Я

Як жити, щоб зменшити згубний вплив на планету. Сім пунктів

43 мільярди тонн СО2 викинули люди в атмосферу в 2019 році. Кожна річ, яку ми купуємо, і кожна послуга, якою ми користуємося, має свій “вуглецевий слід” – тобто ту кількість двоокису вуглецю, яку було викинуто в повітря при їхньому виробництві. Саме через викиди цього та інших газів планета нагрівається. Клімат уже змінився: крім хвиль екстремальної спеки та потужних злив, можуть виникнути й інші несподівані наслідки. Наприклад, можуть зникнути традиційні сезони. Зима і літо переходитимуть одне в одного буквально за кілька днів. Що може зробити кожен, щоб вберегти планету?

Порятунок великою мірою залежить від дій урядів з обмеження викидів СО2 і зменшення використання викопного палива. Відповідні плани розроблені, і їх реалізують. Але навіть якщо уряди зроблять усе правильно, знадобляться десятиліття, щоб клімат стабілізувався. Попри глобальні ініціативи та сили, на які окремо взята людина не може впливати, частина людей відчуває непереборне прагнення жити так, щоб завдавати Землі мінімальної шкоди. Ця стаття саме для таких людей, готових змінювати свої звички. І йдеться не про те, щоб почати знову жити в хатах-мазанках – а лише про те, щоб жити економніше та дбати про здоров'я. Ці речі взаємопов'язані й зі збереженням Землі.

1.Їжа

Усі ми звикли до різноманіття продуктів. Не мислимо зими без мандаринів, а авокадо увійшло в повсякденний раціон. Між тим, сільське господарство відповідальне за третину викидів СО2. Сюди варто додати й вуглецевий слід від транспортування продуктів з далеких країн. Тисячі тонн солярки, спалені для того, щоб привезти нам пармезан з Італії і вино з Чилі.

Ранні помідори, вирощені в українських теплицях, взимку теж продукують масу викидів в атмосферу. Адже потрібна додаткова енергія для обігріву теплиць – і добре, якщо вона надходить з атомних електростанцій, які не викидають СО2. Куди гірше, якщо електроенергія вироблена на вугіллі, або ж теплицю нагрівають тим самим вугіллям чи дровами.

М'ясо – окрема історія. На його виготовлення йде більше ресурсів, ніж на зернову їжу. Ферми викидають в атмосферу метан, який теж спричиняє зміни клімату. “Тонна метану за 20 років нагріє атмосферу у 86 разів більше, ніж тонна вуглекислого газу. Сільське господарство та енергетика – це дві третини викидів метану. Країни з великою кількістю корів і свиней виробляють непропорційно велику частку викидів ”, – пише британське видання The Economist. Добре, що на відміну від СО2, період напіврозпаду метану становить лише 10 років.

Можна з'їхати з глузду, блукаючи серед полиць із тисячами продуктів у супермаркеті та вираховуючи їхній вуглецевий слід. Краще керуватися простим принципом: споживати місцеві продукти, які дозріли у свій природний сезон. До того ж це набагато дешевше, а такі продукти містять всі необхідні вітаміни. М'ясо їсти, але не щодня. Втім, не будьте дуже суворими до себе: іноді їжте заморські несезонні продукти. Ми ж люди, а не затяті бійці армії Грети Тунберг.

2.Одяг

Фешн-індустрія продукує 10% світових викидів вуглекислого газу щороку. До того ж індустрію моди пов'язують із забрудненням 20% стічних вод на Землі. Проблема в тому, що люди почали занадто часто міняти одяг. До цього підштовхують виробники, які зуміли налагодити швидкий процес зміни колекцій. Швидка зміна трендів призводить до того, що нам постійно “немає чого вдягнути” й хочеться чогось новенького. Щороку кожна людина в середньому продукує 15 кг текстильних відходів. Тут шлях очевидний: менше перейматися новим одягом і носити той, що є – аж поки він не зноситься. Нова сукня на вечірку? Подумайте про те, що на виготовлення кілограму бавовни йде 20 тисяч літрів чистої води. Чи варто так убивати планету заради того, аби один раз мати ефектний вигляд, а потім на роки повісити цю одежину в шафу, де й так немає місця?

