Маразми у шкільній програмі: зерно інтонації, лижі на правому плечі, матушка Волга, впіймати й покарати
Під час проведення реформ стає відомо, скільки маразмів досі існує у шкільній програмі - частина з них уже виправлена, але частина залишається.
Скажімо, радник міністра Іванна Коберник розповіла про деякі нещодавні маразми, які було прибрано під час наради активістів з EdEra та МОН.
Програма розвантаження шкільної програми - спільний проект МОН та EdEra. Рішення приймалися за порадами модераторів між активістами й міністерством: модераторів відібрав МОН за заповненими онлайн формами та мотиваційними листами (з 360 заявок відібрали 20 людей). Їхнє завдання було опрацьовувати коментарі на ЕдЕрі, вносити зміни в програми, готувати порівняльні таблиці, таблиці врахування коментарів і опис ключових змін.
У МОН відбулася нарада за результатами другої хвилі обговорення програм для початкової школи.
1. Забрано обов'язковий розподіл годин за темами (вчитель сам має вирішувати, скільки часу якій темі приділити).
2. Забрано зайву теоретичну інформацію. Ви, можливо, не уявляєте, скільки хламу в чинних програмах початкової школи: хіт дня - "зерно інтонації", його визначення мали знати третьокласники на уроках музики.
З мистецтва забрано вимогу дітям знати чіткі теоретичні визначення жанрів і т.п.
З фізкультури - феєричні деталі історії Олімпійських ігор (дітям (6-9 років нагадаю), наприклад, предписано було програмою знати олімпійські гасла, рік відновлення ігор, ім'я П'єра де Кубертена...).
Програма ще й передбачала тестування дітей з теоретичних питань фізкультури.
Теорії в програмах музики, мистецтва та фізкультури було стільки, що взагалі не зрозуміло, коли творити і займатися спортом.
Тепер вона буде забрана (в деяких випадках перенесена в старші класи та інші предмети, як згадана історія Олімпійських ігор).
3. З фізкультури забрані обов'язкові лижі і ковзани.
В чинній програмі аж на чотири роки розписано, як діти мають носити лижі то на правому плечі, то на лівому, як підніматися схилами, які дистанції проходити... Лижі не заборонені, якщо десь якась школа має можливості - хай займаються, але з обов'язкової програми це забрано.
Забрані також багато травмуючих психологічно ігор: наприклад, феєричні пережитки совка, де треба було когось зловити і покарати (прямо так в описі гри і написано: зловити і покарати). Натомість додано ігри на доброзичливу парну та командну взаємодію. Дуже добре на другому етапі обговорення було сприйнято доданий у програму бадмінтон - сімейна гра, недороге обладнання. Але знову ж - це не обов'язок, а право вчителя вибрати бадмінтон для вправ та ігор.
4. З музичного мистецтва забрано багато дублювання, тавтології, згаданої вище теорії, а також засилля російських народних пісень. Деякі теми мали винятково на них і вивчатися, найвідоміший приклад пісня "Вниз по матушке по Волге", яка була основною в темі "Пісня єднає світ".
5. В програмі з Мистецтва (інтегрований курс), крім знову ж теорії, через яку дітям не було коли малювати і творити, було забрано рекордну кількість граматичних та логічних помилок.
Паралельно стало відомо, що чинну на сьогодні програму з фізкультури з усією муштрою писала людина, яка НІКОЛИ не працювала в школі, тим паче початковій. І людина ця - колишній військовий. Тепер зрозуміло, чому чинна програма побудована на всіх цих "кроком руш", "рівняйсь і струнко"., - пише Коберник.