В

Віртуальна зрада. Мільйони чоловіків на сайті для подружніх зрад спілкувалися з неіснуючими жінками

Загальна картина виглядає справді похмуро. Із 5,5 мільйонів жіночих екаунтів приблизно нуль відсотків показав на сайті хоч якусь активність після дня створення цих екаунтів. Десятки мільйонів чоловіків-користувачів сайту Ashley Madison писали листи, спілкувалися в чаті та витрачали гроші задля жінок, яких там просто не існувало.

Автор: Анналі Ньюітс Gizmodo

Коли хакерська група Impact Team виклала у вільний доступ дані користувачів сайту Ashley Madison (він надавав послуги з організації «подружніх зрад», тобто, пошуку партнерів для одружених людей або людей, які мають сталі стосунки - прим. перекл.), вони зробили припущення, що тисячі жіночих екаунтів, зареєстрованих на ньому, були фальшивими.

Пізніше в ЗМІ широко розповсюдилася сенсаційна новина про те, що "90-95% екаунтів були фальшивками", хоч ніхто не навів жодних свідчень на підтвердження цієї колосальної цифри.

Тому я завантажила ці дані й проаналізував їх, аби дізнатися, скільки реально існуючих жінок використовували сайт Ashley Madison, і ким вони є насправді.

Як я виявила, світ Ashley Madison був значно більш антиутопічним, ніж про це взагалі здогадувалися. Це не розпусна Країна Чудес, де чоловіки зраджують своїм дружинам. Це навіть не понура територія, на якій 31 мільйон чоловіків змагаються між собою аби привабити до себе 5 з половиною мільйонів жінок із бази даних сайту. Це більше схоже на майбутнє, описане в науковій фантастиці, - коли жінки на Землі вимерли всі до одної, і якийсь інженер, схожий на Ділберта з карикатур, замінив їх погано сконструйованими роботами.

Ці мільйони чоловіків на сайті Ashley Madison платили за флірт із жінками, які, як виглядає, створили свої профілі, а потім просто зникли. Хто це зробив – боти або знудьговані адміни, чи це просто «залишки» від користувачів? Незалежно від відповіді, чим більше я досліджувала ці 5,5 мільйонів жіночих профілів тим очевиднішим ставало те, що жоден з них ніколи не вступав у сілкування з чоловіками на цьому сайті, чи хоч якось використовував сайт після того, як профіль було створено. Хоча ні. Як я поясню нижче, є значний шанс, що близько 12 тисяч з-поміж цих мільйонів профілів належали справжнім, реальним жінками, які були активними користувачками Ashley Madison.

Якщо ви подивитеся на докази, то вам буде важко не визнати, що абсолютна більшість чоловіків, які використовували Ashley Madison, насправді не мали ніяких позашлюбних стосунків. Вони платили за фантазії.

Все більше підтверджень

Ніхто не оскаржував факт драматичної диспропорції щодо чоловічої та жіночої статі у базі даних користувачів Ashley Madison – у тому числі й сама компанія. У базі даних, яка нараховує орієнтовно 37 мільйонів осіб, 5,5 мільйонів профілів позначені як «жіночі».

Загальна кількість осіб у базі даних

Також не секрет, що певний відсоток профілів є не зовсім реальними. Кілька років тому колишня співробітниця Ashley Madison подала на компанію в суд у Канаді – за жахливі умови її роботи. Вона заявляла, що отримувала хронічні ушкодження від перенапруги рук після того, як компанія найняла її створити 1000 фальшивих жіночих профілів протягом трьох місяців – складених португальською мовою, аби привернути аудиторію з Бразилії. Справа була залагоджена в позасудовому порядку, і Ashley Madison заявила, що жінка ніколи не складала жодних фальшивих профілів.

Втім, в угоді про умови надання послуг від Ashley Madison є пункт, де зазначено, що «деякі» люди використовують сайт суто «для розваги», і вони «не шукають особистих зустрічей з будь-ким, кого вони зустрінуть на Сервісі, але вважають, що їхнє спілкування з користувачами та членами служить для їхньої цікавості». Сайт зупиняється за півкроку від визнання, що ці люди насправді не існують, але все ж визнає, що багато профілів створені «тільки для розваги».

