С

“Старі добрі США”. Як дезінформаційна кампанія РФ працює на руку Трампу, — Wired

Нещодавно розсекречені судові документи розкривають кампанію під назвою “Проєкт старі добрі Сполучені Штати”, яка, на думку російської влади, могла вплинути на вибори в США. Про це йдеться в матеріалі американського журналу Wired. Texty.org.ua пропонують переклад українською.

Наприкінці серпня 2023 року політтехнолог Ілля Гамбашидзе побував у конференцзалі в офісі заснованої ним російської ІТ-компанії Social Design Agency (SDA), що базується в Москві. На той час Гамбашидзе був відносно невідомий у російській політиці, але лише за місяць до цього його ім’я з’явилося в списку громадян РФ, на яких Європейський Союз наклав санкції за центральну роль у розгорнутій дезінформаційній кампанії проти України.

Політтехнолог Ілля Гамбашидзе

Ілля Гамбашидзе, російський політтехнолог. Фото: “Голос Америки”

У конференцзалі Гамбашидзе поділився новими планами — разом зі своїми колегами він почав працювати над проєктом, що згодом дістав назву “Старі добрі Сполучені Штати”. Проєкт мав вплинути на результати президентських виборів у США на користь експрезидента Дональда Трампа, зокрема на певні меншини, мешканців “хитких штатів” та онлайн-гравців.

Міністерство юстиції США назвало дезінформаційну кампанію Гамбашидзе, яка протягом останніх двох років була спрямована проти України, а віднедавна й проти виборів у США, “Двійник” (Doppelganger). “Двійник” розміщує згенерований штучним інтелектом контент на десятках фейкових сайтів, створених під виглядом провідних ЗМІ, таких як The Washington Post і Fox Business, використовуючи численні фейкові акаунти в соціальних мережах для поширення проросійських наративів, орієнтованих на аудиторію у всьому світі.

Міністерство юстиції США оголосило про арешт 32 інтернет-доменів, які пов’язані з кампанією “Двійник”, що порушує закони США про відмивання грошей і несанкціоноване використання торгових марок.

“Сьогоднішня заява викриває масштаби операцій впливу російського уряду та їх залежність від новітнього штучного інтелекту для поширення дезінформації, — заявив директор ФБР Крістофер Рей. — Компанії, що працюють за вказівкою російського уряду, створили вебсайти, щоб обманом змусити американців мимоволі споживати російську пропаганду”.

У березні цього року Міністерство фінансів США наклало санкції на SDA й Гамбашидзе за участь у цій кампанії. Але судові матеріали, що були недавно розсекречені, містять низку документів і записів зустрічей Гамбашидзе з його колегами, у яких із безпрецедентною деталізацією викладені цілі й тактики Кремля, покликані вплинути на результат виборів у США.

Записи також свідчать про те, що план обговорювався на найвищому урядовому рівні, про ключову роль першого заступника керівника Адміністрації президента Сергія Кирієнка, а також про те, що Путін, можливо, був поінформований про кампанію. Після однієї зустрічі з російськими урядовцями Гамбашидзе написав, що урядовці “доповіли президенту про проєкт”.

Цей документ містить низку расистських і конспірологічних тверджень

Документи свідчать про те, що організатори кампанії націлилися на наявні розбіжності в американському суспільстві, використовуючи расистські стереотипи й ультраправі нападки на прихильників експрезидента Трампа.

“Вони бояться втратити американський спосіб життя й «американську мрію», — пише Гамбашидзе в одному з документів, у яких викладено його план «партизанських медіа». — Саме ці настрої слід використовувати в ході інформаційної кампанії в США або для США”.

Цей документ містить низку расистських і конспірологічних тверджень, зокрема про те, що республіканці є “жертвами дискримінації кольорових людей”, що білі представники середнього класу зазнають дискримінації через високу інфляцію і зростання цін, тоді як “безробітні кольорові люди стають привілейованими групами населення”.

Окрім обрання Трампа вторинною метою кампанії є збільшення частки американців, які вважають, що США роблять забагато для допомоги Україні, до 51%, і зменшення частки американців, які довіряють президентові Байдену, до 29%.

У плані перераховані різні аудиторії, на які конкретно спрямована кампанія. Зокрема, це жителі штатів, які вагаються, американські євреї, “громадяни США латиноамериканського походження”, а також “спільнота американських геймерів, користувачі Reddit та іміджбордів, таких як 4chan”.

У документі ця категорія геймерів і користувачів чатів описується як “кістяк правих тенденцій в американському інтернет-сегменті”. В останні місяці кампанія Трампа охопила низку найвпливовіших фігур у цих спільнотах, серед яких чимало тих, хто регулярно виступає з глибоко мізогіністичною риторикою.

Для просування їхнього наративу план передбачав створення каналів на YouTube, які поширювали б протрампівський контент, а також інші вірусні відео (“музика, гумор, красиві дівчата тощо”), щоб з’являтися вгорі результатів пошуку за запитом “вибори в США”.

Тим часом Гамбашидзе і його колеги використовували Facebook, Twitter і Reddit для створення спільнот прихильників Трампа. Назва однієї з них, наприклад, звучала так: “Алабама за Велику Америку”. Документ також засвідчує, що росіяни планували використовувати Reddit як вектор для поширення своєї пропаганди, оскільки ця платформа “вільна від демократичної цензури”.

