Як іноземні компанії покидають РФ

Візуальний гід по хроніці "великого ісходу" світового бізнесу з Росії

Візуальний гід по хроніці "великого ісходу"
світового бізнесу з Росії

Станом на 24 лютого 2022 року в Росії працювало мінімум 1,3 тис. іноземних компаній. Їхній загальний виторг у 2021 році становив 291 млрд доларів (це приблизно 20% усього ВВП північного агресора), в них працювало понад 1,2 млн людей, свідчать дані KSE Institute.

Буквально за два дні, після 24 лютого, бізнес почав робити заяви: в одних засуджували агресію та висловлювали слова підтримки Україні, в інших повідомляли про "вимушене" припинення бізнес-операцій. Що далі, то більше: багато хто зрозумів, що працювати, як раніше, не вдасться: або через етичні моменти й тиск з боку урядів і громадян своїх країн, або через логістичні та економічні перепони в державі — світовому ізгої.

Таких майже половина за сумою виторгу, підрахували аналітики. Ці компанії вже продали активи чи збираються це зробити або зупинили виробництво й постачання на невизначений термін. У такому разі найчастіше покупцями стають місцеві топменеджери чи місцеві партнери й такі угоди іноді можуть передбачати можливість зворотного викупу.

Очевидно, що такий продаж (а не закриття) не означає, що ВВП Росії автоматично втрачає ці спроможності. Проте який насправді вигляд матиме промисловість, сфера послуг тощо без іноземного власника, добре видно на прикладі АвтоВАЗу, від якого "втекла" французька Renault: гордість російського автопрому працюватиме й далі, але з урізаним модельним рядом, а авто, випущені власними зусиллями, будуть без подушок безпеки й автоматичних коробок передач. У вересні компанія скоротила 2 тис. робітників на заводі в Іжевську. Раніше це підприємство збирало модель LADA Vesta, а тепер випускатиме лише кузовні панелі та пластикові компоненти.

У цьому візуальному проєкті ми розповімо, хто опинився на боці добра, а хто — на боці грошей, бо й далі працює у РФ, немов світ за пів року ніяк не змінився.

назва компанії/виручка в $млн ↓

1,3 тис. найбільших іноземних компаній у РФ із загальним виторгом 291 млрд доларів


Renault стала поки чи не першою й точно найбільшою іноземною компанією, яка покинула РФ. Ще в травні вона продала штаб-квартиру й завод у Москві, а також частку в заводі в Тольятті (АвтоВАЗ) структурам російської держкорпорації "Ростех". Сума угоди була символічною — 1 російський рубль. Поспіх і рішучість, з якими французи покинули Росію, можливо, свідчить, що наша війна стала для них приводом позбутися не надто вдалих і обтяжливих інвестицій.


Компанія McDonald’s продала весь російський бізнес місцевому бізнесмену Александру Говору, який відкрив на їхньому місці заклади "Вкусно и точка", що обросли численними мемами в мережі. Він став власником усіх 850 ресторанів McDonald's у Росії, хоча неофіційно повідомляли, що американці залишили за собою право викупити бізнес назад упродовж 15 років.


У травні компанія Wella припинила локальне виробництво та комерційну діяльність у Росії й передала їх у власність незалежній місцевій операційній команді, що складається з колишніх співробітників компанії в Росії.


Навесні нафтовий гігант Shell закрив угоду з російським "Лукойлом" щодо продажу російського бізнесу, разом з мережею автозаправних станцій та заводу з виробництва мастильних матеріалів. Улітку Shell вийшла з низки нафтогазових проєктів у РФ, які розвивала разом з місцевими держкомпаніями.


У вересні американський агропромисловий і продуктовий гігант Bunge оголосив, що повністю залишив російський ринок. Зазначають, що найбільший переробник олійних культур продав завод у Воронежі та права на бренди рослинних олій, зокрема Oleina та Ideal. Новим власником став Карен Ванецян — контролюючий акціонер російської Exoil Group.

Станом на 26 вересня 2022 року понад 110 компаній продали активи у РФ. Їхній загальний виторг у 2021 році становив 27,5 млрд доларів США.

IKEA, Carlsberg Group, Heineken N.V., Henkel і багато менш відомих брендів чекають на покупців на свої активи чи перебувають у процесі завершення угод (здебільшого їх мають закрити до кінця року). Деякі тільки на початку шляху: у вересні Toyota виставила завод у Санкт-Петербургу на продаж, Volkswagen зараз веде перемовини про продаж заводу ексгендиректору Magna Зігфріду Вольфу. Асоційовані з німцями MAN Truck&Bus SE та Scania AB продають торгові компанії місцевим партнерам, остання також відмовляється від свого російського фінансового бізнесу. Виробник вантажівок Traton SE заявив, що деякі його підрозділи продають активи в Росії, що призведе до збитків у розмірі 550 млн євро. А одиниці, такі як H&M, не сподіваються на справедливий продаж, тому мають намір просто ліквідувати юрособу і списати збитки.

Велика індустріальна група (переважно автовиробники) поки що просто призупинили виробництво. Здебільшого причинами називали не війну, а "тимчасові логістичні труднощі". Серед них Hyundai, Daimler Truck, BMW, Nissan, AB Volvo, Mitsubishi. Днями Mazda продовжила зупинку на три місяці до грудня 2022 року. Остаточна доля цих заводів, співробітникам яких іноземці й далі виплачують зарплатню, поки що невідома. Чи буде їх виставлено на продаж і як швидко вони знайдуть покупців — поки відкрите питання.

Разом у процесі виходу або зупинки діяльності перебувають кілька сотень компаній із загальним виторгом 106 млрд доларів США.

Велика частина іноземного бізнесу вирішила залишитися у РФ, не надто збавляючи темпів роботи. Низка відомих продуктових брендів, таких як Nestle, Mars, Coca-Cola чи Mondelez, з одного боку, згорнула частину вторинних операцій (наприклад, рекламні компанії, нові інвестиції тощо), але не зупинила саме виробництво. Свою позицію вони пояснюють просто: на відміну він тих самих виробників автомобілів, вони виробляють їжу чи речі першої потреби (Unilever, Procter&Gamble). Хоча яку загрозу життю та здоров'ю росіян становить відсутність вироблених ними на території РФ шоколадок чи пральних порошків, не зрозуміло.

Для декого війна й вихід частини конкурентів — шанс заробити, збільшивши частку ринку, що порожніє. Французькі ритейлери Leroy Merlin та Auchan чесно дають зрозуміти, що вклали багато грошей у Росію і не мають наміру втрачати інвестиції. А фарматичні гіганти (KRKA, STADA, Teva, Berlin-Chemie) кажуть, що повинні лікувати за будь-яких умов.

Але більшість із сотень компаній поки просто відмовчується й далі заробляє гроші, як і раніше.

Дані зібрано проектом KSE. Всього в ньому зібрані дані по 2,9 тис компаній. З них 1,3 тис мають активи в РФ у вигляді корпоративних прав.

бізнес інфографіка росіія економіка

Знак гривні
Знак гривні