Виходячи з цих свідчень, ми отримали чіткі підтвердження, що багато з профілів є фальшивими. Втім, аби дізнатися, скільки їх є, ми мусили заглибитися в непублічну інформацію компанії, яка містилася у масивах даних.

Питання ось у чому: як знайти підробки у цьому морі даних? Пошук відповіді ускладнюється ще більше, коли ви берете до уваги, що навіть реальні користувачі Ashley Madison, імовірно, надавали щодо себе фальшиву інформацію – принаймні час від часу. Але «оптова» підробка все одно залишає сліди у даних профілю користувача. Я поспілкувалася з науковцем, який досліджує дані і вивчає населення. Він порадив мені порівняти чоловічі та жіночі профілі в цілому і шукати аномальні паттерни.

Мій аналіз мав повністю базуватися суто на профілях, а не на даних кредитних карток. Для жінок не існувало такої речі, як «платний екаунт», бо жінкам не треба було взагалі за щось платити на сайті Ashley Madison. А отже, я не могла використовувати критерій «платний екаунт» як свідчення того, що він є реальним – спосіб, який аналітики застосували щодо даних чоловіків. Крім цього, дані кредитних карток не містять інформацію про стать – тож у будь-якому випадку не було певності щодо щодо співвідношення статей на основі цих даних.

У базі даних профілів кожному учаснику Ashley Madison відповідала певна кількість полів даних, включно з такими очевидними речами, як псевдонім, стать, дата народження та уподобання; але профіль учасника також містить дані, призначені суто для адміністрації, такі як поштова адреса, необхідна для створення екаунта, і дата, коли особа востаннє перевіряла свою поштову скриньку на сайті Ashley Madison.

Я почала свій пошук з очевидної відправної точки. Чи є певні закономірності у особистих електронних адресах, які вказували люди під час реєстрації? Я подумала, що на місці адміна Ashley Madison, який створював фальшиві профілі, я б використовувала ashleymadison.com для поштових адрес, бо це простий і очевидний хід. Жодний із справжніх користувачів Ashley Madison не використовував би корпоративну адресу Ashley Madison.

Тож я зробила пошук усіх поштових адрес, які закінчувалися на ashleymadison.com. В точку. Я виявила близько десяти тисяч екаунтів з поштовими адресами на ashleymadison.com. Багато з них виглядали так, неначе їх згенерував робот – наприклад, десятки адрес у форматі 100@ashleymadison.com, 200@ashleymadison.com, 300@ashleymadison, і таке інше.

Швидке порівняння жіночих та чоловічих поштових адрес виявило, що понад 9 тисяч із цих адрес на ashleymadison.com використовувалися для жіночих профілів, тоді як приблизно 1000 використовувалася чоловіками або профілями з невизначеною статтю.

Цей шаблон був промовистим, але не остаточним. Він вказував, що більшість очевидно підробних екаунтів – тих, які, імовірно, були створені знудьгованими адміністраторами з використанням поштових адрес своєї компанії, або, можливо, справжніми жінками, які використовували фальшиву інформацію – були марковані як жіночі. Цих підробок були тисячі, що точно відповідає припущенню, зробленому хакерами з Impact Team.

Після цього я почала пошук закономірностей в ІР-адресах, які могли виявити місцезнаходження комп’ютерів, з яких люди відкривали свої екаунти. Найбільш популярні ІР-адреси і серед чоловіків, і серед жінок, відносилися до компанії під назвою OnX, на якій знаходиться резервний хостинг Ashley Madison. У цих даних не було виявлено дивних гендерних аномалій: близько 82% із цих ІР-адрес на OnX належали чоловікам, що близько до загального відсотка чоловіків у базі даних сайту.

Але друга за популярністю ІР-адреса, виявлена у 80805 профілях, являла собою цілком іншу історію. Ця адреса, 127.0.0.1, добре відома будь-кому, хто працює з комп’ютерами. Це так званий loopback, або адреса, за якою комп’ютер може звернутися по мережі до самого себе. Або, якщо говорити мовою простих смертних, це «домашня адреса» - адреса вашого особистого комп’ютера. Тобто, кожен екаунт з такою ІР-адресою був, очевидно, створений на «домашньому» комп’ютері в Ashley Madison. Цікаво, що 68709 профілів, створених з цієї ІР-адреси, були жіночими, а решта 12000 або належала чоловікам, або мала незаповнене поле «стать».

