Закон про заборону рубки пралісу - значною мірою піар. Все залежатиме від підзаконних актів (Аналіз)
Прийнятий Радою закон №4480 вводить нові загальні обмеження діяльності на територіях природно-заповідного фонду, які несуть як негативний, так і позитивний вплив - у залежності від конкретного випадку. Це суперечить європейській практиці охорони природи, коли режим кожної конкретної території визначається фахівцями на місці.
Читайте лонгрід: Все про вирубку лісу
Закон про праліси коментує Петро Тєстов, експерт екологічної організації «Екологія — Право — Людина».
Хоча закон називається «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат», насправді він вносить багато змін, які до пралісів не мають жодного стосунку.
Зокрема:
1. Забороняє у всіх заказниках додатково багато видів рубок, в тому числі всі суцільні і лісовідновні. З одного боку, це дозволить зупинити зловживання в тих заказниках, які створені якісно та мають важливе значення для збереження біорізноманіття (наприклад, ця публікація http:/
2. Повністю забороняється полювання на території заказників. Раніше заборона полювання вирішувалась на рівні кожного конкретного об’єкта і в ряді областей була заборонено вже давно. Аналогічно до попереднього пункту, в одних випадках це буде позитив, а в інших призведе до переходу полювання від легального до браконьєрського. Бо переважна більшість заказників, які знаходяться за межами лісового фонду, ніким не охороняються. Також це ускладнить створення нових об’єктів природно-заповідного фонду і ще більше налаштує місцеві громади проти ідеї охорони природи.
3. Забороняються всі види рубок та вся інша діяльність, що порушує природні процеси на території заповідних урочищ. Якість створення заповідних урочищ дуже низька. В окремих випадках туди включені насадження чужорідних порід, які завезені з інших континентів і активно поширюються, витісняючи наші корінні породи. З ними активно борються у цивілізованих країнах (заповідне урочище «Міженець» на Львівщині створене для охорони лісу з північноамериканського червоного дуба). Частина урочищ створені для збереження важливих історико-культурних пам’яток і є місцем відпочинку людей та проведення історик-патріотичних заходів (заповідне урочище «Отаманський парк» у Холодному яру). Тому ця заборона призведе як до позитивних, так і до негативних наслідків.
4. Закон вводить визначення «пралісів», «квазіпралісів» та «природних лісів» та забороняє в них всі види рубок, випасання худоби, промислову заготівлю грибів та ягід тощо. Належність до тієї чи іншої категорії буде прописана на рівні підзаконних нормативних актів, які і будуть ключовими для реалізації цього закону. На думку низки фахівців, до «природних лісів» згідно з цим визначенням можна буде віднести значну кількість лісів Карпат біля населених пунктів. А це призведе до збільшення соціальної напруги та самовільних рубок.
5. Збільшуються штрафи за незаконну рубку дерев в природоохоронних лісах. Зважаючи на те, що проблема є не стільки у розмірі штрафу, а скільки у відсутності належної охорони лісу та якісної правоохоронної системи, принципових змін в боротьбі з незаконними рубками не відбудеться.
Резюме:
1) Закон важливий для «піару» України на міжнародному рівні. Саме завдяки пралісам Карпат в України «зайшли» 14 млн євро безповоротної допомогти від уряду ФРН на національні природні парки Карпат.
2) Закон дозволить зберегти від рубок праліси, і що найбільш цінно - «квазіпраліси». Питання рубок в пралісах було перебільшене, бо на те вони і праліси - бо знаходяться у важкодоступних місцях. А от «квазіпраліси» та окремі цінні природні ліси вирубувались. Але ефективність цього збереження буде залежати від підзаконних нормативно-правових актів, в першу чергу - від методики визначення пралісів та квазіпралісів. Що важливо, закон стосується не тільки Карпат, але й усієї території України, що дозволить зберегти окремі цінні старовірові ділянки лісів на Поліссі та у Лісостепу.
3) Закон вводить нові загальні обмеження діяльності на територіях природно-заповідного фонду, які несуть як негативний, так і позитивний вплив в залежності від конкретного випадку. Це суперечить європейській практиці охорони природи - коли режим кожної конкретної території визначається фахівцями на місці.
4) Ввівши нові обмеження діяльності, закон не враховує аспект фінансової компенсації тим, хто проживає на цих територіях за ці обмеження. А це в умовах слабкої правоохоронної системи де-факто призведе до збільшення самовільних рубок та браконьєрства.