Фабрика «експертів» Медведчука. За якими схемами працює імперія його «політичних піарників»
За останній рік ми додали до нашої бази псевдосоціологів та прихованих піарників близько 50 «політичних експертів».
Три десятки з цих «псевдоекспертів» піарили Віктора Медведчука, Вадима Рабіновича та їхню партію «Опозиційна платформа — За життя».
Ми помітили кілька однотипних схем в їхній роботі.
Кого саме ми додали нещодавно до бази? Їх видно по червоній мітці "нове" у списку персон у базі
1. Поширення: від блогів — до статей у загальнонаціональних ЗМІ
Як зазвичай відбувається поширення потрібних меседжів:
- «Політичний експерт» пише пост на блог-платформі «korrespondent.net» (належить Сергію Курченку, який утік до Росії разом із Януковичем) або на сторінці Facebook. Інший варіант генерування подібних коментарів — це виступи «експертів» на телеканалах Медведчука.
- Потім на основі цих постів (або виступів) пишуться «статті», які розганяються на одних і тих самих сайтах-сміттярках типу politeka.net, znaj.ua, hyser.com.ua, for-ua.com тощо, або на сайтах підконтрольних Медведчуку телеканалів (112, NewsOne та віднедавна ZIK), а також у вигляді джинси на неперебірливих всеукраїнських сайтах.
Найсмішніше, що в статтях на основі блогів із korrespondent.net згадані сайти зазвичай пишуть із гучним формулюванням «повідомляє Корреспондент». Це приблизно як написати щось у Фейсбуці, а потім усім розказувати, що «про це повідомляє Facebook».
2. Злагодженість та синхронність
Помітно, що іноді коментатори працюють синхронно — наприклад, коли потрібно «мочити» опонентів Медведчука або просунути вигідні для цього політика меседжі:
- критика Євгена Мураєва після того, як той розсварився з Медведчуком
- критика голови Нафтогазу Андрія Коболєва після успішних судових справ проти російського Газпрому
- критика Уляни Супрун за медичну реформу
- критика тодішнього спікера Верховної Ради Андрія Парубія
- піар дружини Медведчука Оксани Марченко, коли вона брала участь у шоу «Танці з зірками», а також під час пандемії COVID-19 (ми готуємо розширений матеріал на цю тему).
Часто «промедведчуківські» коментарі об'єднують в одній статті — тоді заголовок виглядатиме так: «Медведчук бла-бла-бла, — експерти».
Приклад злагодженої роботи можна простежити, наприклад, за блогами Сергія Онищенка та Олександра Савки:
Онищенко із травня 2014 року вів блог на сайті korrespondent.net, ретранслював стандартну проросійську риторику про зростання тарифів, зубожіння населення, «Одєсскую Хатинь», Україну як аграрну недодержаву тощо. Однак у середині 2016 року інтенсивність його блогів істотно впала, а в грудні взагалі зупинилася. З новим завзяттям блогер береться за клавіатуру лише майже через півтора року — у березні 2018-го. У березні, квітні та червні виходять ще три статті — цього разу вони всі про Медведчука (1, 2, 3).
Інший блогер-піарник Медведчука — Олександр Савка — так само зник із платформи у грудні 2016-го, а повернувся... в березні 2018-го.
І Онищенко, і Савка перший блог після тривалої перерви написали про арешт Володимира Рубана, а саме про те, що той ну ніяк не пов'язаний із самим Медведчуком.
Совпадєніє? Нє думаєм :-)
3. Легалізація маніпуляцій та фейків
Іноді через лояльні до Медведчука сайти робляться «вкиди» з посиланням на організації, яких не існує, або сумнівні сайти.
- На початку квітня 2019 року на порталі bigmir.net (також входить до «Українського медіа холдингу» олігарха Сергія Курченка) з'явилися результати «інтернет-опитування» від ГО «Соціальний центр побудови майбутнього» щодо того, хто з політиків втратив довіру виборців. За їхніми даними, Євген Мураєв був на першому місці. Судячи з того, що цей матеріал першими масово поширювали близькі до Віктора Медведчука ЗМІ, є підстави вважати, що це було елементом ширшої кампанії з дискредитації Мураєва, котрий до вересня 2018 року був у партії «За життя». Крім того, тези проти політика, озвучені у статті на bigmir («стукач», «продажность», «перешел “под крыло” СБУ»), практично «один в один» десятками продукували близькі до Медведчука та Рабіновича політтехнологи. Знайти в державних реєстрах згадану громадську організацію очікувано не вдалося.
- У лютому 2020 року сайт from-ua.com опублікував «Рейтинг політиків, які викликають в українців негативну реакцію» від так званої Соціологічної групи „Медіа-опитування“ (Google до того не відому). Навряд чи вас здивує, що в першій трійці найбільш ненависних політиків є ті, кого регулярно «мочать» медведчуківські експерти: Уляна Супрун і Євген Мураєв. Поширили результати опитування від вигаданої фірми, зрозуміло, лише сайти «медведчуківського пулу».
- Сайт lemonderusse.canalblog.com, розміщений на безкоштовній блог-платформі, у Медведчука стає «європейським ЗМІ» та «авторитетним французьким виданням Observateur Du Monde Russe». На головній сторінці цього «французького видання» у день військового параду в Москві 24 червня 2020 року висів величезний банер із російським триколором та написом «Я патриот своей страны» (ми не жартуємо).
- Фейкову «соціологічну» організацію BURI, яка публікує сумнівні рейтинги на користь ОПЗЖ, медведчуківські ЗМІ називають не інакше, як «міжнародним дослідницьким центром» та «європейськими соціологами». Результати цієї неіснуючої «шарашки» у своїх блогах (на korrespondent.net, звичайно ж) поширює, зокрема, вірна соратниця Медведчука Олена Маркосян.