Зворотній відлік до томосу. Розкольники з РПЦ, духівництво МП за автокефалію, зате керівництво проти

«Ми не боїмося погроз. Україна отримає автокефалію, тому що це її право», – Варфоломій. Укрінформ робить огляд тижневих подій церковного життя. Почнемо з непомітної для України, але значущої для Вселенського православ'я події.

МОСКОВСЬКИЙ І ВСЕЛЕНСЬКИЙ: РОЗКОЛ ТАКИ ВІДБУВСЯ

Минулого тижня, вперше після рішення РПЦ про заборону на спільні богослужіння єпископів РПЦ і Вселенського патріархату, Константинопольський ієрарх в Німеччині відмовився від спільного співслужіння з росіянами. «Не хочете разом молитися – не будемо», – такою була м'яка відповідь Фанара Москві.

Трохи роз'яснень. 16 вересня в Німеччині (там знаходиться координаційний орган православних єпископів, що представляє Православну церкву в Німеччині, яка об'єднує 16 православних ієрархів усіх канонічних юрисдикцій, представлених на території країни) відслужили Божественну літургію єпископи Сербської та Російської православних церков. Оскільки серед них були єпископи РПЦ, єпископ Арианцийский Варфоломій (Константинопольського Патріархату) молився у вівтарі. Пізніше голова Єпископської конференції митрополит Августинос Лабардакис Константинопольського патріархату дипломатично пояснив відмову від співслужіння: «Навіть якщо російська сторона підкреслює, що їх рішення (мається на увазі, Синоду РПЦ) – не відмова від Євхаристійного спілкування і, крім того, досі допускаються співслужіння священиків, я глибоко шкодую про цей захід і ставлення до цього. Для нас, православних, – це (спільне) святкування Божественної літургії, Євхаристії, – сенс і кульмінація нашого церковного життя. Тому ця ситуація в єпископському служінні, яку я вперше відчуваю майже за п'ять десятиріч, є делікатною і тривожною". Висловивши таким чином жаль, владика Августінос, тим не менш, пояснив, що все відбувається через події в Україні і що Константинополь тут абсолютно правий: «Друга за величиною країна в Європі шукає духовну незалежність (Автокефалію) і хоче відірватися від Церкви в Росії, країні, з якою, як відомо, Україна перебуває в більш або менш відкритому збройному конфлікті. У цій ситуації Вселенський Патріарх втрутився за своєю власною ініціативою, намагаючись не тільки вирішити це гостре питання про церковну незалежність, а й допомогти подолати внутрішньоцерковний розкол в Україні, який виник після розпаду Радянського Союзу".

ДУХІВНИЦТВО УПЦ МП ЗНОВУ ЗАХИЩАЄ АВТОКЕФАЛІЮ

Минулого тижня було опубліковано друге звернення священиків УПЦ МП до Константинополя, в якому вони підтримують надання Томосу і пропонують замість розриву відносин і війни юрисдикцій мирне співіснування, співпрацю і співслужіння! Цей лист, який ініціював відкритий православний університет Софія, було опубліковано на Фейсбук-акаунті спільноти віруючих Мережа. Воно показове тим, що священники УПЦ МП, яким вже після першого такого звернення погрожувало керівництво, поставили свої підписи вже під другим листом.

Священики поки що УПЦ МП просять з повагою сприймати вибір тих віруючих Української православної церкви, які бажають зберегти адміністративну єдність з Російською православною церквою, але делікатно їх попереджають: якщо йти на загострення відносин і розрив не тільки з братами-православними з інших українських конфесій, але і з Церквою (або Церквами), чий голос дуже важливий у світовому Православ'ї, замість єднання у Христі можна спровокувати загальноправославне загострення, причиною якого є виключно владні амбіції і неминущий імперський синдром.

КЕРІВНИЦТВО УПЦ МП ВЛАШТОВУЄ ДЕМАРШІ

Прогнозованою на цьому тлі виглядає новина про те, що голова УПЦ МП митрополит Онуфрій відмовився зустрічатися з экзархами Константинополя. Як завжди новину озвучив керуючий справами УПЦ МП митрополит Антоній. За нашими даними, ставленик Новинського, який після смерті Блаженнішого розгорнув УПЦ МП у бік Москви, перетворив її на слухняну єпархію РПЦ.

РЕАБІЛІТАЦІЯ МАЗЕПИ: НИМ ДО ОСТАННЬОГО ПОДИХУ ОПІКУВАЛАСЯ ВСЕЛЕНСЬКА ПАТРІАРХІЯ

Чергове інтерв'ю доктора богослов'я, професора Інституту вищих досліджень у галузі православного богослов'я при Православному центрі Вселенського Патріархату в Шамбезі (Швейцарія) і Паризького католицького університету (Франція), постійного представника Вселенського Патріархату при Всесвітній раді церков у Женеві Іова Гечі викликало справжню бурю в інформпросторі України.

