Як запрацювала на практиці нова система реєстрації гуманітарки: досвід волонтерів
З 1 грудня 2023 року до 1 квітня 2024 року започатковано тестовий період роботи Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги. До цього часу лишається можливість завезти гуманітарку за паперовою декларацією. Вона подається безпосередньо під час митного оформлення. Але незалежно від обраного зараз способу завезення гуманітарки, до 1 квітня наступного року, всі отримувачі будуть повинні подати звіт у систему про цільове використання гуманітарної допомоги, яку завезли з 1 грудня.
Запровадження цієї системи викликало масову критику з боку волонтерської спільноти. Основний аргумент — суцільне ускладнення роботи волонтерських організацій.
Пресслужба БФ «Сучасна Україна» повідомляє, що фонд одним із перших ввіз гуманітарний вантаж через реєстрацію в Автоматизованій системі.
Загалом на цей час у Реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги зареєстровано вже близько 500 користувачів.
Команда фонду вирішила надати більш детальний відгук про те, як ця система може працювати на практиці.
Голова «Сучасної України», правник Володимир Гавриш розповів, що на сьогодні виникли деякі перестороги щодо роботи цієї системи і розділив їх на три напрями:
"Перший і головний — це суттєве збільшення навантаження на волонтерів, які і так часто працюють на межі своїх можливостей. Як відомо, в декларації треба зазначити весь той же перелік товарів із тими ж даними, що і в електронній системі. Десь помилилися в заповненні декларації — вантаж заблокували.
Тому кожен фонд тепер має шукати можливості і наймати окремих людей, які будуть уважно все це вносити. Щонайменше люди мають бути зі знанням розмитнення вантажів, бухгалтерії і права. А це вже фінансове навантаження, і не всі волонтерські організації це потягнуть.
Наприклад, ввозячи гумвантаж цього разу, на митниці ми зіштовхнулися з проблемою: коли заповнили декларацію, виникли розбіжності в інформації щодо ваги вантажу, який завозився, і нас змусили переробити декларацію. Причина — техпомилка наших закордонних донорів. Але ми вже з острахом чекаємо, коли нам треба буде ввозити одночасно кілька вантажів і проходити кордон. Тож наші волонтери тепер мають не відпочивати 24/7 тільки через митницю».
Також Володимир Гавриш розповів, що вже є випадки у колег, коли система просто «зависала» через перевантаження, і все — волонтери вночі сидять на кордоні з вантажами. І не допомагають жодні гарячі лінії, які відкрив Мінсоц та митниця. Якщо врахувати ще й загрозу блекаутів, то планувати логістичний процес ввезення вантажу стає дедалі складніше.
Другий важливий проблемний напрям — складність розподілення гуманітарної допомоги протягом 90 днів у період воєнного стану, як встановлено новими правилами.
«Наприклад, закордонні партнери передали наявні в них ковдри та спальні мішки для ЗСУ в літній період. Зрозуміло, що запитів від військових протягом 90 днів до фонду на ці речі надходити не буде. Питання: як подавати звіт щодо неможливості розподілення такої гумдопомоги? Причому, якщо не подав звіт у строк — тебе блокують у системі на шість місяців», — підкреслює Володимир Гавриш.
Третій напрям — це іноземні волонтери. І в переговорах із нашим фондом, і з багатьма іншими вони часто висловлюють скепсис щодо надання деталізованих списків того, що входить у гуманітарний вантаж. Волонтери за кордоном, які збирають гумдопомогу для України від громадян, не мають людей і можливостей, щоб переписувати, в якій кількості принесли ті чи інші речі, ліки тощо. Отже, багато хто з них уже розмірковує, чи зможе він продовжувати організовувати вантажі в Україну на нинішньому рівні.