План Гамбашидзе передбачав створення “Двійником” 18 “сплячих осередків” у соціальних мережах у кожній із країн, що вагаються, які “в потрібний момент, набравши обертів, стануть важливим інструментом впливу на громадську думку в критично важливих країнах і на порталах, які російська сторона використовує для поширення фейкових історій, замаскованих під події, що заслуговують на увагу ЗМІ”. Незрозуміло, чи були створені ці “сплячі осередки”, і якщо так, то чи є вони досі на платформах.

Кампанія також передбачала використання таргетованої реклами у Facebook, щоб не лише просувати свій наратив, а й отримувати цінну інформацію про те, які повідомлення “прилипають”, а які ні. “Таргетована реклама у Facebook дає змогу відстежувати реакцію користувачів на поширювані матеріали в режимі реального часу й спрямовувати групу психологічного відгуку на їх коментування, — йдеться в документі. — За допомогою мережі ботів група психологічного реагування модерує топові дискусії і коригує подальші запуски залежно від того, на яку групу це вплинуло найбільше”.

Одним із ключових аспектів кремлівської кампанії є також взаємодія з впливовими особами. За свідченнями ФБР, компанія Гамбашидзе “широко відстежує і збирає інформацію про велику кількість медіаорганізацій та впливових осіб у соціальних мережах”.

Згідно з документом проєкту “Старі добрі Сполучені Штати” Кремль прагнув працювати з інфлюєнсерами, які є “прихильниками традиційних цінностей, виступають за припинення війни в Україні та мирні відносини між США і Росією, а також готові долучитися до просування наративів проєкту”.

Серед можливих колаборантів актори, політики, представники ЗМІ, активісти та священнослужителі

У заяві ФБР є посилання на один документ, що зберігається в Social Design Agency (Агентство соціального проєктування) і не включений до розсекречених судових документів. Він містить список із більш ніж 2800 осіб, визначених як впливові. За результатами аналізу списку, проведеного ФБР, на впливових осіб, які базуються в США, припадає близько 20% акаунтів, за якими ведеться спостереження, серед них багато американських законодавців.

SDA веде ще один список, який також не включений до судових документів і відстежує понад 1900 “антиінфлюєнсерів” із 52 різних країн, які мають акаунти в США. За оцінкою ФБР, під “антиінфлюєнсерами” маються на увазі акаунти, що розміщують “контент, який SDA вважає таким, що суперечить російським цілям”.

“Нам потрібні впливові особи! Багато і скрізь”

У записці з однієї із зустрічей з російськими урядовцями, на якій обговорювалося використання в межах кампанії впливових осіб, Гамбашидзе написав: “Нам потрібні впливові особи! Багато і скрізь. Ми готові їх напоїти і нагодувати”. Хоча жодні зв’язки не були підтверджені, за кілька годин до того, як були оприлюднені свідчення “Двійника”, організація Tenet Media, у якій працює низка правих коментаторів, у неоприлюдненому обвинувальному акті Міністерства юстиції була звинувачена в тому, що значною мірою фінансувалася російською державною новинною мережею RT.

Як виявилося, діяльність SDA дуже добре організована і забезпечена ресурсами. Існує “проєктний офіс”, що складається з чотирьох команд, одна з яких займається моніторингом дописів законодавців від Республіканської партії в соцмережах для подальшого генерування ідей і тем для висвітлення.

Мета кампанії від самого початку була абсолютно зрозуміла. “Забезпечити перемогу [Дональда Трампа]”, — писав Гамбашидзе в плановому документі проєкту “Старі добрі Сполучені Штати”.

План “Старі добрі Сполучені Штати” відкрито визнає, що “жодного з відомих американських політиків не можна вважати проросійським або пропутінським”. А тому замість того, щоб намагатися переконати людей у величі Росії, план закликав просувати ідею про те, що США повинні спрямувати свої ресурси не в Україну, а на вирішення внутрішніх проблем, як-от дедалі більша інфляція і високі ціни на газ.

“Росії є сенс докласти максимум зусиль до того, щоб погляди Республіканської партії (насамперед думка прихильників Трампа) перемогли над громадською думкою США, — йдеться в плановому документі проєкту “Старі добрі Сполучені Штати”. — Це включає в себе положення про мир в Україні в обмін на території, необхідність зосередитися на проблемах американської економіки, повернення додому військ зі всього світу тощо”.

Далі моніторингова група передавала дописи на “фабрику текстів”, де всі теми скорочували до 4–5 основних питань, а також готували 8–10 базових дописів для соціальних мереж і 40–60 коментарів для мережі ботів під цими публікаціями.

Інша команда називалася “редакцією манги”, яка мала щодня генерувати три-чотири зображення включно з мемами. Відеокоманда випускала три-чотири відео щодня.

“Щоб ця робота була ефективною, потрібно використовувати мінімум фейкових новин і максимум реалістичної інформації, — зазначено в документі. — При цьому треба постійно повторювати, що це те, що відбувається насправді, але офіційні ЗМІ ніколи вам цього не розкажуть і не покажуть”.

Група анонімних російських дослідників Antibot4Navalny, які уважно стежать за діяльністю “Двійника”, сумнівається, що свідчення під присягою матимуть істотний вплив на активність кампанії.

“Відверто кажучи, я вважаю, що це безглуздо, оскільки провайдери з ЄС і далі ведуть бізнес з [Агентством соціального проєктування], а зареєстровані у Великій Британії підставні компанії і далі допомагають SDA в його роботі”, — заявили дослідники в інтерв’ю WIRED, посилаючись на власні розслідування, проведені на початку цього року.

Про те, як Росія будує мережу впливу в США, читайте в нашому розслідуванні тут.

трамп американці дезінформація сша

Знак гривні
Знак гривні