Коли #зеленськийклоун — ваш улюблений хештег. Ми виявили чергову ботоферму в тіктоці
«Тато помер у ТЦК», «Жінка померла, визволяючи свого сина в ТЦК», «Якщо мобілізувати працівників ТЦК та поліції, то армія два роки не потребуватиме людей», «Зеленські тецекашники вже зовсім озвіріли. Ми вже як у загоні для ЗСУ живемо»... Такі меседжі поширює в тіктоці ботоферма з майже 630 акаунтів. Її боти транслюють російські наративи, підбурюють українських громадян і дискредитують дії працівників ТЦК та мобілізацію в Україні.
У червні цього року в тіктоці стали масово з’являтися майже ідентичні відео — під супроводом чуттєвої музики фотографії дітей із батьками. Підпис відео також спрямований на те, щоб викликати емоції: «Татко вже не повернеться. Поверніть хоч його тіло». Наприкінці з’являється плашка «Зеленський зрадив тих, хто віддав за нього життя». Розгін відео відбувався на тлі обмінів військовополоненими між Україною та Росією в період 9–14 червня. Коли ми почали збирати їх, канали стали зникати на очах. Нам вдалося зафіксувати 32 акаунти й 180 однакових роликів.
Головна мета цих ботоакаунтів — зібрати велику кількість переглядів і зробити так, щоб відео завірусилося. Ті відео, які нам вдалося проаналізувати, набрали лише близько 10 тисяч переглядів (не враховуючи видалені). Виявилося, що за цим стоїть постійно діюча ботоферма, яка систематично працює проти України.
Чому ми точно знаємо, що це ферма?
Акаунти, які поширювали відео із закликом повернути тіло батька, — частина великої ферми. Назвемо її UA_REVIVAL. Чому так, пояснимо нижче. Ми виявили 629 акаунтів ферми. Усі вони стилістично схожі.
ID облікових записів майже однакові, різняться лише деякими символами. Усі боти мали схожий корінь у назві.
Приклад унікальних ID, які використовувала ботоферма

Аватарки також не вирізнялися фантазією: те саме зображення дорослої людини використовувалося багато разів. Акаунти, які просували відео про «тіло татка», мали на аватарці зображення дітей.
Аватарки, які використовувала ботоферма

Кожен акаунт поширював у середньому шість відео з ідентичним контентом, але з різними накладками. Наприклад, згори накладалася напівпрозора картинка. Або відео повертали по діагоналі.
Більшість відео мали схожі хештеги. 2708 промарковані хештегом #зеленськийклоун. Частина позначена хештегами, які повною мірою відображають наратив, що просувається: #повернітьнашихдодому, #корупція, #безвістизниклий, а частина хештегами, які зовсім не вписуються в контекст відео. Наприклад, #зима, #новыйгод, #сніг, #любовь, #збірнаукраїни, #сільськегосподарство, #стб, #чернаяпятница, #океанельзи. Таким чином ботоферма намагається просувати контент іншим.
Хештеги, які використовувала ботоферма

