П

Протест із користю. Практичні вправи для активних громадян

Важливе «стояння на Майдані» можна використати для того аби навчитися проведенню мозкового штурму, стратегічному плануванню політичних кампаній, взаємопідтримці у кризових ситуаціях, пошуку компромісу, зміцненню довіри у групі і ще багатьом навичкам, котрі потрібні і в повсякденному житті і боротьбі за зміну країни. ТЕКСТИ пропонують набір практичних вправ з "Підручника із ненасильницького спротиву", котрі допоможуть діяти більш ефективно. Модерувати заняття можуть як лідери і координатори груп, так і кожен бажаючий.

Межа суперечки

Час виконання:Мінімум 15 хвилин

Ціль вправи: Дати учасникам можливість вирішити суперечку чи конфлікт не вдаючись до насилля. Дати відчути себе по обидва боки конфлікту. Це хороша початкова вправа для багатьох ситуацій.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Попросіть людей стати в два ряди, приблизно однакової чисельності, лицем один до одного. (Ви можете додати ще один ряд, який відіграватиме роль спостерігачів.) Попросіть людей простягнути руку до особи навпроти, щоб упевнитися, що вони знають з ким взаємодіятимуть. Поясніть, що в цій вправі існують тільки дві ролі: усі в одному ряду мають одну роль, усі в іншому - іншу; кожна особа в рядку взаємодіє тільки з особою навпроти. Поясніть роль кожної сторони, поясніть конфлікт і хто мусить його розпочати. Дайте учасникам декілька секунд тиші, щоб вони вжилися в свою роль, і скажіть розпочати. Залежно від ситуації, це може бути коротка сутичка (менше ніж хвилина), або ви можете дати їх продовжитить, але не більше за три чи чотири хвилини.

Потім скомандуйте припинити та почніть обговорення. У теми обговорення повинно входити: як діяли люди, як вони почувалися, який шлях знайшли для вирішення конфлікту, що вони помітили в жестах іншого (мові тіла), що їм хотілося зробити тощо. (Якщо у вас був третій ряд спостерігачв, спитайте, що вони бачили.)

Виконайте вправу знову, але цого разу помінявшись ролями. Щоб люди не взаємодіяли з тією самою особою, змістіть якийсь ряд на одного чоловіка, щоб особа, яка знаходиться в кінці перейшла на початок.

Приклади ролей

Хтось, хто хоче прийняти участь у ненасильницькій акції і хтось з близьких родичів, хто проти цього.

Блокувальник збройного або урядового об'єкта і роззлючений тамтешній працівник.

Протестувальник і хтось, кого обурює протест або штрейкбрейкер.

Протестувальник, який дотримується ненасильницький правил і протестувальник, який порушує ці правила.

Мозковий штурм

Час виконання: 15 хвилин або більше

Ціль вправи: Групова техніка, задумана для генерування великої кількості ідей у малий проміжок часу.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Поставте групі запитання, як скажімо “що таке ненасилля?” або “як нам провадити нашу стратегію залучення коштів?” Потім попросіть групу запропонувати якнайбільше ідей та відповідей.

Ось п'ять рекомендацій щодо проведення сеансів мозкового штурму:

Зосередьтеся на кількості: чим більше число згенерованих ідей, тим більший вибір.

Відкиньте критицизм: критицизм, суперечки та обговорення треба відкласти на потім, коли мозковий штурм вже завершено.

Вітайте незвичні ідеї: щоб отримати хороший довгий список ідей заохочуйте до незвичайних ідей.

Комбінуйте та покращуйте ідеї: хороші ідеї можна поєднати для утворення дуже хорошої ідеї, що можна порівняти з гаслом “1+1=3”.

Мозковий штурм зазвичай починається повільно, набираючи обертів, в той час як одна ідея породжує інші, а потім згасає знову. Саме тому дехто називає мозковий штурм “приготуванням попкорну”.

Після того, як перелічені всі ідеї (краще записані так, щоб усі могли бачити) спитайте, чи учасники мають якісь питання щодо окремих ідей або не погоджуються з якимись. Відкрийте обговорення. Вам не обов'язково доходити до якогось консенсусу в сеансі мозкового штурму. Або ви можете обрати деякі відповіді для подальшого обговорення.

Під час сеансу тренування ненасиллю ви не повинні намагатися дати одне-єдине визначення для питання “Що таке ненасилля?” Завдяки мозковому штурму учасники можуть поділитися багатьма відповідями на це питання. Так само пізнавальним може виявитись мозковий штурм на тему “Що таке насилля?” Звертайте увагу на ключові слова. Переконайтеся, що слова “влада” та “гнів” не з'являються тільки в мозковому штурмі на тему насилля.