У Стіва Джобса було кілька однакових футболок і кілька однакових джинсів. Коли речей мало – не витрачаєш розумову енергію на роздуми, у що вбратися сьогодні.

Секонд-хенд та обмін речами – прийнятний вихід. Але, знову таки, без фанатизму: усі речі колись остаточно зношуються, і за потреби слід купувати нові.

3.Транспорт

Тут теж все ясно як божий день. Один автобус перевозить близько пів сотні пасажирів. Якби всі вони їхали на власних авто – було б близько пів сотні автівок (водії часто їздять поодинці, насолоджуючись самотою). Вони зайняли б на дорозі чотири смуги, а довжина такої автоколони сягала б 40 метрів. При цьому вони спалили б у десятки разів більше пального, ніж один автобус, і значно більше газів викинули б в атмосферу. Двигуни внутрішнього згорання продукують не тільки вуглекислий газ, а й цілий букет інших шкідливих речовин. Наприклад, важкі метали, які можуть спричиняти онкологічні захворювання.

1.png

Ліворуч – пасажири, які поміщаються в автобус. Праворуч – та сама кількість людей зі своїми авто. На кожній зі смуг – по 13 автомобілів

Якщо ви зведете до мінімуму використання власного авто, ви заощадите на пальному й обслуговуванні, зменшите нагрівання планети, зробите повітря чистішим, а затори на дорогах меншими. Крім того, ви будете більше рухатися – а це безумовна користь для вашого здоров'я. Їдучи на власному авто вранці на роботу, ви заощадите щонайбільше 20 хвилин. А часом у Києві через затори тривалість поїздки автомобілем більша, ніж на метро.

Іноді власники автомобілів купують електросамокати чи велосипеди для розваги. Це, звичайно ж, зайве споживання. Виготовлення кожної речі супроводжується викидами вуглекислого газу в повітря. І виготовлення велосипеда – не виняток. Тож, якщо його купувати – то не для того, щоб покататися в лісі раз на місяць.

Крутимо педалі до найближчої станції метро чи до роботи. Іноді це трохи довше, ніж на транспорті чи авто (а іноді й трохи швидше). Але, наприклад, можна не ходити за окремі гроші в спортзал. Так, у Києві є проблема з тим, аби залишити біля станцій метро власний велосипед. Але якщо буде попит і запит від суспільства – міська влада створить велопаркінги. Щоправда, можуть знадобитися петиції або пікетування. Наразі ж можна домовитися зі сторожами на автомобільних паркінгах.

Очевидно, що в Києві бракує велодоріжок. Але хто їх будуватиме, поки їх потребує лише купка людей? Побільшає громадян, які їдуть на роботу на велосипедах – з'явиться й інфраструктура. З іншого боку, в житлових кварталах легко їхати тротуаром: так, це порушення правил, але пішоходів не так багато, і це мало кому заважає. Проте рухатися на великій швидкості, маневруючи між мамами з дітьми, як полюбляють добре екіпіровані люди на дорогих байках, не варто. Краще вже їхати автомобілем.

Те саме стосується й електросамокатів та інших електронних девайсів: використовуйте їх як транспорт, замість авто, а не як розвагу на вихідні.

Якщо у вас багато грошей – купіть електромобіль. Щоправда, й тут є нюанси: його вуглецевий слід визначається джерелом походження електроенергії, що заряджає батареї. Наприклад, у Китаї деякі бензинові малолітражки мають менший негативний вплив на атмосферу, ніж електромобілі, бо там електроенергія виробляється головним чином із вугілля. В Україні ж велика частка атомної енергетики, тому в нас, мабуть, ситуація краща (втім, детально поки що ніхто не порахував).

Та навіть враховуючи низький вуглецевий слід електромобілів – якщо ви їдете самі, краще пересуватися громадським транспортом чи на велосипеді. Він займає менше місця на дорозі.

4.Подорожі

Написати “не літайте в Єгипет подивитися на підводний світ” – рука не піднімається. Тим більше, що через пару десятиліть корали зникнуть. Їх варто встигнути побачити.

