В

Вибори мера в Одесі. Як айтішник і урбаніст від ЄС за місяць вийшов у топ перегонів за посаду міського голови

Висуванець від «Слуги народу», відомий комік Олег Філімонов поступився одному з наймолодших кандидатів, бізнесмену та урбаністу Петру Обухову (партія ЄС). Останній, за даними паралельного підрахунку голосів, несподівано посів третє місце на виборах міського голови Одеси. Обухов здобув 11,9% голосів, а Філімонов – 10,8%. Якщо ці цифри підтвердить виборча комісія, то Обухов набрав на 1% більше голосів, ніж Філімонов. Але сам порядок голосів, незалежно від місця, несподіваний. Ми розібралися, як Петро Обухов так зумів.

Одеська міська територіальна виборча комісія ще не завершила обробку протоколів, тож остаточно говорити про результати виборів міського голови зарано. Проте вже можна заявити, що вони пройшли з очікуваним результатом – у другий тур за попередніми результатами проходять чинний мер Геннадій Труханов (близько 36,6% голосів) та один із лідерів «Опозиційної платформи – За Життя», колишній очільник Одеської обласної адміністрації Микола Скорик (близько 19,1%).

36-річний одеський програміст та підприємець, засновник таксі «Бонд» та найпопулярнішого в регіоні інтернет-видання «Думская» ще кілька місяців тому був маловідомим широкому загалу виборців. Зараз він є лідером одеської міської організації «Європейської Солідарності», у 2014–2015 роках був депутатом обласної ради, куди зайшов замість іншого депутата за списком «Партії регіонів». Обухов товаришує з нардепом від ЄС Олексієм Гончаренком. Але себе він ніколи не позиціонував як політика.

Щодо своєї участі в «Партії регіонів» Петро каже, що під час виборів 2010 року це не здавалось «явним злом».

«Я би порівняв це з балотуванням зараз від «Слуги народу», – жартує Обухов.

За його словами, він йшов в облраду під №46 від ПР і не сподівався опинитися там, тому не проводив агітацію від імені партії та навіть друзів не закликав за неї голосувати.

Зараз Петро визнає, що за місяць до виборів-2020 рівень його впізнаваності серед одеситів був десь у межах 3%. Станом на середину вересня в рейтингу Київського міжнародного інституту соціології він мав 4,1%, а за даними соціологічної групи «Рейтинг» – 4,7% підтримки виборців.

Тож як ці цифри трансформувалися в 11,9% голосів виборців? Ці дані оприлюднив одеський штаб ЄС, що провів паралельний підрахунок усіх голосів містян. Якщо їхні показники підтвердяться, то Обухов набрав на 1% більше голосів, ніж Філімонов (10,8%), який активно піарився, маючи велику фінансову та адміністративну підтримку «Слуги народу».

Молодість, урбаністична програма та вплив рейтингу ЄС

По-перше, на користь Обухова зіграв його молодий вік. Попри те, що Одеса на цих виборах показала найнижчі показники явки в історії (35,4%), кандидат вважає, що йому вдалось мобілізувати значну частину молодих виборців. До того ж представники старшого покоління почали більше довіряти молодим політикам.

«Вплинула конфігурація кандидатів. Так вийшло, що «Слуга народу» висунула літню людину, яка ще й не має жодного стосунку до управління містом і нічого про це не знає. До того ж коміка. Це зіграло з ними злий жарт. Мені люди на зустрічах у дворах говорили, якщо цензурно перекласти, що вони більше не хочуть голосувати за коміка… Якщо подивитися на цьогорічних кандидатів, то переважно це були досить дорослі люди старої формації, які не несли сучасних ідей… Я був єдиним у цій ніші, тому мені було легко конкурувати», – розповідає Петро Обухов.

«Слуга народу» висунула літню людину. До того ж коміка. Це зіграло з ними злий жарт

По-друге, Обухова вирізняла його програма. Він не займався спекуляціями на історичні теми та не загравав із проросійськи налаштованим електоратом, на відміну від Труханова та Скорика. Перший, наприклад, розгорнув популістичний дискурс про скасування декомунізації та повернення радянських назв вулицям, пообіцявши знову назвати на честь маршала Жукова проспект Небесної Сотні. Другий обіцяв «Повернути Одесі Одессу» та провести ревізію трагічних вуличних сутичок 2 травня 2014 року.

Натомість Петро Обухов визначив низку урбаністичних проблем, на які давав чіткі відповіді. Обухов давно веде блог на цю тему, знається на проблемах спільноти велосипедистів і вивчає міський трафік, тому діяв на тому полі, де має експертні переваги.