Право на слово

Час виконання: 3 години

Ціль вправи:

• Переконати членів групи, на чиєму боці перевага (домінантна група), прислухатись до інформації про несправедливість.

• Обернути динаміку влади навпаки, щоб група, на чиєму боці була перевага, могла відчути, як це - коли інші мають безперервну можливість переважати “в ефірі”.

• Зробити більш згуртованими тих, у кого менше влади, щоб вони могли краще підтримувати один одного під час організації чи робочого семінару.

• Зробити нормою, щоб члени групи, на чиєму боці перевага, підтримували зміни в своєму середовищі замість того, щоб їх “вчили цьому” ті, у кого менше влади.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Поясніть цілій групі, що гендерна дискримінація існує не тільки між чоловіками та жінками, але залежить також від сексуальної орієнтації і того, наскільки особа відповідає культурним стереотипам про ту чи іншу стать. Хоч ця вправа включатиме окреме обговорення чоловіків та жінок, щоб поділитися досвідом та поглядами, у ній вітається й обмін досвідом про іншу статеву динаміку. Поясніть усім, що жінки поділяться своїм життєвим досвідом тільки у відповідь на ряд запитань. Робота чоловіків полягатиме в тому, що вони повинні будуть якнайуважніше вислухати жінок, не задаючи питань. Точно так само можна дати поділитися життєвим досвідом чоловіків-геїв та інших, хто відчуває, що їхня гендерна ідентифікація позбавляє їх впливу та влади.

Задля ефективності цей процес вимагає певної домовленості.

Конфіденційність. Ніхто не повинен повторювати поза сеансом того, що на ньому хтось інший сказав.

Учасники повинні попросити дозволу особи на те, щоб відповісти чи заперечити якийсь пункт, висловлений учасником, якому надано слово.

Попросіть жінок перейти в іншу кімнату та підготуватися до промови з координатором жіночої статі. Їх потрібно настроїти до цього, вказавши, що всім брати слово не обов'язково, але попередній досвід з цією вправою свідчить, що вона допомагає згуртувати колектив. Задайте наступні питання та попросіть учасників переповісти власні історії з їхнього досвіду як жінка.

• З чого ви вдоволені чи горді, що стосується вашої гендерної ідентифікації?

• З чим пов'язані труднощі та неприємнощі у зв'язку з цим?

• Що ви хотіли б щоб інші знали, щоби вони краще могли співпрацювати з вами та підтримувати?

Заохочуйте до відвертості та вираження почуттів, які виникають.

Одночасно попросіть чоловіків залишитися в кімнаті для роботи з координатором чоловічої статі, який спочатку спитає їх про їхні почуття. Спитайте їх, що їх допомагало в житті прислухатися до чогось важливого, що було важко чи неприємно чути. Спробуйте змусити говорити якнайбільше чоловіків. Слухайте та заохочуйте висловитись чоловіків-геїв та інших, котрі можливо почувалися в меншості через гендерні питання.

Коли жінки будуть готові, вони можуть повернутися. Вони повинні стати перед чоловіками, які слухатимуть сидячи, і висловлюватись окремо (а не як група). Вони можуть висловитись по кожному з трьох питань, наведених вище, які задаватиме координатор.

Будь-який чоловік, який гадає, що іхня гендерна ідентифікація надає їм статусу меншості в їхній культурі, вільні встати та відповісти на те саме питання.

Коли жінки закінчили, вони покидають кімнату. Координатор-жінка слідує за ними, заохочуючи їх до обговорення.

Координатор-чоловік повинен допомогти чоловікам обдумати та засвоїти те, що вони почули та дізналися.

Після цього координатори зводять обидві групи разом для обміну враженнями.

Хорошим знаряддям для використання є утворення кола з учасників, в якому кожний може коротко поділитися власною думкою - зазвичай чимось, що вони дізналися про самих себе. Координатори можуть усунути розрив, змішавшись з учасниками групи іншої статі. Після цього можна перейти до танців чи якоїсь іншої фізичної активності, де кожний може прийняти участь та розважитись.

Адаптовано з вправи, розробленої в нотатках “Тренування до змін” Джорджа Лейкі, які можна знайти за адресою http://trainingforchange.org/content/view/282/39/.

Гендерний діалог для миротворців

Час виконання: 30 до 45 хвилин

Ціль вправи:

• Сприяння діалогу між жінками та чоловіками в миротворчих організаціях.

