Ш

Школа-біль. Рабська праця та вкрадений контент. Що не так у "школі онлайн"

Онлайн-уроки викликали битву оцінок і думок. Батьки побачили уроки по телевізору – і багато хто жахнувся від елементарних ляпів, які проголошували з екрана вчителі. У відповідь депутати від “Слуги народу” запустили флешмоб “маю право на помилку”. Можливо, вони мали на увазі не стільки вчителів, скільки самих себе. Але спробуємо детально розібрати помилки “всеукраїнської школи онлайн”.

Президент дуже своєрідно заступися за вчителів, назвавши критиків телевізійного освітнього продукту «хейтерами», які за все своє життя не здатні створити нічого, «окрім нечистот» (його попередник якось казав у схожій ситуації “Навіть собачої будки в житті не побудували”). Якби в президента був хороший редактор – він би викреслив останню фразу. І тут формулюється перша проблема «школи онлайн»:

Банальні помилки й непрофесійна організація

Зазначу, що вчителі на тих уроках, які я дивився, зробили свою роботу якісно. Тобто, я далекий від того, щоб посипати голову пеплом, але тут хочу поговорити про проблеми. Коли помиляється один вчитель – це просто одна помилка, а коли багато вчителів помиляється по разу – це вже проблема. Не помітити її неможливо, і критика, суть якої зводилася до думки “як ці люди можуть нас учити!?”, була цілком справедливою.

Але в кожного, хто хоча б трохи знайомий з процесом телевиробництва, одразу в голові почали роїтися знаки питань і окликів: де були редактори, продюсери і взагалі будь-хто відповідальний за організаційний процес і кінцевий продукт цих телеуроків!?

Чому в ефір потрапили такі відверті «ляпи»!?

З’явилося безліч історій від журналістів та селебрітіс про «лажі» з їхнього власного професійного життя – мовляв, ніхто не ідеальний. Але є один нюанс: більшість подібних ситуацій траплялася в прямому ефірі, а тут – запис, який передбачав хоча б якісь елементи постпродакшну. Вчитель не сам себе знімав вдома на телефон, працювала команда – і ця команда мала б відповідати за якість.

Але вона себе глибоко законспірувала. Наприкінці кожного відео з уроком, коли мали би йти титри, з’являлися ті самі написи, що й на початку – «Офіс Президента України», «Міністерство Освіти та Науки України» (всі слова з великої літери (!) зі сполучником «та», хоча в оригіналі «і»), «Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки і інновацій» (в оригіналі в назві сполучник «та»), «Громадська спілка «Освіторія». Також з’являється напис «Особлива подяка Новопечерській школі». Тобто, мало того, що титрів як таких немає – навіть в написах, які їх замінюють, допущені помилки. Отже, літредакторів не було.

Цікавий нюанс – вчителі в проекті цілком конкретні, ми бачимо їхні обличчя, чуємо їхні імена та дізнаємося, де вони працюють. Натомість організатори та автори – абстрактні. Тож залишається загадкою, хто саме працює, наприклад, над світлом та звуком, хто редагує й затверджує контент і, найцікавіше, кому належать авторські права на відео, які викладаються в Ютуб? Тобто, хто отримуватиме гонорар від Ютуба? Адже уроки приречені мати багато переглядів.

1_1.jpg

Скрін. Замість титрів та авторства – назви державних органів. До того ж, з помилками.

Технічні недоліки

Оператор, зрозуміло, в цьому проекті був задіяний – бо ж знято таки на камеру. Але він регулярно партачив: «повітря» – відстані між маківкою голови спікера/героя та верхньою межею кадру – не вистачало. Стандарт передбачає 5-15% простору.

2.jpg

Урок історії в 5-му класі. Чудова вчителька з київської школи №250 Елла Василівна Ситник розповідає змістовно й цікаво. Але «підпирає» головою кадр.

Камера не повинна так багато «перескакувати» – це ж урок, а не ток-шоу, не кліп, не TikTok, і не Insta stories. Тут має бути всього два головних плани – вчитель в кадрі й дошка або екран. Коли камера на вчителі – важливо, щоб було видно його міміку, яка супроводжує інтонації. Коли камера показує дошку й те, що вчитель на ній пише – варто сфокусуватися й зупинитися, щоб учні по той бік екрану встигли зорієнтуватися і записати, запам’ятати. Адже коли вони сидять в класі – дошка постійно у них в полі зору, а тут за п’ять секунд необхідно було ледь не «сфотографувати» очима дошку.