Кількість осіб із "домашньою" ІР-адресою

Це гігантська неузгодженість. У базі даних, де нараховується 85% чоловіків, слід очікувати, що будь-яка ІР-адреса буде стосуватися 85% чоловіків. Тож це суттєве відкриття, що 82% з екаунтів, створених з «домашньої» ІР адреси, належали жінкам. Це ще більше підтвердило закономірність, яку я вже побачила у поштових адресах на ashleymadison.com – очевидно, що переважна більшість фальшивих екаунтів належала жінкам, і що лік таких екаунтів ішов на десятки тисяч.

Ще одна дивна деталь: найбільш поширене жіноче прізвище в базі даних було вкрай нетиповим – і воно відповідало прізвищу жінки, яка працювала в компанії приблизно 10 років тому. Це нетипове ім’я трапилося у понад 350 екаунтах – так неначе вона або ще хтось створював групу тестових екаунтів. І навпаки, найбільш популярне чоловіче прізвище було Сміт, на другому місці – Джонс. Це відповідає типовому статистичному розподілу прізвищ серед населення Північної Америки.

Сказавши це, слід зауважити, що я також знайшла мільйони унікальних ІР-адрес та адрес електронної пошти серед жінок, так само як і серед чоловіків. Саме це і варто очікувати від випадкової вибірки з 37 мільйонів людей.

Я також побачила дані в полі «дата народження» у чоловіків та жінок, які виглядали абсолютно нормально, але з цілком іншої причини: представники обох статей, очевидно, вказували фальшиві дати свого народження. Дві третини чоловіків та жінок заявили, що їхній день народження припадає на січень.

Це стандартна ознака того, що люди вибирають перший же місяць із «випадного» меню на сайті. Зрозуміло, що реальні люди мають дати народження, які рівномірно розподіляються по всіх місяцях. А як щодо інтернет-населення, яке заповнює форми на секс-сайті? Їхні дати народження тяжіють до місяця, який найлегше обрати у формі, і такий тип фальшування насправді є ознакою того, що екаунти створюють реальні люди.

Знову і знову в жіночих профілях виявлялися закономірності, які заявляли про непропорційно велику кількість підробних або тестових екаунтів. Але кількість таких екаунтів ішла лише на десятки тисяч. І багато інших даних виглядали відносно нормально.

Тут жінок нема

Але три поля даних змінили все. Перше поле, яке називалося «останній_доступ_до_пошти», містило час, коли користувач востаннє перевіряв повідомлення у своїй скриньці на сайті Ashley Madison. Якщо людина ніколи не перевіряла цю скриньку, поле залишалося порожнім.

Але навіть якщо вона перевіряла повідомлення тільки один раз, у полі містилася дата і час звернення. Близько двох третин чоловіків, або 20,2 мільйони осіб, перевіряли повідомлення на своїх екаунтах принаймні один раз. Але тільки 1492 жінок зазирали до своїх скриньок із повідомленнями. Це була серйозна аномалія.

Кількість людей, які читали повідомлення на сайті Ashley Madison

Ця ж закономірність була відображена в іншому полі даних – під назвою «останній_чат». У ньому містилася часова відмітка того, коли користувач востаннє вступав у розмову за допомогою системи чату на сайті Ashley Madison. Близько 11 мільйонів чоловіків брали участь у чаті, а от жінок – лише 2400.

Кількість людей, які користувалися чатом на сайті Ashley Madison

Ще одне поле, «остання_поштова_відповідь», показало схожу диспропорцію. Воно містило час, коли користувач востаннє відповів на повідомлення іншої особи на сайті Ashley Madison. Це робили 5,9 мільйонів чоловіків, і тільки 9700 жінок.

Спільна якість усіх цих полів полягає в тому, що вони вимірюють активність користувачів. Вони показують, що відбувається після створення профілю екаунта, і як його використовує реальна особа, перевіряючи повідомлення, спілкуючись у чаті чи відповідаючи на повідомлення. Вони вимірюють те, що можна назвати діяльністю реальної живої людини. І тільки мізерна кількість жіночих екаунтів виглядала так, як ніби ними користуються живі люди.

А що означає дивна диспропорція між кількістю жінок, які перевіряли повідомлення (1492) та відповідали на них (9700)?Навіть це можна пояснити, якщо розглянути, як реальні люди використовують сайт Ashley Madison.