• Визначення спірних місць між жінками та чоловіками в миротворчих організаціях.

• Досягнення певного рівня комфорту та відданості вирішенню питань гендерності в миротворчих організаціях.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

I. Обговорення в малій групі питать статі, конфлікту та миротворчості.

За допомогою змішаних малих груп з чоловіків та жінок створіть списки відміностей щодо того, як переживають конфлікт та насилля чоловіки та жінки.

За допомогою тих самих групи створіть списки того, як жінки та чоловіки приймають участь у роботі з миротворчості.

В об'єднаній великій групі попросіть кожну малу групу повідомити про свої висновки.

II. Розділіть велику групу на малі, які складаються тільки з чоловіків і тільки з жінок.

Попросіть кожну групу поділитися історіями про удачі та труднощі в миротворчій роботі з протилежною статтю. Заохотьте групи, щоб вони навели якомога більше прикладів з реального життя, як позитивних, так і негативних.

Попросіть кожну групу обсудити стратегії роботи з протилежною статтю над питаннями миру.

Попросіть кожну групу озвучити свої висновки та стратегію.

У змішаних парах, чоловік проти жінки, попросіть учасників відповісти один одному стосовно почутого. Кожна особа по черзі повинна висловити своє ставлення до почутого, тоді як інша має вислухати не перебиваючи.

Цей приклад було адаптовано з “Жіночого миротворчого ресурсу та посібника” під редакцією Лізи Счирч. Повний текст посібника можна знайти за адресою http://www.iiav.nl/epublications/2004/womens_peacebuilding_manual.pdf або http://www.ifor.org/WPP/resources.htm.

Стратегії 10/10

Час виконання: 30 хвилин або більше

Ціль вправи: Дати учасникам дізнатися про багату історію ненасильницьких кампаній і покращити своє розуміння кампаній, тактик і рухів.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Попросіть людей розбитися на маленькі групи по п'ять або шість осіб (число учасників у групах повинно бути однаковим). Попросіть одну особу в кожній групі на листку паперу перелічити числа від 1 до 10. Скажіть групам, що вони змагаються одна з одною в тому, хто швидше виконає завдання (на відміну від звичайного стилю кооперування). Скажіть най кожна група якнайшвидше перелічить 10 війн, піднявши руку, коли вони впорались. Занотуйте час. Потім попросіть їх перелічити 10 ненасильницьких кампаній і також підняти руку. Зверніть увагу, що перелік ненасильницьких кампаній імовірно забере більше часу ніж перелік війн (хоч ми не обговорюватимемо тут це питання).

Починаючи з групи, яка “перемогла”, перепишіть список ненасильницьких кампаній на дошку. Попросіть інші групи доповнити список. У ньому скоріш за все буде суміш рухів, тактик, кампаній тощо. Запишіть їх усі; використайте цей список для пояснення відмінностей, щоб учасники могли дізнатися про стратегічні процеси і як розробляються вдалі стратегії. Наприклад, список може включати в себе “боротьбу з апартеїдом” (рух), “Соляний похід” (кампанія) і “страйк навсидячи” (тактика). Користуючись цим списком, попросіть учасників описати складові кампанії, визначити тактики та визначити

, з чого складається рух. Скористайтеся із загальновідомих кампаній для прикладу, щоб дослідити стратегічне планування ненасильницьких кампаній. Ви можете також використати цей список для ознайомлення решти з кампаніями, про які вони досі не знали. Цей список може служити основою для докладнішого обговорення. Час, відведений на завдання, пристосуйте до рівня знань групи.

Дерево

Час виконання: мінімум 30 хвилин

Ціль вправи: Визначення й аналіз природи та складових проблеми та знаходження позитивного рішення.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Намалюйте дерево з корінням, стовбуром і гілками, вкритими фруктами. Дерево представляє проблему, яку вам слід аналізувати. Попросіть учасників ідентифікувати коріння (причини), фрукти (наслідки) та стовбур (установи, на яких тримається система). Ви можете також ототожнити ґрунт з базовими принципами, які живлять коріння (причини).

Здорове дерево

Якими мають бути здорові фрукти, котрі ми хочемо виростити? Яке нам потрібне коріння для того, щоб виростити здорові фрукти? Які корені нам потрібно пообрізати? Які структури слід заснувати задля здорового суспільства? Чому треба опиратися, протистояти? Якими якостями повинен бути наділений ґрунт, щоб живити коріння? Назвіть, що треба зробити, щоб виростити здорове дерево, або причини, через які треба зрубати хворе. Чи можемо ми відповісти на ці питання?