Навчання чи відволікання

Всі «зоряні учні», які періодично з’являються в цих відео – зайві. Дорослі, що повсідалися за парту, лише відволікають і вчителя, й учнів, порушують динаміку уроку. Більшість із них – знайомі хіба що батькам п’яти-семикласників – та й то не завжди.

Інші нюанси, що заважають сприйняттю – коли демонструються схеми або карти, фоновий план мав би бути статичним. Усі ці дрібні рухливі об’єкти на тлі –глобуси, колби, лінійки й нотки – дуже відволікають.

Академічна доброчесність

Вся реформаторська риторика Нової української школи зосереджена навколо «виховання на цінностях» та вихованні «чеснот через наскрізний досвід».

А який наскрізний досвід пропонує своїм учням, потенційним «освіченим українцям, всебічно розвиненим, відповідальним громадянам» всеукраїнська школа онлайн?

Вона демонструє, що можна зневажати норми освітніх законів і задекларованих гасел, не вказувати ні авторів ілюстрацій, що з’являються як супровідні матеріали, ні авторів освітніх відео. Грубо кажучи, учить красти інтелектуальну власність. Зрозуміло, що в житті так роблять багато українців, навіть не замислюючись – тобто, “качають з Гугла”. Але школа як офіційна установа, котра вчить еталону, цього робити просто не може за визначенням.

Діти не привчаються до того, що в кожного твору (картини, музики, тексту, відео) є автор, працю якого потрібно поважати. І якщо в перші дні не встигали підписати супровідні матеріали та дати посилання на оригінальні джерела прямо в кадрі, то, принаймні, це можна було б зробити наприкінці відео з заголовком на кшталт «У відео були використані... : твір/автор».

3.jpg

Скрін з відео. Урок історії в 6-му класі. Картина «Вбивство Цезаря», автор: Карл Теодор фон Пілоті, 1865 рік, Музей землі Нижня Саксонія. Школярам про це не сказали. Також тут абсолютно зайве візуальне сміття по боках.

Безкоштовна праця вчителів

Відео знімали швидко, фактично, в екстремальних умовах. Незрозуміло, чому вчителі повинні це робити безкоштовно і навіть без перспективи отримати гроші. Працювати в кадрі – втомливо й обтяжливо, потрібно робити багато дублів, говорити не так, як у житті, триматися перед камерою не так, як звик. Це окрема професія. Сумніваюся, що всі інші люди, залучені до процесу – від продюсерів до операторів – працювали безкоштовно. Так само виникає сумнів і в тому, що вчителів, яких використовує “школа онлайн”, “зняли” з їхніх класів. Зі шкільної історії знаємо, що безкоштовно працюють тільки раби.

Тут-таки варто нагадати, що, попри кампанію із захисту вчителів, “Слуги” обрізали бюджет на освіту (не зачепивши МВС) та забрали кошти, передбачені на фінансову допомогу молодим вчителям і на підвищення кваліфікації вчителів. Цим знехтувані одразу кілька проблемних моментів української шкільної освіти – брак якісних кадрів, брак молодих кадрів, а незабаром – і брак шкільних вчителів як таких. Кошти на закупівлі меблів для НУШу, щоправда, залишили – мабуть, меблі допоможуть забезпечити якість освіти.

Чого хочуть батьки від школи?

Хорошої освіти й конкурентної спроможності своїх дітей у непевному світі майбутнього з усіма його викликами – поглибленням нерівності, шаленим розвитком технологій, кліматичними змінами й політичними бурями.

Чого хочуть вчителі? Адекватного статусу, коли є повага з боку суспільства та відповідна оплата й умови праці. Що продемонструвала нам «Всеукраїнська школа онлайн»? Що проблеми в шкільній освіті є, а адекватного їх розуміння та реагування у нинішньої влади – немає.

Про основні проблеми української шкільної освіти писали, зокрема, й «Тексти» – цей матеріал став шалено популярним і отримав неабиякий резонанс. Сумно, що він актуальний і досі – через два з половиною роки після публікації.

Й основні «претензії» до системи середньої освіти, насамперед, з боку батьків та учнів, не змінилися – це нудьга, фальш та перенасиченість шкільних програм, надмірне навантаження на учнів (а часто й на батьків та самих вчителів), невідповідність між тим, що декларується і проповідується в школі, і реальним життям, кричуща невідповідність між тим, як школа вчить і чого вимагає для відмінної оцінки.

