T

The New Yorker: Берлінська стіна. Безкровні революції у Східній Європі - це виключення з правила

Протягом наступних двох десятиліть Оксамитова революція надихнула серію наступниць у Сербії, Україні та Грузії. Хоча всі вони дещо поліпшили політичне становище своїх країн, ніде не знайшлося Вацлава Гавела, і ніхто з них не створив стабільних ліберальних демократій. Можливо, найближчою аналогією до падіння комуністичного режиму у європейських країнах може слугувати демократичний рух, який кидає виклик Ісламській Республіці Іран - пише в останньому чисті The New Yorker - Джордж Пекер

Німеччина офіційно не відзначає свято 9-го листопада, день, у який двадцять років тому приголомшений натовп східних німців проламав Берлінську стіну. Це тому, що 9 листопада є днем, коли кайзер Вільгельм зрікся престолу за два дні до поразки Німеччини у Першій світовій війні. 9 листопада 1923 Адольф Гітлер намагався повалити Веймарську республіку, вчинивши мюнхенський Пивний путч. У 1938 році, 9 листопада відбулася «Хрустальна ніч» (або «ніч розбитих вітрин»), коли нацисти нападали на євреїв і їх власність по всій Німеччині та Австрії, віщуючи геноцид в майбутньому.

З німецьким календарем часто так: немає добрих спогадів без присмаку поганих. Британський письменник Тімоті Гартон Еш назвав 1989 рік найкращим в історії Європи. Він позбавив континент від найгіршого століття - нова демократична європейська єдність, започаткована у 1989 році була побудована на п'ятдесяти мільйонах могил.

Де колись був кордон, тепер розцвіло мистецтво і гей культура

Ланцюгова реакція ненасильницького громадянського руху у Польщі, Угорщині, НДР і Чехословаччині і досьогодні здається дивом.

Той, хто виріс під час холодної війни, навряд чи міг собі уявити, що світ не буде замкнений у цій вічній мерзлоті. Ніяка гегелівська телеологія не визначала, що комунізм залишиться на звалищі історії.

У 1989 році Френсіс Фукуяма опублікував свою статтю "Кінець історії", у якій передбачав "універсалізацію західної ліберальної демократії як остаточної форми людського урядування". Цей прогноз виявився занадто оптимістичним для частини світу, що пережила залізну завісу, і навіть у Центральній Європі, де виникли ліберальні демократії, драматичні події, які призвели до того, були набагато хаотичнішими і несподіванішими, ніж мрії неоконсервативних філософів.

Стіна була повалена не тому, що американський президент Рональд Рейган зажадав цього, а тому що увечері 9 листопада, у прямому телеефірі Східного Берліну, прихвостень партії Гюнтер Шабовські з тріском провалив питання про новий, лібералізований режим пересування. На питання, коли ж цей режим вступає в силу, Шабовські знизав плечима, почухав потилицю, порився у якихсь документах і сказав: "вже", таким чином відправивши нескінченний потік з тисяч східних берлінців до стіни, який Німецька демократична республіка вже не могла контролювати. Солдати і агенти "Штазі" не стріляли у натовп, але все могло піти й інакше.

Гіларі Клінтон на святкування 20-річчя падіння стіни. Картини - мистецький образ Стіни

Революції 1989 року стали можливими завдяки багатьом причинам: мужності дисидентів і сотень тисяч співгромадян Східного блоку, які, врешті-решт, приєдналися до них

; американській підтримці дисидентських рухів і політиці стримування Радянського Союзу; катастрофічним показникам економіки комуністичних країн і втраті впевненості правлячою партійною елітою; уникнення Михайлом Горбачовим рішучих дій під час путчів. Для раптового і безкровного зникнення комуністичних режимів Європи так (це, на жаль, не стосується Румунії), всі фактори повинні були зійтися в одному історичному моменті. Такі неймовірно рідкісні обставини не можуть бути механічно відтворені за законами історії або завдяки цілеспрямованим людським прагненням.

Помилковий урок, виведений з 1989-го, включає дрібну есхатологію тоталітаризму: Ось як це завжди буває, люди повстають, режим загинається, настає мир і демократія. Хаос після повалення режиму Саддама Хусейна частково був наслідком такого мислення. При плануванні післявоєнного періоду Іраку, Джордж Буш, і деякі з його радників мали на думці 1989 рік - "все буде як у Східній Європі, тільки з арабами", як висловився один з чиновників президентської адміністрації.

Останнє, найкоротше і найбільш мирне повстання того року, "Оксамитова революція", відбулося в Чехословаччині. Протягом наступних двох десятиліть, Оксамитова революція надихнула серію наступниць у Сербії, Україні та Грузії. Хоча всі вони дещо поліпшили політичне становище своїх країн, ніде не знайшлося Вацлава Гавела, і ніхто з них не створив стабільних ліберальних демократій.

Кожен раз, коли все йшло не так як у Центральній Європі, люди схильні були вважати, що історія схибила. Але якщо події 1989 могли б бути правилом, а не виключенням з нього, тоді бірманські, китайські і зімбабвійські дисиденти, які пожертвували не менше, ніж їхні європейські колеги, були б зараз при владі.

Двадцять років тому Східною Європою прокотилася хвиля "оксамитових революцій".

Можливо, найближчою аналогією до падіння комуністичного режиму у європейських країнах може слугувати демократичний рух, який кидає виклик Ісламській Республіці Іран.

Він має глибокі соціальні та інтелектуальні корені, зростання підтримки з боку мас і державу - ворога з ідеологічним апаратом, що вичерпав себе. Але, на відміну від німецьких солдат і агентів Штазі, Стражі ісламської революції готові стріляти.

За президентом Махмудом Ахмадінеджадом і верховним лідером Алі Хаменеї немає стримуючої фігури на зразок Горбачова. Іранці повинні знайти свій власний шлях до демократії. Але той факт, що найближчі колеги мислителів і активістів 1989 знаходяться в мусульманській країні піддають сумніву ще один помилковий урок того ж часу: «такі речі можливі тільки на Заході, "вони" не хочуть того, що хочемо «ми».

Нещодавно результати опитувань громадської думки показали, що німці, чехи і поляки ставляться з відносним ентузіазмом до демократії і капіталізму, в той час як угорці, болгари і литовці набагато менш оптимістичні.

Колишні надії східних німців на досягнення рівня життя своїх західних співвітчизників не були справдженні, і річниця для них має притлумлений смак розчарування. Деякі східні німці і досі вважають, що їх життя було простіше, затишніше і впевненіше, коли все знаходилося у державній власності. На німецькому Сході це називають «Остальгія».

Зараз, через двадцять років після революції, гірка половина століття збройного розділення Європи є об'єктом комерціалізованого кітчу. На відомому КПП «Чарлі», в центральній частині Берліну, де німецький охоронець зі Сходу відкрив ворота о 23 годині 17 хвилин 9 листопада, тепер - заплативши євро - можна позувати у радянській, британській, французькій та американській формі.

Околиці, які раніше були розділені стіною, стали осередками художньої, гей- та клубної сцени.

Тим часом німці розглядають сучасну виборчу кампанію, в якій основні суперечливі питання навіть не піднімалися, як нудну. Схоже, що Берлін ніколи вже не буде в центрі світового ідеологічного конфлікту, і місце Європи в центрі сучасної історії втрачено.

Проте це доводить не провал подій 1989 року, а, швидше, їхній вражаючий успіх. Ніхто вже не готовий померти за європейську єдність, але й нікому цього робити не доведеться.

східна європа революція інозмі

Знак гривні
Знак гривні