Активісти закликають Раду терміново змінити закону про Прокуратуру. Є 6 проектів і лише один реформаторський
26 квітня 2015 року повинен набрати чинності новий Закон про прокуратуру. Але внаслідок техніко-юридичних вад перехідних положень цього Закону, а також свідомої бездіяльності колишнього очільника прокуратури Віталія Яреми, ця реформа може не відбутися - про це пише активістка Наталка Соколенко у своєму блозі на Українській правді
Без термінового внесення змін до Закону відбудеться правовий і інституційний колапс – старий закон втратить чинність, а новий не зможе запрацювати. Прокуратуру буде паралізовано.
Необхідно діяти швидко і вже на цьому парламентському тижні ухвалити необхідні рішення.
У Верховній Раді вже зареєстровано 6 законопроектів з цього питання: 1734, 1734-1, 2403, 2404, 2404-1, 2550. Більшість із цих законів передбачають механічне перенесення терміну набрання чинності новим Законом до 2016 року. Не думаю, що українське суспільство погодиться на такий кульбіт з боку влади. А де гарантія, що наступного року не захочеться перенести строк набрання чинності законом на 2017 рік? Владі нізащо не хочеться втрачати контроль над всесильною прокуратурою.
Найбільш повним із цих законопроектів є проект 2404-1. Він містить в собі 5 важливих складових:
1) реалізує більшість рекомендацій, наданих Радою Європи щодо:
- обмеження повноважень прокуратури в частині представництва інтересів Кабміну і Нацбанку в судах;
- уточнення порядку відання і виконання наказів в системі прокуратури з метою підвищення самостійності кожного прокурора;
- запровадження відкритого конкурсу на посаду Генерального прокурора України;
- скасування радянських пільг прокурорам щодо забезпечення житлом і преміями і т.д.;
2) забезпечує створення спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Без утворення цієї структури не зможе працювати горезвісне Антикорупційне бюро;
3) передбачає зменшення кількості прокурорів з 18 000 до 10 000. Це дасть можливість підвищити оплату праці тим прокурорам, які після відбору залишаться працювати у системі;
4) уточняє мережу місцевих прокуратур, в тому числі з урахуванням ситуації з окупованими територіями на Сході України;
5) максимально деталізує процес проведення реорганізації прокуратури протягом цього року (до 1 вересня 2015 року – відбір прокурорів у місцеві прокуратури, до 1 січня 106 року – відбір прокурорів у регіональні прокуратури, до 1 березня 2016 року – відбір прокурорів до Генеральної прокуратури). Процес відбору робиться прозорим.