Аналіз хворого дерева

Припустіть, що стовбур (установи) дерева, яке ви вирощуєте, ослабився. Намалюйте інше дерево, звернувши увагу на коріння (причини) та фрукти (наслідки). Скористайтеся зі списку питань вище для аналізу ситуації, або використайте питання на ст. 34.

Три стовпи влади

Час виконання: мінімум 30 хвилин

Ціль вправи:

• Визначення того, на чому тримаються структури влади, яку ми хочемо побороти.

• Аналіз кістяка власи з метою розробки стратегій для його послаблення.

• Знаходження слабкостей в структурах влади.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

1) Намалюйте перевернутий трикутник зі стовпами, які його підпирають. Підпишіть трикутник назвою проблеми, яку він символізує. Це може бути якась установа або несправедливість (наприклад “війна”).

2) Попросіть групу назвати стовпи, які представляють установи та фактори, на яких тримається проблема (наприклад військо, корпорації, псевдопатріотичні громадяни). Будьте точними щодо елементів структур підтримки (наприклад військо включає в себе командування, солдатів, ветеранів, сім'ї військових). Це нам допоможе в аналізі того, як ослабити структуру.

3) Означте принципи, які служать основою стовпів (наприклад сексизм, жадоба, обман).

Аналіз стовпу

Оберіть стовп, який ваша група хоче повалити. Зважте на мету вашої групи під час прийняття рішення. Намалюйте іншу подібну схему, внісши в трикутник назву установи обраного вами стовпа в попередній. Тепер проаналізуйте що підтримує цю проблему. Це може служити базою для розробки вашої стратегії.

Поясніть групі, що хоч проблему здається ніби важко похитнути, перевернутий трикутник насправді символізує її слабкість. Щоб ослабити владу не обов'язково повністю вибити один стовп - досить його розхитати, послабити.

Наслідки страху

Час виконання: мінімум 1 година

Ціль вправи: Поділитися та аналізувати причини та наслідки страху.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Попросіть членів групи навести один з випадків, коли вони вдчували страх. Розбийте всіх на малі групи, щоб кожний міг прийняти участь. Один з учасників у кожній групі повинен занотовувати наслідки страху. Після цього, об'єднавшись в одну велику групу, напишіть основні ідеї на дошці. Іншою опцією є попросити людей намалювати ситуацію, коли вони відчували страх. Обговоріть малюнок, зосередившись на суб'єктивних переживаннях (що учасники подумали, відчули, якими були фізичні відчуття, якою була реакція тощо), а не просто відтворюючи факти.

Вправу важливо закінчити обговоренням різноманітних альтернатив, якими можна скористатися, щоб побороти страх і вийти переможцем. Вона допомагає людям поділитися пережитим, зрозуміти свою реакцію та дізнатися, як краще поборювати труднощі.

Спектр спільників

Час виконання: мінімум 20 хвилин

Ціль вправи:

• Зрозуміти, хто наш союзник і хто наш противник.

• Допомогти зрозуміти, що тактичні ходи потрібно планувати з урахуванням того, наскільки вони приваблюють або не приваблюють ключових союзників і переконують людей стати активними союзниками.

• Заохотити до більш оптимістичних зусиль з мобілізації шляхом розуміння того, що не обов'язково переконувати в протилежному, хто не згоден з нашою точкою зору.

• Ознайомлення людей із захопливою складністю розробки стратегії.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

У цій вправі використовується діаграма з метою дослідження ідеї, що більшість змін у суспільстві передбачають боротьбу між тими, хто хоче змін, і тими хто ні. Намалюйте тих, хто хоче, як крапку на одному боці листа (наприклад лівому), а противників - на іншому. Поясніть, що суспільство (або міста чи країна в цілому) зазвичай складається з діапазому груп, які світоглядно можна розмістити від якнайближче до якнайдалі до одного з пунктів. Намалюйте горизонтальну лінію, яка представляє цей спектр. Намалюйте півміцяць або половину порізаного пирога (як показано на діаграмі нижче). Скибки ближче до кінців представляють найближчих союзників і найзатятіших противників, далі йдуть більш пасивні союзники та противники, а група посередині складається з нейтральної сторони.

