Чому погане знання математики несе серйозні загрози для України і її майбутнього, — розбір
42% учнів української середньої школи не знають математику на базовому рівні — такі результати демонструє міжнародне дослідження якості освіти PISA. Видання Liga.net опублікувало розбір, як неграмотність з математики зараз може позначитися на майбутньому країни.
Видання цитує Катерину Терлецьку, докторку фізико-математичних наук. Вона попереджає: якщо ми й далі будемо ігнорувати важливість математики, ризикуємо втратити ціле покоління майбутніх інженерів, програмістів і науковців.
"Тобто втратимо людей, які будуть працювати над передовими технологіями: створювати новітні системи захисту, розвивати ракетну індустрію, проєктувати безпілотники, працювати над штучним інтелектом для аналізу даних та автоматизації процесів", – каже Терлецька.
Роботодавці брак кваліфікованих спеціалістів відчувають уже зараз.
За її словами, якщо не компенсувати освітні втрати вже зараз, в Україні після закінчення війни просто не буде достатньо кваліфікованих спеціалістів, щоб працювати над відновленням країни, її економіки й оборони.
У розборі зазначається, що майже половина українських школярів не знає математику на базовому рівні — такі діти можуть виконувати елементарні обчислення та розуміють базові математичні поняття, але мають труднощі зі складнішими обчисленнями. Наприклад, з відсотками або вирахуванням площі, а також із застосуванням знань у реальному житті.
Українські діти відстають від своїх однолітків з країн Організації економічного співробітництва та розвитку – до неї входять 37 країн, більшість з яких мають високий дохід, індекс людського розвитку і вважаються розвиненими. Середній бал з математики у цих країнах становить 472 (приблизно півтора року відставання).
Вчителі — не єдиний чинник, що впливає на рівень знань з математики. Сюди відносять і географічне розміщення (учні в містах отримують кращі результати, ніж у селах), наявність матеріально-технічних засобів (комп’ютери, планшети), змога займатися з репетитором, а також вмотивовані батьки й емоційний стан самих дітей.
Математична неграмотність — це прямий маркер функціональної неграмотності, про яку також свідчать результати PISA. Значна частина школярів просто не вміє осмислено читати і розуміти текст. А без цього неможливо критично оцінити інформацію. Ірина Єгорченко пояснює: коли немає математичної грамотності, разом з нею втрачаються і критичне мислення, і здатність до аналізу.
"Це гарантує проблеми з критичним мисленням, числовою грамотністю, легковірністю і вразливістю до шахрайства та пропаганди", – пояснює вона.
Західні наукові дослідження також підтверджують, що в процесі вивчення математики активно розвиваються різні ділянки мозку, що відповідають за сенсорику, просторове уявлення, геометричний аналіз і самоконтроль.
Як від математичної неграмотності страждає економіка, особливо в умовах війни, і що можна зробити, щоб покращити ситуацію, читайте за посиланням.