The Belgium-Ukraine Research Institute (BURI)

Сумнівна «контора», що з’явилася у 2018 році. Офіційного сайту немає. У розділі «Інформація» на Facebook-сторінці станом на травень 2018 року були відсутні жодні контактні дані та не вказано юридичну адресу1 (станом на березень 2020 року віднайти FB-сторінку не вдається взагалі).

Жодних представників цієї «контори» за два роки так і не з’явилося.

«Дослідження» BURI почали публікуватися у квітні 2018 року на сумнівних англомовних сайтах eutoday.net та leuropeennedebruxelles.com, а далі масово поширювалися в українських ЗМІ. Пізніше до оприлюднення результатів також залучали інший сумнівний сайт luxherald.com, який уже до цього ловили на публікації фейків.

Від самого початку ця нікому не відома організація фігурувала у ЗМІ не інакше, як «Міжнародний дослідницький центр BURI-Україна (The Belgium-Ukraine Research Institute)». Цікаво, що правильна назва англійською мала би звучати так: «Belgian-Ukrainian Research Institute»2. Як правило, результати BURI активно поширюють ресурси, близькі до партії «Опозиційна платформа — За життя» та її лідерів — Віктора Медведчука та Вадима Рабіновіча, а також інші ЗМІ, що не заморочуються перевіркою інформації.

Отже, вперше їхні опитування з’явилися у квітні 2018 року на сумнівному сайті eutoday.net3, причому акцент при передруках в українських ЗМІ завжди робився на тому, що це європейська структура — це мало надати її даним більшого авторитету та значущості (див., наприклад, підбірку новин у різних виданнях, де BURI позиціонують як «європейських соціологів»4).

Відома соціологиня, директорка фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна в жовтні 2010 року писала про BURI: «констатуємо новий підхід до публікації сумнівних опитувань: джерело — якийсь закордонний сайт з посиланням на „закордонних“ соціологів. Це начебто має додати довіри оприлюдненим даним» (коментар на сайті Інституту соціології5, 16.10.2018).

Інший авторитетний соціолог Олександр Вишняк (доктор соціологічних наук, завідувач відділу соціально-політичних процесів Інституту соціології НАН України) писав про BURI: «Ці фейкові результати ніякого відношення до соціологічних опитувань не мають» (коментар на сайті Інституту соціології6, 18.10.2018).


Цікаво, що на сайті eu-chronicle.eu7, де було оприлюднено результати одного з опитувань BURI8, матеріали були підписані головним редактором цього «журналу» (що нібито базується в Лондоні) — журналістом та кінодокументалістом Ральфом Німайєром (Ralph Niemeyer), котрий, до речі, знімав компліментарні документальні фільми про таких любителів авторитаризму, як Путін, Моралес і Чавес)9.

05.05.2018 на своїй Facebook-сторінці опитування BURI піарив10 Андрій Кононенко — симпатик Рабіновича11 та політичний експерт Фонду «Українська політика», який очолює наближений до екс-регіоналів Кость Бондаренко, де називав дані BURI «незалежним європейським дослідженням» на противагу українським, яким, мовляв, довіряти не можна.

А наступного дня, 06.05.2018, результати цього ж опитування BURI наводив у своєму ефірі журналіст-пропагандист Вячеслав Піховшек, близький до Рабіновича та Медведчука. За словами медіа-експертки Наталі Лигачової, це не випадковість, бо досвідчений Піховшек «точно розуміє, що він робить»12.

Результати BURI поширювалися на інтернет-ресурсах Рабіновича: наприклад, 08.06.2018 сторінкою «Rabinovich TV»13, 10.06.2018 — ФБ-сторінкою партії «За життя» на Луганщині14, а також іншими ресурсами Рабіновича на Facebook15.

05.11.2018 вийшло чергове «опитування» з президентськими рейтингами16. Вадим Рабінович при цьому посідав третє місце з 11,7%.

У грудні 2018 року політичний коментатор Володимир Макаровський (який, як і згадуваний вище Кононенко, також піарив Рабіновича) теж використовував дані «BURI-Україна» (11.12.201817). Так, на своїй Facebook-сторінці він писав: «Недавно созданная „Оппозиционная платформа — За життя“ благодаря усилиям ее лидера, народного депутата Вадима Рабиновича, становится политсилой №1 в Украине». Традиційно цей пост масово поширювався у «джинсі» Рабіновича.

Наприкінці грудня 2018 року результати опитування BURI були показані також на телеканалі «Інтер», у трійку лідерів нібито входили Тимошенко, Бойко (якого канал піарив у випусках новин практично щодня) та Порошенко.

20.06.2019 вийшло ще одне опитування, яке в інформаційний простір запустив сайт 112.ua («Слуга народу» й «Опозиційна платформа – За життя» – лідери парламентських перегонів, – західні соціологи»18, кеш19) з посиланням на дуже сумнівний сайт «Luxembourg Herald» (luxherald.com20) (кеш21)).

Цитата з новини:

У свою чергу, «Опозиційна платформа – За життя» різко наростила рівень підтримки населення через проведення з’їзду і чергового візиту своїх лідерів в РФ. При цьому рейтинг «Опозиційного блоку – Партії миру і розвитку» знизився на тлі розмов про об’єднання з «Опозиційною платформою – За життя», якого в підсумку не відбулося22.

Варто зауважити, що сайт luxherald.com не містить жодних вихідних даних та не публікує інформації про джерела фінансування. Там також немає посилання на сторінки видання в соцмережах, а єдиним контактом для зворотного зв’язку, без вказування прізвищ контактних осіб, зазначено імейл із безкоштовного хостингу: luxherald.com@gmail.com23.

Цікаво, що за два роки до цього, у 2017 році, так званий «Luxembourg Herald» уже постив відвертий фейк про те, що дружину президента Марину Порошенко нібито звинуватили в розкраданні благодійних коштів. Як звернув увагу на своїй сторінці у Фейсбуку заступник міністра інформаційної політики Дмитро Золотухін24, за даними сервісу Internet Archive, перші публікації на цьому сайті були помічені у 2016 році25, хоча найбільш ранні матеріали датовані 2013 роком (вірогідно, були розміщені «заднім числом»). Тоді фейк масово поширювали російські пропагандистські ЗМІ (зокрема РІА «Новости»26, НТВ27, «Московский комсомолец»28, «Известия»29), а також українські «помийки». Про ще один фейк із вказаного сайту можна почитати тут30.

07.10.2019 — опитування по Києву31: на першому місці Віталій Кличко з 31,4%, далі нібито йшли засновник клініки «Євролаб» Андрій Пальчевський (14,1%) та колишній мер Олександр Омельченко (9,7%)32. Дані BURI суттєво відрізнялися від опитування КМІС, проведеного у середині жовтня33.

18.02.2020 вийшло чергове «опитування» («проведене 03−08.02.2020»34) про те, що «власти Украины теряют доверие населения страны».

Див. також:

  • Детальний розбір того, як поширювались результати опитувань BURI в українських ЗМІ, у статті Максима Корчужка на сайті pero.org.ua35
  • Розслідування журналістки Світлани Андрєєвої на сайті h.ua36
  • Моніторинг дніпровських онлайн-медіа у червні 2018 року37

Останнє оновлення: 18.03.2019

TEXTY.ORG.UA — незалежне видання без навʼязливої реклами й замовних матеріалів. Щоб працювати далі, нам потрібна ваша підтримка.