Використайте те питання, над яким ви працюєте; якщо це загальний курс, тоді спитайте, яке питання людей цікавить або над яким вони працюють. Спитайте, хто в суспільстві схильний до найбільшої підтримки цього питання, до найменшої, а хто знаходиться посередині. Як приклад наведіть “спілки”, “групи малозабезпечених”, “Торгову палату” тощо. З ідентифікацією груп та їхнього положення в спектрі, внесіть кожну в скибки графіка. Виясніть, чому люди ставляться нейтрально; обсудіть, чи є можливість перетягнути їх ближче до союзників. Також зверніть увагу на випадки, коли люди вже перемістилися з одного кінця спектру на інший, і обсудіть чому так сталося (наприклад, коли солдати та ветерани схильні були спочатку підтримувати війну, але з її розгорянням їхнє ставлення змінилося на протилежне).

Повідомте хорошу новину: у більшості кампаній із соціальних змін не обов'язково змінювати погляди опонентів на протилежний, навіть якщо опенентом є влада. Потрібно тільки зрушити всі скибки груп на одне положення у вашому напрямку. Якщо ми змістимо кожну скибку на один крок ближче, то швидше за все переможемо, навіть якщо противник на іншому боці залишиться непохитним.

З розвитком стратегії і тактики групи потрібно визначити, до якої скибки суспільства слід звернутися і як саме переконати людей. Обираючи того, кого слід переконати, запитайте себе: до яких груп ми маємо доступ та користуємся довірою? До яких груп доступу немає? Зважаючи на нашу ціль, які групи найкраще піддадуться впливові?

Цю вправу можна виконати за 20 хвилин, але ви вільні провести набагато більше часу, складаючи скибки та аналізуючи ситуацію.

Вітер і дерево - гра в довіру

Час виконання: 30 хвилин

Ціль вправи: Висвітлити ситуації вразливості та страху та зміцнення впевненості в собі та групі.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Сформуйте тісне кільце з шести-семи учасників і однією особою посередині. Попросіть особу посередині міцно стати на обидві ноги, затулити свої очі і дозволити собі вільно падати з однієї сторони на іншу (як дерево, розколихане вітром). Попросіть решту групи простягнути руки вперед і передавати учасника всередині від одного до іншого без різких рухів і не даючи йому (або їй) впасти. Важливо так скоординувати рухи всієї групи, щоб це виглядало, ніби колихання дерева з одного боку в інший. Після якоїсь хвилини чи більше попросіть якогось іншого учасника групи стати посередині. Важливо, щоб у цьому прийняли участь всі учасники, щоб вони могли поділитися враженнями.

Після того, як кожна особа побувала в середині, нехай кожний поділиться на великому листку паперу своїми впраженнями та переживаннями під час гри. Зверніть увагу на пережитий ними страх. Порівняйте це із ситуаціями з реального життя, коли з'являється страх і які це має наслідки. Підведіть підсумок наслідкам страху і тому, що можна зробити, щоб побороти його.

Прийняття рішень

Час виконання: мінімум 30 хвилин

Ціль вправи: Підготувати людей до критичних ситуацій і розвинути вміння швидко думати в стресових ситуаціях, зосередившись на основному та відкидаючи дрібниці, щоб бути спроможним приймати оперативні рішення.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Групі, не більшій за вісім осіб (це може бути мала група, тоді як інші виступають у ролі спостерегачів), запропонуйте сценарій. Наприклад: “Посеред колони маршу зомліла жінка. Колона складається з борців за мир. Якими будуть ваші дії?” Дайте групі 15 секунд на обговорення, де братимуть участь три або чотири особи. Після цього зверніться до всіх учасників. Спитайте, як вони дійшли певного рішення? Що допомогло в цьому процесі? У чому полягала основна складність?

Наступним кроком є практикування вправи з представниками. Сформуйте декілька малих груп, які виступатимуть як “споріднені групи”. Задайте їм новий сценарій і попросіть кожну групу обрати собі представника. Після того, як “споріднені групи” визначились з лідером, попросіть представників зібратися разом, щоб прийняти певне рішення. По досягненні консенсусу, попросіть представників проконсультуватися зі своєю “спорідненою групою” щодо рішення представників. Кожна група може запропонувати свої рекомендації для внесення змін, якщо потрібно. Потім дайте представникам зустрітися знову, щоб дійти до остаточного рішення, яке сподіваємось влаштує всіх членів усіх “споріднених груп”.

Але майте на увазі, що забагато вправ з швидкого прийняття рішень, особливо перед тим як має відбутися акція, може настроїти людей на стан непередбачуваності, таким чином збільшуючи напруження серед них, тож люди можуть запанікувати. Вправи зі швидкого прийняття рішень слід робити впереміш з іншими вправами, щоб уникнути цього відчуття неминучої небезпеки.