Найбільш «паливними» були підписи. Майже кожне відео містило маркер телеграм-каналу UA_REVIVAL.
У телеграмі є канал із ідентифікатором https://t.me/ua_revival, у пошуку фігурує також під назвою «Відродження України». Він має невелику кількість підписників (близько 1,7 тис.), а в його описі зазначено: «Актуальна інформація про ТЦК, їхні дії та беззаконня. Корисні поради та рекомендації». Весь контент каналу зосереджений довкола протидії мобілізації в Україні.
Усе це свідчить про те, що профілі ведуться централізовано.
Кожне відео має в середньому близько 750 переглядів, тобто мізер. Але ботоферма має й успіхи — деякі ролики набирають сотні тисяч.
Так, відео на каналі annvv_findmine з підписом «ТЦК за наказом Зеленського вже і в селах людям жити не дають» набрало майже 370 тис. переглядів. Те саме відео на каналі chrisewnddq_goalbond — 215 тис. А ролик із текстом «Наші красені показали в Харкові, що немає чого нас, як собак, відловлювати» на каналі monicbaz1gd_boltmine — більше ніж 160 тис. переглядів.
Контент
Відео, яке просувають акаунти ботоферми, однотипні й транслюють конкретні меседжі — від конспірології про те, що Зеленський виконує волю єврейського лобі, до фейків про вбивства людей працівниками ТЦК.
Нам вдалося поділити їх на умовні категорії залежно від конкретних наративів, які просуваються.
Найбільша кількість — це спроби дискредитувати Володимира Зеленського. У 1452 виявлених нами відео просувалися такі меседжі: «Зеленський винний у смертях українців», «Пенсіонери вмирають із голоду через Зеленського», «Режим Зеленського гірший за російський», «Зеленський не хоче закінчувати війну», «Зеленський не евакуює людей, бо хоче зробити їх живим щитом», «Зеленський вбиває українців заради грошей», «Зеленський реалізує плани єврейського лобі». Також до цієї категорії ми зарахували відео з дискредитацією Олени Зеленської. Загалом такі ролики поширювали 275 ботів, загальна кількість їх переглядів — близько 780 тис.
1084 відео стосувалися дискредитації загалом усього військово-політичного керівництва: «Росіяни безперешкодно окупують Чернігівщину», «Жінок змусять проходити строкову службу», «Військові захищають владу, а не народ», «Будуть мобілізовувати жінок і чоловіків віком понад 60 років», «Мобілізованих триматимуть в окопах, обмежуючи їхні дії», «Керівництво краде у військових», «У тилу свавілля, треба повстати», «Поверніть тіло татка». Такий контент поширювали 190 акаунтів, загалом понад 520 тис. переглядів.
Також ботоферма активно зреагувала на скандальне голосування щодо зміни підпорядкування НАБУ та САП — 715 відео. Найбільше відеоконтенту цієї категорії стосувалося Віталія Кличка. Ботоферма поширювала тези про те, що Кличко підтримав народ і вийшов на мітинги проти влади (296 відео), про те, що влада готується арештувати Кличка й Порошенка у зв’язку з мітингами (133).
Одна з тактик російської дезінформації — радикалізувати погляди прихильників різних українських політиків, налаштовуючи частини суспільства одна проти одної. Хто замовляв відео з Кличком, ми дізнатися не можемо, але очевидно, що вони вписуються в загальну логіку розколу українського суспільства, якою керуються росіяни.
У 181 ролику йшлося про те, що розпочався Майдан 2.0, що Зеленський — корупціонер і другий Янукович, що ухвалений закон № 12414 насправді дозволяє тепер вриватися до будинків. Відео цієї категорії набрали сумарно майже 390 тис. переглядів.
Наголосимо, що російські пропагандисти, які ведуть дезінформаційні кампанії, уважно стежать за українськими новинами і завжди долучаються до внутрішніх дискусій, намагаючись осідлати поточну хвилю і просувати свої цілі. Тому і владі, і опозиції потрібно бути дуже уважними й обережними як у своїх діях, так і на словах.
Найбільшу кількість переглядів набрали відео, які дискредитують ТЦК, — 256 роликів, майже 920 тис. переглядів. У них ідеться про те, що «ТЦК озвіріли», «вбили матір мобілізованого», «ТЦК і поліція — ухилянти», «села спустошуються через дії ТЦК», «тато помер у ТЦК», «жінки і літні люди змушені захищатися від ТЦК». Також є відео, де заохочується побиття працівників ТЦК.
Розглянемо кілька конкретних прикладів.
(Червоним виділено акаунти, які просували відповідне відео)
«Зеленський винний у смертях українців»
108 юзерів поширили 590 відео, у яких ідеться про те, що Зеленський вбиває своїх людей. Контент набрав 345 тис. переглядів
«Росіяни безперешкодно окупують Чернігівщину»
627 відео від 107 ботів показують нібито реальні кадри, на яких росіяни безперешкодно захоплюють села на Чернігівщині. Відео активно поширювали восени 2024 року, що свідчить про довготривалу роботу ботоферми. Сумарно вони набрали понад 265 тис. переглядів
«Поверніть тіло татка»
Відео з підписом «Татко вже не повернеться, то хоч поверніть його тіло» зафіксовано на 32 каналах. 180 роликів набрали майже 10 тис. переглядів
«Кличко на мітингах проти влади»
52 акаунти поширювали контент про те, що міський голова Києва Віталій Кличко долучився до мітингів проти ліквідації незалежності НАБУ і САП. 296 відео набрали майже 170 тис. переглядів
Більшість відео, які ботоферми поширюють у тіктоці, орієнтовані на інформаційні приводи, що зачіпають українське суспільство. Вони швидко реагують — нові канали з’являються через кілька днів після події, деякий час наповнюють інфопростір дезінформаційним контентом, а потім зникають.
Фейк про смерть матері мобілізованого від рук працівників ТЦК
Одним із таких інфоприводів став інцидент у селі Мерефа на Харківщині, що потрапив на камеру перехожих. На відео жінка кричить і намагається зупинити автобус ТЦК, у якому нібито її «бусифікований» син. Через кілька хвилин з автобуса виходить працівник ТЦК і робить спробу відштовхнути її. Та відбігає і падає, автобус відʼїжджає. На цьому відео обривається.
«Бусифікація» чоловіка, бідна мати, яка намагається зупинити автобус ТЦК і падає на землю, — ідеальний контент для ботоферм. Проте й цього їм здалося мало. Російські ЗМІ, телеграм-канали й Анатолій Шарій поширили фейк про те, що жінка на відео не просто впала, а померла. Хтось стверджував, що в кареті швидкої, а хтось — що впала на землю замертво, так і не підвівшись.
«Мать на этом фоне получила инфаркт <...> умерла. Сын в ближайшее время тоже умрет. Семьи больше нет, вдумайтесь», — пише один анонімний телеграм-канал.
Саме це твердження і розкручувала ботоферма. Десятки акаунтів через тиждень стали поширювати відео з критикою мобілізації, дій влади і Зеленського.

