Чому посварились реформатор Омелян і реформатор Балчун? Деталі (ВІДЕО)

Протягом останніх тижнів набирає обертів конфлікт довкола державного підприємства «Укрзалізниця». Суперечки точаться вже на найвищому рівні – у Кабінеті міністрів України. Нагадаємо, міністр розкритикував керівника Укрзалізниці прямо на засіданні уряду. Втім, Гройсман спершу підтирмав Балчуна. Що ж сталося? Випливають цікаві подробиці - й те, що УЗ "тікає з рук" Мінінфраструктури, й те, що міністр Омелян, виявляється, від початку був проти керівника УЗ Балчуна.

Позиції сторін зібрали Сергій Пивоваров і Дмитро Мрачник, для Громадського

Новим поштовхом до загострення конфлікту стало позбавлення Міністерства інфраструктури права бути органом управління «Укрзалізниці», ухвалене на позачерговому засіданні уряду 18 січня, яке проводилось без преси і не транслювалось онлайн.

Кульмінації конфлікт добіг на засіданні Камбіну 25 січня, коли звіт керівника «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна про успіхи в роботі компанії був розкритикований міністром інфраструктури Володимиром Омеляном, а подальша дискусія переросла у словесну перепалку, в яку втрутився прем’єр Володимир Гройсман.

Позиції сторін одним реченням

* Омелян стверджує, що реформа «Укрзалізниці» не відбувається, економічні показники погіршуються, а ситуація з корупцією не покращується

* Керівник «Укрзалізниці» заявляє, що зіткнувся з саботажем і блокуванням на рівні Міністерства інфраструктури.

Позиція Омеляна детальніше

За словами Омеляна, він, як профільний міністр, не знав, що таке рішення буде винесене на засідання Кабміну і не бачив тексту цього документу. Однак він погодився його підтримати за умови опрацювання і погодження документу з міністерством інфраструктури.

"Я голосував з дуже простої причини, до того ж в нас назрівав дуже глибокий конфлікт з прем’єр-міністром з точки зору повного неспівпадіння реформування певних галузей. Тому, щоб не загострювати його, я підтримав, за умови, що міністерство інфраструктури опрацює його, і далі дасть своє бачення щодо того, доцільно це чи недоцільно підтримати. Тим більше документу я не бачив і сподівався, що раптом це якийсь фантастичний документ, план спасіння України через «Укрзалізницю», спасіння «Укрзалізниці»? На жаль, мої фантазії виявилися марними. Ми висловили своє заперечення, оскільки це точно поставить крапку на існуванні компанії."

Ось його інтерв'ю:

"Замість того, щоб провести ґрунтовну дискусію, що відбувається, замість того, щоб проаналізувати проблеми і вийти на антикризовий план заходів, «Укрзалізницю» просто так, знаєте, як вночі, витягують з Міністерства інфраструктури і перепідпорядковують Міністерству економіки. З якою метою це було зроблено? Для мене є логічне пояснення, єдина проста мета: щоб не було незручних питань, щоб далі відбувалися ці схеми, які відбуваються на «Укрзалізниці», щоб далі був хаос, який сприяє, мабуть, особистому збагаченню декількох людей."

Міністр Омелян наполягає на перегляді цього рішення. Він вважає, що рішення було ухвалене на екстреному засіданні Кабміну з порушенням всіх формальних вимог регламенту проведення таких засідань. Через це Мінінфраструктури має намір відстоювати свою позицію щодо незаконності передачі «Укрзалізниці» в судовому порядку.

Позиція Гройсмана

У свою чергу, прем’єр-міністр Володимир Гройсман на засіданні уряду 25 січня зауважив, що Мінінфраструктури залишається певний контроль над «Укрзалізницею».

Ви, як Міністерство інфраструктури можете абсолютно повністю готувати нормативні акти, бути регуляторами усієї інфраструктури країни. Більше того, ваш перший заступник є головою наглядової ради «Укрзалізниці», у вас є контроль над «Укрзалізницею» і був, і залишається.

Позиція Балчуна

Керівник «Укрзалізниці» Войцех Балчун звітує про 303 млн грн прибутку компанії за 2016 рік.

За нашими національними стандартами у 2016 році ми отримали 303 млн прибутку. Збитки у 2015 році становили – 683 млн. За міжнародними стандартами бухобліку у 2015 році у нас були збитки 15 млрд, а у 2016 році за міжнародними стандартами бухобліку ми мали збиток на рівні 6 млрд. За планами на 2017 рік ми отримаємо 15 млн прибутку, а за тими стандартами, за якими ми звітували у 2016 році, ми плануємо більше 6 млрд прибутку.

"Укрзалізниця" відповіла на звинувачення Омеляна в корупції, зокрема, щодо купівлі палива у WOG за нібито завищеними цінами:

Пан Омелян навмисно або через брак знань вводить журналістів в оману. Пояснюємо: це відбувається не на рівному місці, а через коливання цін як на світових нафторинках, так і на українському. Навіть після перегляду умов контракту на закупівлю дизельного пального для залізничної галузі, його вартість залишається меншою за нижній рівень оптових цін на ринку нафтопродуктів України.

Програш судових справ - позиції сторін

Омелян звертає увагу на «низку дуже дивних, швидких судових рішень» не на користь «Укрзалізниці».