Розігрування ролей

Час виконання: мінімум 20 хвилин

Ціль вправи: Розігрування ролей - це вправа симуляції, в якій учасники беруть на себе роль у певній ситуації, як підготовка до зіткнення з подібною ситуацією чи аналіз такої, що вже сталася. Розігрування ролей використовується для розвитку чуття тактики, особистої компетентності, єдності групи. Основною перевагою розігрування ролей над іншими вправами є те, що воно за своєю природою включає в себе людські емоції окрім розуму. Оскільки учасники більше задіяні в розігруванні ролей аніж у звичайних обговорюваннях, вони засвоюють більше й імовірно - швидше. Розігрування ролей - це різностороннє знаряддя, яке можна можна використовувати для різних цілей, наприклад для аналізу ситуацій, теорій і тактик, для розуміння людей та їхніх ролей, для проникнення в розум і почуття “опонентів”, для передбачання нових ситуацій, для виявлення страхів, тривог та інших почуттів, які люди переживають під час акції, для розвитку індивідуальної та групової компетентності та впевненості, для укріплення моралі групи.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Хоч розігрування ролей може бути складним процесом, в якому задіяно багато учасників, вони часто розробляються для того, щоб проаналізувати конкретну ситуацію, а не всю акцію в цілому. Зважте на те, чого група потребує, щоб успішно підготуватися до акції. (Дивіться “Ролі перед, під час і після акції” на ст. 86, щоб визначитися з потрібними ролями.)

Підготуйте сцену, часто за допомогою декількох простих реквізитів і описом ролей, щоб усі учасники зрозуміли навколишні умови, в яких розігруватимуться ролі. Роз'ясніть учасникам їхні ролі, особливо звернувши увагу на спонуки та інтереси ролей замість простого опису сценарію, якому вони мають слідувати. Дайте людям декілька хвилин, щоб вони увійшли в свою роль і, якщо це група, - можливо намітили свою тактику дій. Дайте ясно зрозуміти, коли гра почнеться і коли вона закінчиться. Попросіть учасників почати з певної сцени та грати свою роль так, як вони розуміють.

Найкраще перервати розігрування ролей тоді, коли важливі питання розкрито. Інструкторам важливо запобігти фізичним поряненням чи образам серед учасників, можливо припинивши гру, якщо вона ставить учасників у небезпеку.

Після припинення гри дайте учасникам трохи часу оговтатись. Тепер почніть обговорення. Це невід'ємна частина вправи з розігрування ролей. Часто має зміст почати з того, щоб дозволити учасникам поділитися емоціями, які вони пережили під час гри. Якщо не всі були в змозі спостерігати цілу гру, то має зміст пересказати розвиток подій. Учасники можуть поділитися тим, що вони засвоїли під час вправи. Спостерігачі можуть поділитися своїм поглядом на те, що сталося, що пройшло добре, над чим ще треба попрацювати, що збільшувало чи зменшувало напругу тощо.

Задайте тон обговорення таким чином, щоб члени групи могли поділитися своїми відчуттями, тим, що вони засвоїли про тактику, стратегію, цілі, теорію ненасилля та її застосування. Відмовтеся від обговорення того, як “добре” учасники зіграли свою роль. Не існує єдиної “правильної” відповіді на певну ситуацію, тому важливо дати групі висловити свої ідеї та альтернативні рішення для подібної ситуації. Для короткого розігрування ролей зазвичай вистачає двадцяти хвилин. Часто буває корисним повторити гру, щоб дозволити групі перевірити альтернативи, які прийшли їм на думку під час обговорення, замість просто продовжувати обговорення. Одним із способів зробити це є - повторити той самий сценарій, але поміняти учасників ролями, або змінити сценарій, додавши нові ролі, як от поліція чи рекція натовпу.

Обговорення повинно тривати допоки виникають нові питання й учасники досліджують нові проблеми та альтернативи.

Крізь спектр

Час виконання: мінімум 20 хвилин

Ціль вправи:

• Допомогти групі визначити, що становить ефективну ненасильницьку акцію.

• Показати різне сприйняття ненасильництва.

• Перевірити або розробити певну модель ефективної ненасильницької акції, яка задовольнятиме всю групу.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Накресліть великий хрест (+) на підлозі за допомогою скотчу, досить великий, щоб у ньому вмістилися члени групи. Напишіть “ненасилля” та “насилля” на двох протилежних кінцях однієї лінії, і “ефективно” та “неефективно” - на інших двох. (Замість скотчу ви просто можете написати ці слова на листках паперу та розставити відповідно.) Представте учасникам певний сценарій акції; попросіть їх стати на певний квадрат, який відповідає ставленню до почутого (наприклад “ненасильницки, але неефективно”). Попросіть декого пояснити, чому вони обрали саме цей квадрат. Дайте іншим зрозуміти, що якщо їх переконало, те, що каже опитуваний, то вони можуть поміняти своє положення в системі координат.

