оксана Міхеєва — професорка кафедри соціології Українського католицького університету, членкиня САУ
  • Володимир Паніотто — генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології, член ESOMAR

Завдання Ради — консультувати «Тексти» щодо маніпуляцій із соціологічними опитуваннями, а також розглядати скарги від фігурантів бази.

Ми свідомі того, що написали не про всі псевдосоціологічні служби. Робота над проектом триватиме і далі. Ми опублікували всі дані, котрі змогли знайти про ту чи іншу компанію або персону.

P.S.: Якщо ви вважаєте, що ваша компанія незаслужено опинилася серед цих достойників і ви готові надати нам матеріали для перевірки: опис методології (насамперед вибірки) і масив анкет, надсилайте їх на texty.socio@gmail.com. Якщо ви маєте докази щодо сумнівної діяльності будь-якої соціологічної компанії повідомте нас за вказаним вище імейлом.


У проекті використовувалися дані YouControl

Проект започатковано у грудні 2015 року

Проект здійснено за підтримки «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA) та фонду NED.

Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією автора та не обов'язково відображають позицію уряду Швеції.