Міністерство інфраструктури спільно з «Укрзалізницею» максимально відтягувало, максимально працювало з судами, для того щоб ці рішення були або на користь «Укрзалізниці», або був детальний розгляд кожної проблематики. «Укрзалізниця» була винна банку ПУМБ близько 800 млн грн. Виноситься рішення – і ці гроші в ту ж добу списуються з рахунків.

Потім були судові перипетії навколо компанії «Dogus». Ця справа тягнулася роками і ще буде розглядатися дуже довго, бо там було дуже багато питань. Програється знову ж таки суд, виноситься рішення мінус – 600 млн.

Буквально наприкінці року була низка судових справ з компанією «Альфа-банк». Теж списуються гроші. Це можна продовжити до нескінченності, але це, насправді, некоректно. Це означає чітко, що є величезна проблема з судово-позивною роботою «Укрзалізниці», величезна проблема з фахом юристів, тому що юристи були дуже дивним чином призначені.

Балчун на засіданні Кабміну заявив, що ці судові справи були завідомо програшні і дістались йому «у спадок», коли він заступив на посаду керівника «Укрзалізниці».

Я не відповідаю за всі програні судові справи, які нам залишили у спадок на 360 млн доларів. Ці справи вже програні у всіх інстанціях. Ми можемо тільки рятувати ситуацію там, де це можливо. І я вважаю, що порівнюючи із масштабами того, що ми застали, те що ми зробили – це просто найкраще, що можна було.

Корупція в УЗ: позиції сторін:

Омелян розказав, що фактично від початку свого призначення на посаду у 2015 році він постійно співпрацює з правоохоронцями, передаючи їм дані про факти порушень чи корупції в «Укрзалізниці». Наразі такі дані він передав і прем’єру Гройсману.

Ці факти ми передали не тільки НАБУ. Це і СБУ, і прокуратура, це Нацполіція. В кожного свій масив даних, в кожного своя компетенція, яка відповідає за певний якійсь напрям.

Ці всі факти я подав прем’єр-міністру, хоча, насправді, я його постійно інформував, що у нас є зловживання, у нас є вплив окремих осіб, у нас є неправильно прийняті управлінські рішення. Реакції не було жодної.

Балчун на засіданні Кабміну також відзвітував про боротьбу із корупцією в «Укрзалізниці».

Звичайно ж ми постійно працюємо над боротьбою проти корупції. Ми провели більше 70 службових перевірок, по 31 – матеріали направлено до правоохоронних органів. І сума завданих збитків від корупційних дій оцінюється нами більше ніж 1 млрд грн.

Омелян від початку був проти Балчуна

Омелян вважає главу «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна неефективним управлінцем, нагадуючи, що на номінаційному комітеті голосував проти його кандидатури.

Я особисто був проти його кандидатури, оскільки я не вірив, що останні роки, працюючи музикантом, він зможе повернутися на повноцінну роботу.

Я був правий. Але оскільки я людина принципу, я підтримав рішення номінаційного комітету, де більшість проголосувала за Балчуна, крім мене. Інколи буває ситуація, коли слабкий керівник і сильна команда, і тоді вони рухаються вперед, не зважаючи ні на що, але це не той варіант, і також він не сильний керівник.

Балчун неодноразово заявляв, що зіткнувся з саботажем і блокуванням на рівні Міністерства інфраструктури.

Я приїхав в Україну працювати задля реформи однієї з найпотужніших залізниць світу, а не для дискусій у принизливому тоні. З саботажем, блокуванням, зволіканням мені довелося зіткнутися на найвищому міністерському рівні.

В ході засідання Кабміну 25 січня Омелян і Балчун обмінялися критичними висловлюваннями щодо їх дій на своїх посадах. Вислухавши обох опонентів, глава уряду Гройсман запитав про їх послужні списки за останні 5-7 років, після чого прем'єр зазначив, що у міністра немає експертних знань в залізничній сфері.

Омелян прокоментував цей інцидент наступним чином.

Ми мали погану ситуацію, але закінчилася вона перепалкою, за яку мені відверто неприємно, бо я очікував, що на мої аргументи, які були викладені мовою цифр, чітких фактів, я почую такі ж факти або спростування, або сумне підтвердження, що так воно і є, з боку моїх опонентів. На жаль, я почув емоції. Я вважаю, що це несерйозний рівень дискусії, і це принижує державу.

Омелян свариться, Балчун відмовляється

Омелян: Я дотримався слова і позиція в той час [коли відбувалось голосування за кандидатуру Балчуна у квітні 2016 року] у нас була така, що переможець, обраний незалежною комісією, повинен очолити підприємство. Але знов таки, переможець – не означає, що в тебе довічне керування структурою, так само, як я не можу бути довічно міністром. Є певний період, в який ти доводиш свою ефективність, а якщо не доводиш, то тебе звільняють. Це нормальна логіка подій. І я кажу, що Балчун неефективний.

Балчун опублікував наступне повідомлення: «Маю надзвичайну кількість прохань від ЗМІ прокоментувати численні інвективи з боку пана Омеляна на мою адресу. Шановні колеги журналісти, – не буде жодної полеміки. Я не реагуватиму на неправдиву і перекручену інформацію, поширювану у приступі шаленої медіаактивності. Не ведіться і ви на маніпуляції».

залізниця омелян балчун транспорт конфлікт

Знак гривні
Знак гривні