Загалом ми зафіксували 36 таких відео, але їх може бути значно більше, тому що ботоферма дуже швидко мімікрує: одні акаунти видаляються, за лічені хвилини створюються нові. Якщо зранку ви натрапили на відео такого бота, ввечері ні акаунту, ні відео може вже не бути, а на його місці з’являться нові.
Насправді ж мати мобілізованого не померла. Ні на місці інциденту, ні в кареті швидкої. 71-річну жінку доставили в лікарню із забоями. Від госпіталізації вона відмовилась, але написала заяву в поліцію на працівників ТЦК через завдані травми.
Ми не відбілюємо працівників ТЦК та їхні дії. Проте факт смерті матері мобілізованого просто вигаданий. РосЗМІ посилаються на невідомі «українські джерела», а телеграм-канали взагалі ні на кого не посилаються. Адже ботофермам це не треба.
Тут варто зауважити, що ботоферми паразитують на реальній проблемі — мобілізації через бусифікацію. І найкращий спосіб побороти цей потік брехні — змінити підхід до мобілізації. Як це зробити, ми писали в нашій статті тут.
Олена Зеленська далека від болю звичайного народу
Ботоферма часом діяла ще швидше, створюючи нові акаунти і відео вже наступного дня після інформаційних приводів.
Так, 10 липня 2025 року перша леді Олена Зеленська взяла участь у Міжнародній конференції з питань відновлення України в Римі. Новини про її візит поширилися в українських медіа, хоча нічого особливого не відбулося — звичайний дипломатичний візит. Але наша ботоферма вирішила копнути глибше.
Уже наступного дня після події в мережі з’явилися десятки відео з фрагментом, де Олена Зеленська разом із канцлером Німеччини Кіром Стармером усміхаються. Ботоферма натякає, що усмішка Зеленської свідчить про те, що вона далека від болю простого народу і не розуміє його, а тим часом прості люди живуть у страху стати «живим щитом».
У перший день було опубліковано щонайменше 59 відео, а кампанія довкола Зеленської загалом тривала три дні.