Серед проблем, які порушив Обухов: хаотична забудова міста, нестача паркінгів, потреба будівництва нових доріг, удосконалення пішохідних переходів, створення в центрі міста великої зони без автомобілів тощо.

120309072_101265081730880_6155268354836117985_n(1).jpg

Петро Обухов і велоактивістка

«Я впевнений, що багатьом людям вже важливі урбаністичні ідеї, особливо, коли вони бачать, що трапляється, коли містом керують люди, які цим не цікавляться. У нас все місто в автомобілях, заторах, усе стоїть, на велосипеді проїхати неможливо. В Одесі самих велосипедистів близько 50 тисяч, тож я вважаю, що отримав замало голосів… До того ж я айтішник і робив на цьому акцент – пропонував автоматизувати різні міські бюрократичні процеси, зробити електронні процедури, та доносив цю інформацію до великої айті-спільноти, що сформувалась в Одесі», – каже Обухов.

все місто в автомобілях, заторах, усе стоїть, на велосипеді проїхати неможливо

Третій фактор, який міг вплинути на популярність Обухова – зростання рейтингу партії «Європейська Солідарність», від якої він балотувався в мери. Порівняно з парламентськими виборами у 2019 році, партія більш ніж удвічі наростила вплив в Одеському регіоні (9,90% проти 4,19%), а на виборах депутатів до Одеської міської ради, за даними паралельного підрахунку голосів ЄС, набрала 11,7% голосів.

За кілька днів до виборів кандидатуру Обухова публічно підтримав п’ятий президент, лідер ЄС Петро Порошенко. Відео з цією заявою поширював у Facebook одеський осередок партії.

Короткі рекламні ролики та стратегія публічних комунікацій

Петро Обухов заявляє, що майже всю передвиборчу кампанію профінансував самостійно, на що витратив $40 тис. Винятком стала застава за участь у перегонах за посаду мера, яку за нього внесла в ЦВК партія (154 тис. грн), та деяка кількість орендованих ЄС майданчиків для розміщення рекламних білбордів.

Основною рушійною силою кампанії кандидата стали короткі, до однієї хвилини хронометражем, рекламні ролики з його урбаністичними пропозиціями, які були тонко таргетовані на цільову аудиторію в фейсбуці. Концепцію цих відео створив режисер Ігор Рябчук.

Знайомство багатьох одеських користувачів Facebook з Обуховим почалося ще до його офіційного вступу в перегони за посаду міського голови. За кілька місяців до цього він із режисером Ігорем Рябчуком почав знімати відеоблог «Бондсовет», в якому фігурувала назва створеної Петром служби таксі.

«Оскільки Петра мало хто знає, але люди добре знають його таксі, то я запропонував формат інтерв'ю, коли Петро в машині на задньому сидінні дорогою спілкується з різними відомими одеситами та обговорює нагальні питання. Наприклад, він говорив з архітекторами, екологами тощо. Ідея була в тому, щоб ці люди, котрі є лідерами громадської думки, ділилися цим контентом, і в аудиторії, яка за ними стежить, виникала думка, що Петро оточує себе експертами, а отже, йому можна довіряти», – розповідає Рябчук.

Під час кампанії на посаду мера Петро передусім доносив свої меседжі до молоді та людей середнього віку, які мають активні хобі та зацікавлені в розвитку міської інфраструктури. Він знімав короткі ролики про те, як слід будувати дороги та планувати велодоріжки, де потрібні нові спортивні майданчики та паркінги, розповідав про розвиток освіти та медицини, очищення міста від стихійних звалищ тощо. Кожен цей ролик, завдяки таргетологам, висвітлювався у стрічці новин лише тих містян, котрі зацікавлені тією чи іншою проблемою.

"Труханов намагається вирішити транспортну проблему в Одесі методами 20-го століття"

Під час передвиборчої кампанії в штабі Обухова розуміли, що без адмінресурсу та фінансування на «гречку» достукатися до старшого покоління буде непросто. Тому вирішили впливати на пенсіонерів через їхніх онуків.

Для онуків та онучок ми просували рекламу через TikTok

«Для онуків та онучок ми просували рекламу через TikTok. Ми створювали ролики під конкретну аудиторію. Наприклад, говорили про те, що шкіл мало і нові в Одесі не будуються. Записали ролик у скейтпарку – це величезна молодіжна субкультура, на яку ми таргетували відео. В ролику Петро намагався зробити трюк, у нього це не виходило, але після він говорив, що якщо не будувати школи, то скоро дітям не те що не буде де трюкам вчитися, їм буде ніде вчитися абетці» – пояснює Рябчук.