Коли ви входите у свій екаунт на Ashley Madison, вас просять дати відповідь на повідомлення, перш ніж допустити вас до вашої поштової скриньки. З’являється діалогове вікно, яке пропонує, щоб ви дали відповідь відразу на всі повідомлення – заздалегідь заготовленою фразою на кшталт «Я відповідаю тільки на повні повідомлення» або «Надішліть мені, будь ласка, повідомлення та фото».

Інакше кажучи, ви можете відповісти на кілька листів одночасно, і при цьому насправді не перевіряти чи відкривати вашу пошту. Тож легко уявити, що кілька тисяч реальних жінок справді мали екаунти, і відповідали на 10 тисяч повідомлень після того, як їх про це попросили. Але тільки 1500 з них хоч колись клацали мишкою на кнопці, яка відкривала їхні поштові скриньки.

І хакери з Impact Team, і розчаровані користувачі Ashley Madison називали сайт шахрайським, найчастіше через те, що компанія брала з чоловіків гроші за закриття їхніх екаунтів – а насправді продовжувала зберігати їхні дані. Я знайшла численні докази цього шахрайства у базі даних сайту. У ній були 173 838 чоловічих екаунтів з позначкою «платне_видалення» в полі з адресою електронної пошти, і 12108 аналогічних жіночих екаунтів. Усі інші дані в цих екаунтах не були видалені.

Варто зазначити, що ці 12108 екаунтів з позначкою «платне_видалення» надають єдину достовірну цифру, що позначає кількість жінок, які справді користувалися сайтом. Зрештою, заплатити за видалення екаунта – це правдива ознака діяльності, хоч вона свідчить радше про відмову від користування, аніж про амурні побачення, які обіцяв Ashley Madison.

Загальна картина виглядає справді похмуро. Із 5,5 мільйонів жіночих екаунтів приблизно нуль відсотків показав на сайті хоч якусь активність після дня створення цих екаунтів.

Чоловічі екаунти повідомляють нам про жваве користування сайтом, де понад 20 мільйонів чоловіків з надією зазирали до своїх поштових скриньок, і понад 10 мільйонів ініціювали розмови в чаті. А от жіночі екаунти демонструють настільки низьку активність, що їх могло б не бути взагалі.

Звісно ж, деякі з цих неактивних екаунтів були, імовірно, створені реальними, живими жінками (або чоловіками, які видавали себе за жінок), яким було цікаво, що це за сайт такий. Деякі, можливо, хотіли знайти на ньому своїх зрадливих чоловіків. Інші, без сумніву, були допитливими журналістами, такими як я. Але все ж вони у абсолютній більшості випадків не проявляли активності. Вони не були створені жінками, які хотіли закрутити інтрижку з одруженими чоловіками. Це були статичні профілі, заповнені мервтими даними. Єдина їх мета полягала в тому, щоб змусити чоловіків думати, що на Ashley Madison активні мільйони жінок.

Співробітники Ashley Madison добре попрацювали над тим, аби ці мільйони жіночих екаунтів виглядали реальними. Вони давали змогу чоловікам бачити дані в цих неактивних екаунтах, показували псевдоніми, картинки, грайливі коментарі. Але коли йшлося про дані, доступні для перегляду тільки адміністраторам компанії, - вони допускали недбалість. Особисті електронні адреси та ІР- адреси жінок показували виразні ознаки підробки. Активність жінок-користувачів на сайті, яка є фундаментальним доказом онлайнового життя? Співробітники Ashley Madison взагалі не турбувалися над тим, щоб її імітувати.

Певно, що є й інші можливі пояснення таких недоречностей у цих даних. Може бути, що дані по жінках у цих трьох полях були безнадійно зіпсовані – на відміну від даних по чоловіках. Або що більшість із цих екаунтів не були навмисно підроблені, але просто представляють реально існуючих жінок, які зайшли на сайт лише раз і більше не поверталися.

Але в кожному разі у нас є дані, які приводять до висновку: Ashley Madison – це сайт, де десятки мільйонів чоловіків писали листи, спілкувалися в чаті та витрачали гроші задля жінок, яких там просто не було.

скандал інозмі інтернет хакери секс журналістика даних

Знак гривні
Знак гривні