Якщо ціллю цієї вправи є створення ефективної ненасильницької кампанії, пов'язаної з певною ситуацією, то скористайтеся зі сценарію, який сприятиме ненасиллю та ефективності учасників. Під час обговорення укладіть список того, що на думку учасників зробить акцію еффективнішою та мирною (наприклад навчання всіх учасників акції, залучення медіа тощо). Якщо ціль складається з показу різного сприйняття ненасилля, тоді оберіть найрізноманітніші сценарії (ваші власні, а також ті, які підкажуть учасники).

Ставте запитання, щоб група задумалась глибше про те, що є ефективним та ненасильницьким. Залежно від цілі вправи, її можна виконати за 20 хвилин для виявлення ставлення учасників до акцій; її також можна продовжити для розробки дієвого ненасильницького сценарію, якщо ціль полягає в цьому. Це також хороша вправа в поєднанні з мозковим штурмом.

Форумний театр

Час виконання: мінімум 45 хвилин

Ціль вправи: Дослідити різноманітні сценарії та опції; розробити нові альтернативи.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Форумний театр - це такий вид розігрування ролей, який може бути використано для публічної акції (дивіться “Турція: розвиток ненасильницької культури” на ст. 104). Основна ідея полягає у виконанні сценарію, імовірно такого, який приводить до небажаних наслідків або насилля, а потім відтворення того самого сценарію знову. Цього разу, однак, або учасник гри, або якийсь спостерігач може скомандувати “замри” і перебрати на себе якусь роль у сценарії, діючи інакше.

Невеличкий приклад форумного театру

Фабула: Два члени вашої групи навідались до представника влади з тим, щоб повідомити про насильницькі дії стосовно групи. Незрозуміло, чи поліція і то, хто напав на вашу групу, діяли спільно. Перед тим, як зайти до офісу службовця, спитайте членів груп, чи мають вони досить документації про напад і якої цілі вони хочуть досягти. Попросіть особу, яка грає чиновника, прибрати певного ставлення (від загалом доброзичливого, удаючи ніби він або вона поставиться серйозно до питання, до неприховано ворожого) і мати певний мотив (як от бажання не розголошувати того, що сталося, або бажання якнайбільше дізнатися про групу). Попросіть актора, який грає службову особу, розпочати зустріч із чогось неочікуваного, як наприклад взяття ініціативи у власні руки (або щонайменше повідомлення відвідувачів про те, наскільки зайнятою вона є, або прохання показати свої документи). Він або вона повинні також спробувати зробити якийсь дружній жест або намагатися налякати (джружнім може бути, наприклад, згадка про власну активістську юність або дружні стосунки з декотрими членами, а залякування може складатися з натяку на обізнаність з особистим життям декотрих членів групи).

Розподіл ролей: 2-4 членів групи, 1 службовець, 1 секретар службовця.

Гра: Зіграйте один раз, дотримуючись сценарію. Коли група повторно гратиме цей самий сценарій, попросіть “службовця” додати нових перепон для групи. Нагадайте учасникам, що якщо у них виникли нові ідеї, вони можуть скомандувати “замри” і помінятися місцями з одним з акторів.

Теми обговорення: Які цілі членів групи були прийнятними? Яким чином вони могли заволодіти ініціативою в даній ситуації? Скільки їм треба було розголошувати про групу та її членів? Чи не піддавали вони ризику членів групи та їхні родини? Якщо вони переконали службовця вжити якихось заходів, як можна було скріпити це угодою та переконатися, що її виконано? Чи можна було краще підготуватися до візиту?

Засоби заспокоєння, захисту та блокування

Час виконання: 10 хвилин на кожну вправу

Ціль вправи: Освоїти знаряддя, які допомагають захистити вас самих та інших членів групи та розрядити ситуацію.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Сцентровування: Коли ви сцентровані, то спокійні, врівноважені, добре усвідомлюєте поточну мить, вас важко вивести з рівноваги як фізично, так і емоційно. Ви також справляєте заспокійливий ефект на тих, хто вас оточує. Для того щоб сцентруватися, зосередьтеся на своєму центрі тяжіння. Він знаходиться в області живота трішки нижче пуповини, глибоко всередині вашого тіла. Сосередьтеся на цьому місці, коли ви в замішанні чи знаходитись під тиском, для того, щоб заспокоїтись та відновити зв'язок із внутрішньою силою.

