Д

Два музичні світи: українці на YouTube і Spotify слухають кардинально різну музику

Що слухають українці на третьому році повномасштабної війни? Texty.org.ua проаналізували щотижневі музичні чарти двох ключових платформ — YouTube Music і Spotify — від початку 2025 року. Різниця очевидна: якщо YouTube активно українізується, то на Spotify, особливо коли дивитися на ширший зріз популярних пісень, російський контент досі зберігає позиції.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Озвучено за допомогою ШІ голосом Валерії Павленко

Країна має значення

Найкраще динаміку демонструє аналіз країни походження виконавців. На графіках нижче ви можете побачити 20 найпопулярніших пісень щотижня — саме з такою періодичністю платформи оновлюють рейтинги.

На YouTube домінування українських артистів очевидне. Російські виконавці (червоні смужки) з’являються лише епізодично і не затримуються надовго. Серед двадцятки найпопулярніших треків на платформі протягом останніх тижнів їх немає взагалі.

Країна походження виконавців у чартах YouTube за 2025 рік

Наведіть на смужку, щоб побачити виконавця

Україна
Росія
Інші
Місце в чарті
1 20

Завантаження даних...

Чарти Spotify мають зовсім інший вигляд. Особливо показовий період наприкінці лютого — на початку березня. Після виходу нового альбому російського репера Моргенштерна його треки заполонили чарт: у певні тижні у двадцятці найпопулярніших одночасно перебувало до десяти пісень. І це не поодинокий випадок. Згідно з нашою статистикою лідером за кількістю появ у чартах Spotify від початку року є російський гурт Poshlaya Molly.

Країна походження виконавців у чартах Spotify за 2025 рік

Наведіть на смужку, щоб побачити виконавця

Україна
Росія
Інші
Місце в чарті
1 20

Завантаження даних...

YouTube формує свої чарти на основі 100 найпопулярніших треків, Spotify — на основі 200. Якщо взяти до уваги найпрослуховуванішу сотню на YouTube, то частка українських артистів становить 46%, а російських — лише 7,8%.

Водночас у топі Spotify ситуація кардинально інша: частка українських артистів становить 36,5%, а російських — аж 27%. Тобто кожен четвертий трек серед найпопулярніших на Spotify — продукт країни-агресора. Це пояснює, чому російська музика і далі спливає в рекомендаціях — її там просто дуже багато.

Лідер за присутністю в чартах Spotify — російський гурт Poshlaya Molly, на другому місці українська Клавдія Петрівна. Серед інших популярних українських виконавців на платформі також SadSvit, Parfeniuk, DOROFEEVA, YAKTAK. Тим часом на YouTube першість тримають українці, а саме YAKTAK, Chico & Qatoshi та Шугар.

Битва за мову

Аналіз мови виконання ще більше підкреслює проблему. На YouTube українська мова — беззаперечний лідер. У сотні найпопулярніших пісень її частка сягає 51%. Російської тут лише 18%.

Розподіл мов у чартах YouTube за 2025 рік

Наведіть на смужку, щоб побачити деталі композиції

Українська
Російська
Інші
Місце в чарті
1 20

Завантаження даних...

На Spotify більшість треків досі слухають саме російською — 31,6% пісень у чарті, тоді як українська на другому місці — 27,6%. Значна частина аудиторії свідомо чи несвідомо і далі споживає російськомовний продукт, підтримуючи культурний простір ворога.

Розподіл мов у чартах Spotify за 2025 рік

Наведіть на смужку, щоб побачити деталі композиції

Українська
Російська
Інші
Місце в чарті
1 20

Завантаження даних...

Дві реальності

Аналіз даних YouTube і Spotify засвідчив, що в Україні сформувалося дві майже паралельні музичні реальності: YouTube, який демонструє активний процес формування нового українського мейнстриму, і Spotify, який усе ще перебуває під впливом російського ринку й демонструє інерцію давніх музичних звичок.

Масштаб цього впливу вражає. Російський гурт Poshlaya Molly з’явився на Spotify в українському топі 200 пісень 302 рази від початку року. Для порівняння: найпопулярніша українська виконавиця на цій платформі Klavdia Petrivna потрапляла туди 268 разів. Трійку замикає інший росіянин — Icegergert, який фігурував у чартах 178 разів.

Частково це можна пояснити різною роботою алгоритмів. Spotify відомий своїми рекомендаціями і плейлистами. Проте на практиці платформа абсолютно не чутлива до політичного контексту і далі підсовує слухачам російське, навіть якщо вони його активно не шукають, але такий контент популярний серед інших користувачів зі схожими смаками.

Натомість потрібно віддати належне YouTube, який бореться з деструктивними інформаційними впливами.

У сучасному світі наші уподобання часто формуються алгоритмами великих платформ. Це треба усвідомлювати й уважніше підходити до рекомендацій — у цьому випадку до рекомендацій Spotify. Також громадяни і державні структури, відповідальні за протидію російському впливу, мають активніше вимагати від Spotify змінити алгоритми і не рекомендувати російську музику українцям. До речі, засновник платформи Даніель Ек інвестував 600 млн євро в німецьку компанію, яка виробляє дрони для України, тож із ним можна говорити. Швидше за все, він не знає про те, що його компанія просуває в Україні російську музику.

Свого часу ми дослідили алгоритми YouTube і підготували рекомендації щодо змін у його роботі. Зокрема, у дослідженні йшлося про те, що алгоритми платформи мають просувати україномовний контент, який відповідає бажанню українців позбутися колоніальної спадщини, й обмежити просування в Україні російського контенту. Бо незалежно від жанру він може містити пропагандистські наративи, які поширює Кремль (докладніше про це читайте тут). Те саме загалом можна порекомендувати й Spotify.

А українським користувачам Spotify варто пам’ятати: якщо для слухачів із Росії прослуховування не монетизуються, то українці, споживаючи цей контент, дають ворогові змогу заробляти на собі і далі.

музика спотіфай чарти ютуб

Знак гривні
Знак гривні