TikTok став релігійною кафедрою. Як соцмережі впливають на віру людей, — The Economist

Британський журнал The Economist аналізує, як TikTok змінює віру та культуру. Tetxy.org.ua переклали основне зі статті.

getty images
getty images

Релігійний контент процвітає серед 1,9 мільярда світових користувачів TikTok (жоден з яких не перебуває в Китаї, де він недоступний). Відео з п'ятьма найпопулярнішими хештегами, включно з #Jesus та #Islam, були переглянуті понад 1,2 трлн разів.

«FaithTok», як дехто називає конгрегацію платформи, є еклектичною. На відео можна побачити, як католики кроплять святою водою, мормони коментують Святе Письмо, а мусульмани читають Коран. Монахині показують життя монастиря, імами дають настанови, а парафіяни намагаються заснувати власні громади. TikTok пропонує какофонію літургії, яка іноді спантеличує так само як і просвітлює. Але він вартий більшої уваги, адже платформа помітно змінює віру і культуру.

Звісно, це не вперше, коли технологія впливає на релігію. Друкарський верстат допоміг поширити нові вчення і стимулював протестантську Реформацію в 1517 році. Телебачення допомогло процвітати євангелізації в Америці у XX столітті, хоча воно також було пов'язане зі зниженням відвідуваності церков. Після інтернет-буму в 1990-х роках люди на Заході почали позбуватися своїх формальних релігійних приналежностей. Відтоді частка американців, які кажуть, що не мають «ніякої релігії», зросла майже втричі, до 28%, перевершивши всі інші конфесії (хоча більшість все ще стверджують, що вірять у «вищі сили»).

В Інтернеті існує «так багато релігійних тверджень про істину, що це підриває вашу впевненість», — пояснює Пол МакКлюр, соціолог з Університету Лінчбурга у Вірджинії. Оскільки люди проводять більше часу в інтернеті, вони менш схильні молитися, відвідувати богослужіння або належати до релігійної традиції. Це не означає, що соціальні медіа погано впливають на релігію: онлайн-платформи іноді допомагають будувати релігійні спільноти за допомогою форумів і чатів. Дослідження показали, що молоді люди, які користуються соціальними мережами, переповнені різноманітними системами вірувань, які проштовхуються через алгоритми, стали більш сприйнятливими до різних релігій.

TikTok — це найгучніша проповідь. За словами Натана Младіна з християнського аналітичного центру Theos, ця платформа є «соцмережею на стероїдах». Її надпотужні алгоритми зводять складні ідеї до 30-секундних роликів і руйнують «звички та чесноти» традиційних «паломництв» швидше, ніж будь-коли раніше, каже він.

TikTok змінює віру в трьох напрямках. По-перше, навернення відбувається по-іншому, особливо серед молоді, яку не завжди приваблюють відомі релігійні діячі. Натомість вони тяжіють до FaithTokers, які іноді продають продукти, що «відповідають Писанню», такі як халяльні закуски і спортивний одяг, прикрашений біблійними віршами. Їхні відеоролики пропонують нові ритуали («звички святих дівчат»), гасла («Бог такий класний!») і поради у віршах («Коли сумніваєшся, поклоняйся Йому»). Інфлюенсери, які пропагують «сяйво Ісуса», досягли великого успіху на платформі, де процвітають особисті поради щодо краси.

Згідно з дослідженням, проведеним компанією Theos, покоління Z, найбільша паства користувачів TikTok, більш схильне, ніж будь-яке інше покоління, вважати, що віра має місце в сучасному світі. Молодих прозелітів часто приваблюють не традиційні церкви, а онлайн служіння. «Короткий контент був... даром від Бога», — каже Тейлан Майкл Сіман, впливовий діяч з Луїзіани, який керує цифровим служінням і допомагає іншим християнам формувати своє власне служіння. («Університет Царства», його навчальна програма для майбутніх служителів, коштує 8 000 доларів). Пан Шейман стверджує, що розпочав «вірусне відродження», підготувавши тисячу проповідників і надихнувши близько 750 000 «спасінь», або навернень.

Другий спосіб, яким TikTok змінює віру, — він робить її менш формальною. Покоління Z не хоче «диму і дзеркал», стверджує Гейб Пуаро, інфлюенсер, який стверджує, що навернув до християнства близько 40 000 людей. Молоді люди віддають перевагу незмонтованим кліпам, а не відшліфованим постановкам. На його думку, деякі залишають церковні лави, щоб розвивати більш «інтимні стосунки з Ісусом» в Інтернеті. Урізані проповіді і парасоціальні стосунки, які багато користувачів мережі встановлюють з онлайн-інфлюенсерами, пропонують деяку подобу близькості до Бога.

Невимушений стиль TikTok також означає, що проповідувати може будь-хто, у кого є телефон і підключення до інтернету, каже Денис Беккерінг, експерт з онлайн-євангелізації. Інфлюенсерів хвалять за їхню харизму, а не за їхні дипломи; ті, хто має велику кількість підписників, мають невелику підготовку. Крім того, творці заохочуються провокувати аудиторію або потурати її думкам, щоб вона висловлювалася. Це призводить до заголовків на кшталт «Ти потрапиш до раю чи пекла?» та провокаційних інтерпретацій Святого Письма.

Це вказує на один з найбільших впливів TikTok на віру: він сіє розділення. Оскільки все більше голосів проголошують владу, системи вірувань людей розколюються. Подібно до того, як віруючі покидали католицьку церкву під час Реформації, сьогодні вони залишають традиційні інституції, щоб слідувати новим релігіям.

Життєздатність неортодоксальних вірувань підриває панівні релігії. Служіння інфлюенсерів часто є «позаконфесійними», вони сповідують погляди, відмінні від поглядів будь-якої визнаної секти. На зовнішніх периферіях FaithTok люди відходять до духовності «нью-ейдж». #Wicca (язичництво) і #Witchcraft мають мільярди переглядів на платформі, оскільки молодь вихваляє кристали, зілля і заклинання.

FaithTok переповнений релігійною дезінформацією, від промов ненависті, згенерованих штучним інтелектом, до глибоких фейків видатних релігійних лідерів. Духовні теорії змови (так звана «конспірологія») швидко поширюються в TikTok і за його межами. Наприклад, поширені змови «QAnon», пронизані релігійними образами і позиціонуються як духовні пошуки. Віра є мобілізуючою силою, тому що віруючі вважають, що їх покликали для вищої мети, каже Джоан Донован, дослідниця дезінформації з Бостонського університету.

Комусь може здатися іронією, що релігійний контент процвітає на платформі, яка має тісні зв'язки з Комуністичною партією Китаю, що офіційно пропагує «державний атеїзм» і переслідує релігійні та етнічні меншини, в тому числі переважно мусульманських уйгурів. Але тих, хто уважно вивчав TikTok, це не дуже дивує. Дехто вважає, що контент, який роз'єднує, в тому числі про політику, має тенденцію до посилення на платформі, щоб посіяти соціальну нестабільність. Релігійна дезінформація може бути такою ж деструктивною, як і політична, каже Донован. В Інтернеті багато Божих ягнят перетворюються на левів.

TikTok релігія соцмережі тенденції

Знак гривні
Знак гривні