Як органи влади (не) виконали Постанову про відкриті дані. Дослідження Текстів (+ІНФОГРАФІКА)
Наприкінці квітня сплив термін виконання Постанови Кабміну про відкриті дані, згідно котрої органи центральної та місцевої влади мали опублікувати на порталі Data.gov.ua величезну кількість реєстрів і баз даних. "Тексти" дослідили, як органи влади виконали Постанову (спойлер - погано).
Дослідження - Андрій Газін, Марія Щурська
Десять органів центральної влади проігнорували Постанову
клікніть на зображення для збільшення
В Постанові Кабміну про відкриті дані є два види наборів даних, які підлягають оприлюдненню. Перший - це так звані типові набори даних, тобто однакові для всіх розпорядників. Інформація про організаційний устрій, контакти, бюджетні звіти, плани закупівель і т.д. Другий вид - це індивідуальні набори даних, тобто - різні для різних розпорядників.
Якщо говорити про індивідуальні набори даних, то 10 розпорядників даних повністю проігнорували Постанову Кабміну про відкриті дані і не опублікували жодного індивідуального набору даних. Це Вищий господарський суд, Державна реєстраційна служба, Держветфітослужба, Держрибагентство, Міністерство аграрної політики та продовольства, Міністерство закордонних справ, Міністерство освіти і науки, Міністерство охорони здоров’я, Міністерство фінансів, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення.
Одинадцять органів центральної влади повністю виконали Постанову
Разом з тим одинадцять органів центральної влади опублікували всі індивідуальні набори даних, зазначені у Постанові Кабміну про відкриті дані. Це Державна фіскальна служба, Державна служба інтелектуальної власності, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національний банк, Міністерство молоді та спорту, Фонд державного майна, Міністерство культури, Верховна Рада, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, Антимонопольний комітет, Нацкомісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.
Найбільше даних публікують органи місцевої влади
Якщо говорити про опубліковані дані загалом (тобто і про типові, і про індивідуальні набори даних), то тут серед лідерів за кількістю оприлюднених наборів даних - Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (99), Виконком Дзержинської районної у місті Кривому Розі ради (87), Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (71).
клікніть на зображення для збільшення
Разом з тим більшість опублікованих органами місцевої влади даних - це так звані типові набори даних, себто інформація про організаційну структуру, довідники підприємств, звіти про використання бюджетних коштів, річні плани закупівель, реєстри відкритих даних тощо.
Розпорядники активізувались перед кінцевим терміном виконання Постанови
Впродовж всього відведеного на виконання Постанови Кабміну про відкриті дані терміну розпорядники не проявляли значної активності з публікації даних і активізувались лише перед дедлайном - 21 квітня.
клікніть на зображення для збільшення
Після дедлайну активність розпорядників суттєво знизилась. Очевидно, надалі є сенс впроваджувати нові проміжні дедлайни з публікації даних задля активізації розпорядників.
Серед файлових форматів переважають doc, docx і pdf
Більше половини наборів даних оприлюднено у форматах, які не є структурованими - doc і docx (793 набори даних), pdf (333), jpg (53), png (1), tiff (1). Згідно Постанови про відкриті дані ці файлові формати призначені для публікації текстових та графічних даних, однак фактично у них публікують в тому числі і структуровані дані.
клікніть на зображення для збільшення
Публікація структурованих даних у неструктурованих форматах унеможливлює їхню автоматичну обробку і протирічить самій ідеї відкритих даних. Надалі слід більш чітко окреслити у Постанові, які дані є структурованими, які текстовими, а які графічними, аби уникнути її неправильної інтерпретації розпорядниками.
Розпорядники не публікують структури даних
Практично ніхто з розпорядників даних не публікує структури даних - себто описи складу елементів набору даних, подані в окремих файлах. Задля того, аби дізнатись, які змінні містяться в наборів даних, користувачу необхідно завантажити та відкрити набір даних. Наявність структури набору даних - одна з вимог, зафіксованих у Постанові про відкриті дані.
З описами і кодуванням також є проблеми
Розпорядники часто некоректно заповнюють поле “Опис” у паспорті набору даних (деякі з розпорядників намагаються вставити у це поле сам набір даних - повністю чи частково), а також подекуди під час оновлення даних створюють для нової версії набору даних окрему сторінку. Поза увагою розпорядників лишається кодування файлу, що ускладнює автоматичну обробку даних (це питання наразі не регулюється Постановою про відкриті дані).
Надалі слід створити детальні правила та інструкції з публікації наборів даних на Національнмоу порталі відкритих даних задля уникнення помилок. Слід також додати до Постанови Кабміну про відкриті дані вимогу зазначати у паспорті набору даних кодування файлу.
Проект здійснено за підтримки "Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні", яку виконує Міжнародний фонд "Відродження" (МФВ) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA) та фонду NED.