Владика Іов у своїй бесіді з виданням Главком знов розставляє історичні канонічні акценти, повідомляє про невідомі раніше історичні прецеденти. Але головною новиною стала заява про те, що Вселенський патріархат ніколи не визнавав анафему Мазепі. Незважаючи на накладення Російською Церквою на гетьмана Мазепу неканонічної анафеми, представники Вселенського Патріархату її не визнавали, адже вона була накладена за політичними мотивами, як засіб ідеологічних репресій, і не мала жодних віросповідних, богословських або канонічних причин. Отже, перебуваючи в еміграції у м. Бендери, Іван Мазепа вільно сповідався у православних священиків Вселенського Патріархату. Саме вони напучували його на смертному одрі та відпускали гріхи, а потім відспівували. Його тіло було покладено в православній церкві містечка Варниці, яка перебувала в юрисдикції Вселенського Патріархату, а згодом його перепоховали в місті Галац на Дунаї, де в центральному соборі Свято-Георгіївського монастиря місцевий митрополит відслужив заупокійну службу за покійним гетьманом. Цей митрополит був ієрархом Вселенського Патріархату. Таким чином можемо говорити, що Іван Мазепа помер як вірний Матері-Церкви Вселенського патріархату!

Враховуючи, якими обережними були всі ці роки спікери та архієреї Константинополя і наскільки серйозним було для РПЦ питання Мазепи, це інтерв'ю показує, що Константинополь своєю серйозною підготовкою та інтелектуальною сміливістю демонструє Україні, що Вселенський патріархат невразливий для Московської політики і домагань у питаннях України.

ЗАЯВА ДВОХ ПРЕДСТОЯТЕЛІВ ПОМІСНИХ ЦЕРКОВ ПРО ПІДТРИМКУ АВТОКЕФАЛІЇ

Минулого тижня патріарх Олександрійський і всієї Африки Феодор II і митрополит Варшавський і всієї Польщі Сава звернулися із закликом до "всіх, від кого залежить подолання церковних непорозумінь, пов'язаних з наданням автокефалії Українській церкві, зробити все можливе для уникнення конфлікту".

“Ми, голови двох помісних церков, зустрілися на польській землі, усвідомлюючи відповідальність за життя святого православ'я у сучасному світі, його мир, єдність і дотримання догматичного і канонічного порядку, перед лицем випробувань, які переживає сьогодні православ'я в Україні, в дусі братньої любові закликаємо всіх, від кого залежить подолання церковних непорозумінь, пов'язаних з отриманням автокефалії Українською церквою, зробити все можливе для залагодження конфлікту через це питання і встановлення церковного ладу на українській землі».

Це - перша публічна заява голів помісних церков.

«Я так розумію, що в заяві ясно говориться про автокефалію і про наведення КАНОНІЧНОГО порядку в церковному житті в Україні. Тобто, поділ в Україні вимагає запровадження церковного порядку. Цю проблему може вирішити тільки надання автокефалії», – пізніше пояснив позицію предстоятелів церков Іов Геча.

ВІДПОВІДЬ СБУ І МІНКУЛЬТУ ЩОДО ПОЧАЇВСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ

Укрінформ минулого тижня зробив запит до СБУ та Міністерства культури України щодо долі Почаївської ікони Божої матері. У запиті ми поставили питання: чи дійсно в Почаєві знаходиться оригінал ікони і що робиться, аби запобігти її втраті. У зв'язку з напруженням, яке створює ієрархія УПЦ МП, ми перейнялися питанням, що буде з чудотворними іконами України. В українського предстоятеля УПЦ МП послух вище молитви, а Москва відома своєю ненаситною жадібністю до українських святинь. Міністерство культури відповіло, що ікона не перебуває на балансі Почаївського заповідника. А СБУ повідомило, що вивезення ікон – це відповідальність Держприкордонслужби. Що ж, будемо розраховувати на пильність українських прикордонників.

Таким, що хоча й не має прямого відношення до України, але все ж примітним, здався нам лист «попа Макара» (ім'я, швидше за все, вигадане), що "гуляє" в закритих групах священиків РПЦ. Невідомий священик у формі особистого звернення до патріарха Кирила розповідає про системні проблеми російської церкви, про те, що священик повинен платити непомірний «оброк» архієрею, про «партійні молебни», жорстку автократію, про кризу церкви і про те, що патріарх Кирило може і став паном, але не став батьком священства. Цікавою є заява священика про те, що простому кліру в Росії байдуже питання автокефалії в Україні і що вони навіть з деякою зловтіхою відносно священноначалія дивляться на українську автокефалію: мовляв, хочби дехто зможе звільнитися від церковного гніту РПЦ. Цей лист можна пояснити теорією хаосу, згідно з якою тріпотіння крила метелика може викликати бурю в системі РПЦ. А також теорією змови, тим, що російські спецслужби хочуть усунути Кирила з престолу патріарха, як людину, яка не впоралася з ситуацією в Україні, і озвучують невдоволення знизу. Читач може вибрати, який варіант йому ближчий. Наші ж джерела (священики, які часто бували в Росії) підтверджують, що для узагальнень і звинувачень в попа Макара є всі підстави. Ну а ймовірні наслідки кризи РПЦ та її вплив на Україну ми обговоримо в іншому матеріалі.

ЙОГО ВСЕСВЯТІСТЬ НА ЛІТУРГІЇ: «УКРАЇНА ОТРИМАЄ АВТОКЕФАЛІЮ, ТОМУ ЩО ЦЕ ЇЇ ПРАВО»

Нарешті, завершальною новиною тижня стала недільна заява патріарха Варфоломія (фактично слова його проповіді), що він не змінить своєї позиції щодо підтримки надання автокефалії Української православної церкви.

«Ми не боїмося погроз. Україна отримає автокефалію, тому що це її право», – сказав святійший Варфоломій.

Автор: Лана Самохвалова, Укрінформ

україна туреччина Церква релігія томос

Знак гривні
Знак гривні