Декілька порад як обрати оператора на ринку неформально освіти
Нещодавно поспілкувалася з менеджером компанії з неформальної освіти у IT про можливість навчання на довгострокових курсах. Як з'ясувалося, компанія тільки зайшла на ринок України, винайняла офіс у мальовничому місці та зацікавлює імпортними методами навчання, які нібито дають шалені результати. При цьому для просування застосовується інша від зареєстрованої назва та імідж іноземних засновників, які в Україні бувають рідко коли. Але масована реклама, ошатний вид офісу зробила-таки свою справу: люди повірили і оплатили навчання наперед у повному обсязі у розмірі пару десятків мінімальних зарплат. Не зважаючи на тезу про суперсучасність у групі 25 слухачів, а заняття проводять викладачі з університетів. Ще цікавими є окремі пункти договіру про навчання, відповідно до якого організація надає освітні послуги без визначених критеріїв якості, з можливістю розірвати його в односторонньому для себе порядку без пояснення причин, але з поверненням коштів, що залишилися, а також з декларуванням можливості розірвання договору замовником, але без повернення залишку коштів. Зауваження про таку кричущу непартнерськість не викликало у менеджера реакції, окрім пояснення, що текст писали юристи і так має бути. Не обійшлося без пропагування командної роботи і менторінгу. На питання хто ментори команд я відповіді не отримала. Про працевлаштування згадували опосередковано, оскільки, закономірно, воно не є ціллю навчання))).
Ця ситуація є симптоматичною. Вона свідчить про зловживання довір'ям споживачів з боку операторів ринку неформальних освітніх послуг, убезпечення себе від відповідальності як перед клієнтом, так і перед державними інститутами, наприклад, судом. Враховуючи неспроможність університетів дати фахову підготовку внаслідок глибокої кризи форми і змісту, неформальна освіта стає єдиною прийнятною альтернативою. Проте, чи відповідає вона очікуванням замовників? Що потрібно знати, щоб не витратити на неякісний освітній продукт час і гроші?
Перше і найголовніше: "розкручені" оператори не заслуговують на довіру, оскільки зацікавлені у зростанні валу, а не у якості. Тому краще до таких "лідерів" ринку не звертатися. Яскраві фоточки та відео з до- і автерпаті свідчать про майстерність фотографа та оператора, а не про креативну атмосферу. Крім того, обіцянки навчатися у кращих представників ринку можуть обернутися їхнім небажанням спілкуватися - відповідати на питання в аудиторії, ігнорувати обов'язки щодо менторінгу, перенесенням перерв бо, цитую, "треба встигнути подивитися футбол, оскільки у записі - це нецікаво". Командна робота без нормального керування з боку ментора обернеться постійною гризнею з членами групи, утвореної випадковим чином. "Розкрученість" вплине на переповненість аудиторій і призведе до банальної нестачі кисню під час занять. Крім того, як можна пояснити складні речі 300-м слухачам? Це чиста профанація. І коли слухачі зрозуміють, що їхні очікування не відповідають дійсності внаслідок нездалої організації освітньої діяльності може виникнути справжнє повстання, як це, наприклад, відбулося на курсі Digital Marketing минулого року у KAMA.
Друге: вимагайте партнерства. Рівність відносин клієнта та оператора має бути зафіксована у контракті - особливій формі договору з рівними правами і обов'язками. Якщо у тексті договору, що вам надається для підпису ви бачите нерівні умови краще внести до нього відповідні зміни, або взагалі відмовитися від навчання у такого оператора. Якщо під час обговорення майбутніх стосунків відбувається маніпуляція на кшталт "таких як ви у нас багато" - краще вдатися до пошуку альтернативного закладу, де "вас" буде "небагато".
Третє: кількість слухачів у групі не повинна перевищувати 10 осіб, краще - п'ять-шість. Середньо і довгострокове навчання дорослих має певну специфіку. Саме в умовах малої групи воно відбувається найефективніше.
Четверте: рівень ваших, як зараз модно називати, "компетентностей" мають бути оцінені до і після закінчення навчання фахівцями з профорієнтації. Вони ж мають надати вам рекомендації щодо того як підтягнути "слабкі" та посилити "сильні" складові компетенцій, підібрати і познайомити з ментором.
П'яте: спілкування з ментором має бути світлим і радісним, оскільки не тільки він, але й ви збагачуєте життя новим досвідом взаємодії з іншою істотою. Прийняття, взаємність і довіра - принципи відносин між дорослими людьми в освітньому, і не тільки, процесі.
Шосте: оплата за освітні послуги має бути для вас прийнятною як щодо загального розміру, так і, особливо, щодо термінів та умов розстрочки. Якщо представник оператора розуміючи вашу зацікавленість та мотивацію не може запропонувати освітній продукт відповідний вашій кишені і підготовці, варто вдатися до пошуку альтернативи. Благо, на цей ринок зараз виходять представники академічних установ, які спроможні створити якісний та недорогий освітній продукт.
Сьоме: знання мають бути операбельними, тому не зважаючи на перебування у напівфеодальному, деіндустріалізованому суспільстві спробуйте застосувати їх за призначенням. Попереду - модернізація і досягнення мети підвищення рівня і якості життя в Україні.
Неформальна освіта має стати якісною саме завдяки відповідності вимогам, які висувають до неї здобувачі. Тому цікавтеся, вимагайте, споживайте та будьте вдячними.