Авіація викидала в атмосферу небагато СО2: до пандемічних обмежень викиди становили лише близько мільярда тонн на рік. Увесь інший транспорт – близько 20 мільярдів. Українці порівняно з іншими націями літали мало. Тож можемо собі дозволити Туреччину чи Грецію раз на рік.

Але якщо вже їдете на українське море або на вікенд до Львова, або до батьків в інше місто – краще подорожуйте залізницею. Купейні вагони, якщо брати дорожчі, стали вже цілком пристойними.

Залізничний транспорт вважається найекологічнішим. Бо в перерахунку на одну перевезену людину продукує найменше викидів вуглекислого газу.

Серед усього транспорту найшкідливіші для планети приватні літаки. В перерахунку на одного пасажира вони продукують у 10 раз більше СО2, ніж авіалайнери. Добре, що любитель таких польотів Медведчук під домашнім арештом – і вже давненько нікуди не літає своїми приватними літаками.

5.Житло

Тут теж усе досить очевидно. Що менша житлова площа, то менше ваше помешкання потребує електроенергії та опалення – а отже, й викидів буде менше. Також у пригоді стають енергоефективні системи опалення та утеплення будинків. ОСББ можуть взяти дешеві державні кредити на такі роботи. Правда, для цього може знадобитися подолати спротив сусідів, які не вірять у власну вигоду, та знайти тямущого управителя. Але результат того вартий: ви не тільки зробите щось корисне для планети, а й отримаєте суттєво менші рахунки за комуналку. (Про це детально читайте у нашій статті “Зекономили пів мільйона. Історія про ОСББ, де змогли домовитись і вигідно модернізувати систему опалення”).

Якщо ви мешкаєте у приватному будинку, то про ощадне опалення ви, мабуть, уже й так все знаєте. На додачу можна спробувати ще й радикально мінімізувати споживання електрики з мережі і перейти на відновлювані джерела. Але це – шлях самурая. Ось стаття про родину, яка обрала цей шлях: “Влітку – сонце, взимку – генератор”.

У будівництві краще використовувати дерево. Дерева ростуть значною мірою за рахунок вуглекислого газу, вони вбирають його з атмосфери, і коли зрубане дерево не згорає й не гниє, то СО2 зберігається в ньому, як на складі. Використовуючи деревину для спорудження будинку, ви вилучаєте СО2 з атмосфери на весь той час, поки стоятиме ваш будинок. Тому в Європі починають будувати з дерева навіть багатоповерхівки. Я сам бачив у США, як звичайний будинок на чотири поверхи зводили із дерев'яних сендвіч-панелей.

6.Простір навколо будинку

А якщо ви підприємець і плануєте навести лад навколо вашого офісу чи магазину – пам'ятайте, що коли місто накриє хвиля аномальної спеки, найкраще від неї врятують високі тінисті дерева: під ними нижча температура. Людям із захворюваннями серця це навіть може врятувати життя. Більша кількість зелені на прилеглій території, на стінах будинку та на даху покращує карму, а по фен-шую – притягує гроші (жарт).

Повені в містах виникають через те, що земля суцільно заасфальтована, забетонована і викладена плиткою. Залишайте багато місця для резервуарів, у які може стікати вода під час злив.

7.Економія енергії

І насамкінець: ніхто не скасував правило, яке активно пропагували в голодному Радянському Союзі: заощаджуйте електроенергію, вимикайте світло, щоб не горіло без потреби. А ще, додамо, витягайте зарядні пристрої з розеток, коли ними не користуєтеся. Це не вплине на ваш рахунок за електроенергію, але в масштабах країни збереже тисячі тон палива від згоряння, перетворення в газоподібний стан та викидання в атмосферу.

1.jpg

Станція зволоження під час хвилі спеки в Канаді. Jennifer Gauthier/Reuters. Зазвичай прохолодну Канаду цьогоріч спіткала неабияка спека: температура повітря в деякі дні сягала майже 50 градусів за Цельсієм.

transition_lg_v2.gif

Проєкт реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в межах Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

їжа транспорт авто клімат подорожі

Знак гривні
Знак гривні