Для російської дези не обовʼязкові яскраві події чи емоційно забарвлений контент. Вона може використовувати звичайні відео і фото, виривати їх із контексту, змінювати сенси. А для деяких «операцій» не потрібні навіть самі події — вони використовують вічнозелені теми, що торкають українське суспільство під час війни. Докладніше про цю тактику ми писали тут.
Найбільше це працює з темами мобілізації, «бусифікації», дій ТЦК і служби жінок в армії.
Строкова служба для жінок
7 травня 2025 року радниця ЗСУ з гендерних питань Оксана Григорʼєва на конференції, організованій hromadske, заявила, що виступає за строкову службу для жінок.
«Я, припустімо, за те, щоб відновити строкову службу. Нехай ці дівчата проходитимуть навчання навіть і за кордоном. Тут НАТО нам допоможе. Але їх треба готувати», — зазначила вона.
Через два дні цей інфопривід підхоплює нардеп Гончаренко. У своєму відео в тіктоці він критикує заяву речниці, причому робить це досить емоційно, використовуючи лайку. А боти беруть і поширюють емоційне звернення Гончаренка, але лише через півтора місяця — у середині липня.
Поширення заяв політиків, які вигідні російській дезінформаційній машині, — звична практика. У нас є підозра, що політики, які роблять такі заяви, усвідомлюють можливість використання їхніх слів російськими пропагандистами і навіть сподіваються на такий ефект, вдаючи, ніби не розуміють механізмів інформаційної війни. Йдеться про представників різних країн, не лише України. Такі дії не обов’язково свідчать про пряму чи опосередковану співпрацю з росіянами — радше про спробу здобути завдяки їм публічність. Проте така гра з дияволом завжди завершується перемогою темної сторони.

Загалом ми виявили 92 відео з маніпуляціями про строкову службу жінок.
І, звісно, уривок заяви радниці ЗСУ з гендерних питань також частково вирваний із контексту. Вона заявляла, що українське суспільство ще не готове до примусової мобілізації і не сприйме цього.
Ліквідація незалежності НАБУ і САП
Деяким інфоприводам ботоферми приділяють більше уваги. Коли Верховна Рада проголосувала за скандальний законопроєкт про позбавлення незалежності НАБУ і САП, творці ботоферми одразу побачили в цьому золоту жилу для розвитку своєї мережі. Вже наступного дня після рішення ВР у соцмережах з’явилися десятки відео. Загалом за тиждень ботоферма поширила щонайменше 568 таких роликів.
Після ліквідації незалежності цих органів і протестів в українських містах ботоферми стали активно розширюватись і створювати акаунти з новими ID. Тож виявити реальні їх масштаби дуже складно.

Багато уваги в нових дезінформаційних кампаніях було приділено мерові столиці. Через кілька днів після голосування ВР мережею стали ширитися відео з Віталієм Кличком на протестах у Києві. Загалом було створено щонайменше 292 таких роликів.

Відеофрагмент із Кличком на мітингах у Києві супроводжувався підписом «Стоїть поруч із народом!», а потім закликом «Підтримаємо наших. Вийдемо і завтра, і післязавтра!».
Проте така палка любов до Кличка не обмежується лише цими відео.
До Кличка швидко доєднується інший український політик — Порошенко. Їх обох ботоферма використовує для того, щоб звинуватити Зеленського в протиправних діях — нібито готується арешт Порошенка і Кличка. І ботоферми висувають кілька причин арешту — від усунення опозиції до участі в мітингах проти ліквідації незалежності НАБУ і САП. Загалом ми знайшли 140 таких відео. Цікаво, що в кількох відео розповідається про містичну участь Порошенка в протестах. І це подається як причина арешту.
Проте експрезидента України на мітингах ні в столиці, ні в інших українських містах не було.
Наскільки все погано
Російська деза дуже активна в тіктоці. Пропагандисти використовують будь-який привід для дискредитації України та її керівництва. Головне завдання — розсварити українців і знизити обороноспроможність нашої держави. Тому робляться фейки, вкиди, які дискредитують мобілізаційну кампанію та працівників ТЦК.
Лише протягом 23–27 липня було створено 127 нових акаунтів, які нам вдалося виявити, що намагалися поляризувати українське суспільство, хайпуючи на подіях навколо НАБУ і САП. Вони поширили 715 відео, у яких підбурювали до антивладних виступів (набрали близько 390 тис. переглядів).
І вести такі кампанії легко. Тікток дає змогу створювати акаунти без особливих зусиль, чим активно користаються фермоводи. Для цього знадобиться чимала кількість мобільних номерів, електронних адрес чи профілів у фейсбуці (три основних способи створення акаунту в тіктоці). Теоретично одна людина може без надмірних зусиль створити собі три різних профілі. Для 2000+ доведеться вже заморочитися, але це не критично, є способи автоматизації.