"Громадянська війна", "транс", "расизм", "Україна". Які теми розкручує російська пропаганда у США: розслідування Wired

У сотнях відео, видалених YouTube, праві впливові особи з США, які працюють на Tenet Media — компанію, яка, за твердженням Міністерства юстиції США, фінансувалася і керувалася з Росії, — виявляли інтерес до дуже специфічного набору тем.

Найчастіше вживані фрази у відео Tenet на ютубі
Найчастіше вживані фрази у відео Tenet на ютубі

Про це свідчить аналіз, проведений виданням Wired.

Використовуючи закриті субтитри відео, які журналісти завантажили до того, як відео було видалено, вони склали список часто вживаних слів і фраз.

Зміст цих відео був описаний прокурорами як такий, що «відповідає» меті Росії посіяти політичний розбрат у США. Серед охоплених тем: свобода слова, нелегальні іммігранти, різноманітність у відеоіграх, ймовірний расизм щодо білих людей та Ілон Маск.

Хоча в обвинувальному висновку компанія Tenet не названа, американські ЗМІ змогли її ідентифікувати, оскільки прокурори навели її девіз як девіз компанії під назвою «Американська компанія-1».

Прокурори стверджують, що двоє співробітників підтримуваного державою російського телеканалу RT Костянтин Калашников і Олена Афанасьєва, яких звинувачують у змові з метою відмивання грошей і порушення Закону про реєстрацію іноземних агентів, заплатили Tenet і її материнській компанії $9,7 млн за виробництво і поширення відеороликів на підтримку російських цілей.

Переважна частина цих грошей, як стверджується, пішла мережі популярних впливових осіб, до якої входили Бенні Джонсон, Тім Пул, Дейв Рубін і Лорен Саузерн (перші двоє з цієї компанії згадуються у нашому розслідуванні щодо поширення російських наративів у США). Останні виступили із заявами, в яких заперечували свою обізнаність про ймовірну схему російського впливу і зображували себе її жертвами.

Прокурори стверджують, що Лорен Чен і її чоловік Ліам Донован — громадяни Канади, які заснували Tenet, — знали, що працюють з росіянами, і не зареєструвалися «як агент іноземного принципала, як того вимагає закон».

В обвинувальному висновку стверджується, що ця пара, якій не були пред'явлені звинувачення, не повідомила впливовим особам або іншим співробітникам Tenet про джерело свого фінансування.

Утім, співробітниця RT Афанасьєва, використовуючи підставних осіб, «редагувала, розміщувала і керувала розміщенням [у Tenet] сотень відеороликів», — йдеться в обвинувальному висновку.

Там також зазначається, що тематика і зміст цих відео «часто відповідають інтересам уряду Росії в посиленні внутрішніх розбіжностей у США з метою послабити опозицію США до основних інтересів уряду Росії, таких як війна, що триває в Україні».

Щоб визначити, що саме фінансував російський уряд, WIRED завантажив стенограми із закритими субтитрами з 405 повнометражних відеороликів, розміщених на YouTube-каналі Tenet і використав обробку природної мови для виявлення спільних тем.

Аналіз показує, що слово «Україна» з'являється в транскриптах 67 разів, приблизно так само часто, як «дезінформація», «християнство» і «Клінтон». Водночас слово «транс» з'являється 152 рази, а «трансгендерний» — 98.

Серед найпоширеніших фраз, що складаються з двох слів, — «білі люди», «чорні люди», «громадянська війна», «свобода слова», «секретна служба», «нелегальні іммігранти», «друга поправка» та «Ілон Маск».

Поширені фрази з трьох слів включають «Третя світова війна», «чудовий оригінальний контент», «життя чорношкірих мають значення», «рівність у питаннях різноманітності» та «Sweet Baby Inc» — посилання на канадську консалтингову компанію, що займається питаннями різноманітності у відеоіграх, яка опинилася в центрі подій, що отримали назву «Геймергейт 2.0», і стала мішенню для правих.

Серед небагатьох фраз з чотирьох слів, що з'являються кілька разів: “Третя світова війна не за горами”, “расизм щодо білих людей”, “гей зустрічається з трансжінкою” та “масована атака на свободу слова”.

У заяві, оприлюдненій цього тижня у зв'язку з вилученням 32 доменів, які були пов'язані з російською пропагандистською кампанією, Міністерство юстиції стверджує, що в рамках так званого проєкту «Старі добрі США» російський уряд прагне використати теми культурної війни у власних цілях, головною метою яких є обрання Дональда Трампа.

Згідно зі свідченнями під присягою, кампанія, що включала використання ботів і взаємодію з впливовими особами, була спрямована, зокрема, на «спільноту американських геймерів, користувачів Reddit та іміджбордів, таких як 4chan». Серед наративів, які мала просувати кампанія, було те, що республіканці є «жертвами дискримінації з боку кольорових людей».

ютуб пропаганда росія дезінформація сша

Знак гривні
Знак гривні