1.Відірваність від життя та відсутність критичного мислення

Як і 20-30-40 років тому, українська школа продовжує «напихати» дітей фактами та формальними знаннями. Замість навчити їх будувати причинно-наслідкові зв’язки, ставити запитання та робити висновки – насипом факти, цифри, дати, терміни й неоковирні визначення. П’ятикласникові навряд чи знадобляться в житті завчені визначення епосу, лірики та драми, а от полюбити літературу чи побачити прихований зміст у тексті вони точно не допоможуть.

2.Надмірне навантаження та відсутність вибору


Чим старшими стають учні – тим ця проблема помітніша й болючіша. Кількість предметів у старших класах інколи доходить до двадцяти, а вимоги з кожного – однакові для всіх учнів, незалежно від уподобань і планів на майбутнє. Для того, щоб викроїти час на те, що справді важливо, і «не зіпсувати атестат», діти та батьки вдаються до хитрощів – це і ГДЗ (готові домашні завдання – такі собі «друковані шпаргалки» з відповідями), і абияк виконані завдання, і виконання завдань батьками та родичами, і списування один в одного тощо.

Окреме питання – підготовка до ЗНО. В ідеалі, до нього мала би готувати школа, але: або навчальні програми старших класів слабо інтегруються із завданнями ЗНО, або школа навмисне так вчить. Інакше б не було такого розвиненого ринку «підготовки до ЗНО».

Замість того, щоб кілька років «фарширувати» дитину інформацією, половина з якої точно «безглузда та нещадна», чи не варто було б наповнити шкільну програму більш практичними навичками та сучасними знаннями? Тут можна фантазувати безкінечно – тож наведу умовні приклади, щоб було зрозуміло, куди рухатися. Учитися, як надати першу медичну допомогу, або ж як відстояти власну думку аргументовано та без переходу на особистості, розбиратися, як влаштована сучасна держава, як наповнюється й витрачається бюджет, як розумно витрачати гроші, як відрізнити правду від дезінформації. І так далі, і тому подібне.

Ну, а один рік в 11-му класі свідомо й цілеспрямовано можна присвятити саме підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання, яке, як відомо, хоча й не ідеальний освітній механізм, але дуже добрий антикорупційний.

3.Сучасний стиль викладання

У нинішні дні викладання не може бути побудованим виключно на лекторстві та постановці завдань (привіт спискам завдань «у вайбері»!). Навіть у телевізійній школі, для якої Президент анонсував «кращих вчителів України», були уроки в стилі «професора Бінса», викладача історії магії з книжок про Гаррі Поттера, який в процесі викладання перетворився на привида і читав лекцію так нудно, що всі, окрім відмінниці Герміони, просто засинали.

Ситуація досить типова в середньостатистичній українській школі. Зрозуміло, що на зйомках вчителі могли хвилюватися чи ніяковіти перед камерою, та й формат обмежував, але і в реальній школі такий стиль викладання, на жаль, не рідкість. Лекційний формат – основний, але не найефективніший для навчання, при ньому засвоюється лише близько 5% інформації (10% при читанні та 20% при аудіовізуальному сприйнятті – більше тут).

У реформаторській риториці МОНу останніх кількох років багато говорилося правильних слів про зміну підходів до викладання і до підготовки вчителів, про орієнтацію на учня та педагогіку партнерства, про новий зміст і якість освіти. Але якщо спитати будь-кого з сучасних школярів та їх батьків, чи то з нової, чи зі «старої» школи, чи відчули вони хоч якісь якісні зрушення у нашій шкільній освіті – це питання буде для них радше риторичним. Без належного фінансування і зміни підготовки вчителів гучна шкільна реформа ризикує перетворитися на косметичну.

Післямова. Шанс

Карантин відкрив широкому загалу і нових цікавих вчителів, які не викладають у мажорних ліцеях. Багато вчителів почало готувати свої відеоуроки чи класні презентації в Зумі.

Ось вчителька з Харківщини Ольга Халепа начитує свої уроки з біології у формі репу.

Міносвіти має унікальний шанс знайти найкращих вчителів, тих, які відчувають ритм часу і йдуть у ногу з учнями. І їх варто зробити локомотивом змін в учительському середовищі, а найкращих запросити робити відео для школи онлайн. Соціальні ліфти запрацюють. Так нам колись обіцяв Президент.

освіта школа

Знак гривні
Знак гривні