«Ми продумали так, щоб відео резонувало з дітьми, але наратив був серйозніший. Щоб люди запам'ятали ці ролики, я вигадав слоган: «Петя, Петя ріал ток» (тобто Петя, який говорить про справжні речі). Щоб діти потім, коли побачать Петю на білборді, могли сказати бабусі чи мамі: «О, це Петя-ріал ток!», чим наштовхнути їх на думку: «Ого, навіть дитина про нього знає», після чого дорослі могли б дізнатися у них те, про що говорив Петя в роликах», – розповідає Ігор Рябчук.

Проте спеціаліст вважає, що припустився помилки в тому, що знімав саме ролики про Петра, а не про необхідність прийти та проголосувати за нього. На думку Рябчука, він міг би краще мобілізувати виборців. Перед самими виборами цьому було присвячено лише одне відео, в якому люди похилого віку радять молоді, який краще купити «Айфон» чи як краще «майнити» криптовалюту. Висновок із цього відео можна було зробити такий – молодь краще знається на сучасних проблемах і тому має голосувати на виборах.

Спеціалісти з піару та публічних комунікацій погоджуються, що Обухов мобілізував виборців не лише через вдалу рекламну кампанію в фейсбуці, а й завдяки тим цінностям, які він транслював.

Обухов мобілізував виборців не лише через вдалу рекламу, а й завдяки тим цінностям, які він транслював

«Виборці не дурні, тому однією рекламою змусити їх голосувати неможливо. Для людей важлива історія кандидата, його адекватність, його фах та перспективи, яких з ним можна досягнути… Цей бекграунд і привернув до нього увагу, до того ж рейтинг Обухову, я вважаю, зробили одеські блогери, які мають вплив у Facebook-тусовці», – розповідає засновник маркетингового агентства Trixter Digital Борис Гуртовой.

«Я б виокремила кілька факторів його популярності. По-перше, це інша естетика і сучасна візуальна комунікація. Його борди, буклети на вигляд сильно відрізнялися від того, що у конкурентів. Плюс те, як сам Петро виглядає – це образ молодого, енергійного бізнесмена, айтішника, технократа. По-друге, Петро медійне обличчя, і він був активний в соцмережах і до виборів. Він не з тих нікому невідомих кандидатів, які з'явилися за тиждень до виборів і закликають за себе голосувати. Його багато хто знав, він мав певний імідж. Довіра кується довго. Люди голосували не тільки за Петра, вони голосували за свої цінності. Тобто кандидат має транслювати якийсь набір цінностей, на які ці люди приходять», – відзначає засновниця агентства персонального маркетингу «Ікона» Юлія Лящук.

Про будівництво нових житлових комплексів: "Люди, які будуть тут житистраждатимуть".

Що далі?

Петро Обухов заявив, що має намір продовжити політичну діяльність. Він має гарну можливість втілювати це як депутат Одеської міської ради. Петро балотувався в міськраду першим номером у списку «Європейської Солідарності», тому йому гарантована участь у новому складі місцевої влади.

«У мене залишилася програма, багато з пунктів якої я маю змогу реалізувати», – каже Петро.

Чи зможе він стати потужним претендентом на наступних виборах міського голови? Про це казати ще зарано, все залежить від самого Петра та безлічі обставин, які стануться в одеській політиці за цей термін.

«Хотілося б вірити, що так, але трансформації в суспільстві, про які ми кажемо, на жаль, ще не настільки всеосяжні. Саме тому ми зараз бачимо у другому турі не Обухова, а Скорика. Прогнозувати шанси Петра на наступних виборах мера складно, але я вважаю, що він може продовжити свою політичну кар’єру як народний депутат», – вважає одеський політолог Ярослав Католик.

І ще одне цікаве запитання – чи міг би Обухов вийти у другий тур, якби у виборах не брав участь Олег Філімонов? Можливо, кандидати від ЄС та «Слуги народу» розділили між собою голоси приблизно однієї електоральної групи, яка не поділяє симпатій до Труханова та Скорика?

Ярослав Католик вважає, що Філімонов міг відтягнути лише кілька відсотків потенційних виборців Обухова.

«Я вважаю, що за Філімонова голосували люди, які бачать мером чоловіка більш поважного віку, до того ж відому людину, яка асоціюється з Одесою. В Олега Філімонова була велика популярність у 80-90-ті роки, тому йому віддали голоси люди старшого покоління, для яких він залишився впливовою людиною з телевізора», – каже Ярослав Католик.

Тим часом Одеська міська ТВК ще продовжує збирати протоколи. Офіційні результати виборів будуть відомі, вочевидь, лише в кінці тижня.

місто євросолідарність вибори-20 політика успіх одеса

Знак гривні
Знак гривні