Зробіть видимим нападника: Ви можете зробити насильницький напад добре видимим, якщо самі і ті, хто поруч, сядете, і нападник опиниться раптом у полі зору всіх і медія зокрема.

Утворіть купу тіл: Щоб захистити когось від нападу на землі. Одна особа повинна опуститися та утворити місток над тілом жертви нападу; інші - накрити собою цей міст. Але не розчавіть жертву!

Станьте між нападником і жертвою: Зберігайте свої долонями відкритими і на видноті, намагайтеся не торкатися нападника або принаймні не хвататися за нього. Просто встрягнути між двома може бути достатньо, щоб зупинити напада. Заспокойте нападника.

Оточіть (літерою “U”) і відтягніть нападника: Разом з кількома іншими людьми станьте між нападником та демострантом, утворіть літеру “U” навколо нападника і відстороніть його від жертви. Не беріть нападника в оточення - залиште йому вихід. Заспокоюйте нападника під час своїх дій.

Оточіть (літерою “O”) та сховайте демонстранта: Повністю оточіть учасника демонстрації, на якого напали, та сховайте його в натовпі.

Утворіть ланцюг між протилежними групами протистояння: Коліна повинні бути розслаблені і не зімкнені, стійте на відстані плечей один від одного. Зверніть увагу, наскільки сильним повинен бути ланцюг, залежно від різних ситуацій, наприклад стояння окремо → тримання за руки → стояння ліктем до ліктя → зімкнення рук.

Стійте твердо: Використовується, наприклад, при блокаді. Сцентруйтеся, вкорініться глибоко в землю, відчуйте себе розслабленим і важким.

Інші варіанти

Сидіння в ряд: Огрядніших (важчих) людей розмістіть по краях.

Сидіння колом: Схрестіть руки по-під колінами і міцно тримайтеся рук сусіда. У такій формації ви можете бачити й емоційно підтримувати одне одного. Попереджайте тих, хто сидить навпроти про те, що відбувається в них за спиною.

Сидіння колоною: Охопіть ногами особу, яка сидить перед вами, нахиліться вперед і опустіть руки на груди особи перед вами й опустіть голову вниз.

Поза самозахисту: Спочатку зімкніть руки на потилиці, звівши лікті разом для захисту скронь. Згорніться калачиком (у позі ненародженої дитини) на землі, лежачи на правому боці, щоб захистити печінку. Основні органи та голова таким чином - захищені, хоч ваші нирки все ще залишаються вразливими.

Спектр/барометр

Час виконання: 10 хвилин на одне питання; якщо треба, то більше, або менше, якщо досягнуто порозуміння.

Ціль вправи: Побачити та почути спектр думок людей щодо певного питання та зняття показників барометра, коли група виступає із заявою.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Знайдіть місце, в якому члени групи можуть стати в один ряд. Один кінець цього ряду представлятиме “згоду”, а інший - “незгоду” в спектрі ставлення до певного питання (ви можете зробити відповідні написи на кінцях). Зробіть зрозумілу заяву (яка представляє одну ідею, викладену одним або двома реченнями) і попросіть зайняти місце в спектрі, яке відповідає їхньому ставленню. Дайте зрозуміти, що не існує “правильного” чи “неправильного” ставлення, а лише - різні думки з цього приводу, і що важливо почути один одного та зрозуміти точку зору іншого. Попросіть деяких людей пояснити, чому вони обрали саме те місце, де стоять; поясніть іншим, що вони можуть пересуватися по спектру, залежно від почутого. Дайте час на обговорення.

Якщо потрібна взаємна згода (наприклад задля укладання Установ з ненасилля) і виявлено широкий спектр непорозуміння, тоді попросіть людей з протилежних частин спектру зібратися разом і порадитися, чи можуть вони переглянути своє ставлення задля того, щоб дійти згоди.

Повністю підручник з ненасильницького спротиву читайте тут

Для тих хто хоче глибше вивчити досвід успішних кампаній:

Як завсідники інтернету створили партію і виграли вибори. За принципом рою. Тактична настанова про те, як змінити світ

Приклад твердості, стратегічної мудрості і геніальної тактики: "Махатма Ганді. Сатьяграха у Південній Африці"

Досвід Польщі. Замість того, щоб палити урядові будівлі, створюйте свій уряд!

Секрети успішної революції - на прикладі спільноти сайту "Майдан"

Єгипет: тактика протестів і тактика влади.

Чому "твіттер-революції" можуть повалити владу, але не можуть змінити країну.

освіта Євромайдан

Знак гривні
Знак гривні