Які найбільші холдинги України та хто ними володіє? (ІНФОГРАФІКА)
Найбільші холдинги України працюють у ключових секторах економіки: металургія, агропромисловий сектор, енергетика, рітейл і транспорт. Сукупний дохід 15 найбільших холдингів в 2018 році становив 1,3 трлн грн. Це 37% від доходу 200 найбільших компаній України.
Рейтинг на основі фінансових показників 2018 року склав Бізнес-Цензор.
По чотири корпорації працюють в гірничо-металургійному та агропромисловому секторах, по три – в енергетичному та рітейлі. Одна – транспортна.
Шість холдингів у ТОП-15 займають монопольні становища на свої ринках.
За доходом
Найбільшим холдингом України в 2018 році став "Метінвест". Це вертикально інтегрована гірничо-металургійна група, яка належить Рінату Ахметову та Вадиму Новинському.
За доходом метхолдинг олігархів випередив енергетичного монополіста НАК "Нфатогаз України".
Третє місце посів найбільший у світі виробник соняшникової олії – Кернел. А четверту та п'яту позиції поділили енергохолдинг ДТЕК Ріната Ахметова та мережа АТБ Геннадія Буткевича.
За прибутком
За розміром чистого прибутку Метінвест та Група Нафтогаз аналогічно опинились на першому та другому місцях.
Третє та четверте місця посіли гірничо-металургійний комбінат "АрселорМіттал Кривий Ріг" (АМКР) та металургійна компанія Ferrexpo Костянтина Жеваго.
ДТЕК Ахметова став п'ятим найбільш прибутковим холдингом України.
Монопольне щастя Метінвеста
В 2018 році гірничо-металургійна група "Метінвест", яка займає неформальне монопольне становище на ринку видобутку руди та виробництва сталі в Україні, обігнала НАК "Нафтогаз України" за доходом і стала найбільшою компанією України.
Завдяки росту світових цін на руду і сталь, дохід групи "Метінвест" в 2018 році виріс на 30%, а чистий прибуток - на 87%, до 32,3 млрд грн.
Однак високі прибутки холдинг отримав не тільки завдяки зовнішній кон'юнктурі.
Гірничорудні активи групи, які її власник Рінат Ахметов приватизував без конкуренції і за заниженою вартістю, сплачують вкрай низький розмір рентної плати на видобуток залізної руди з копалин, які за Конституцією належать народу України.
Окрім цього, компанії Метінвесту субсидуються "Укрзалізницею". Майже половина вантажів, які перевозить "Укрзалізниця" залізничними шляхами, становлять руда та кам'яне вугілля. Найбільшим перевізником руди є Метінвест, а найбільший перевізник вугілля – ДТЕК Ахметова.
При цьому тарифи на перевезення руди й вугілля – нижчі, ніж, наприклад, на зерно або будматеріали.
2019 рік для Метнівеста може бути гіршим за 2018. По-перше, в другій половині року ціни на руду почали знижуватись. По-друге, новий склад Верховної ради хоче збільшити надходження ренти на видобуток руди, змінивши базу нарахування ренти - з товарної продукції на концентрат. Водночас, новий Уряд заявив про плани вирівняти тарифи на вантажні перевезення "Укрзалізниці".
Ініціативи викликали спротив з боку металургів, в першу чергу - Метінвесту, АМКР та Ferrexpo. Металургійні компанії, через своїх лобістів, лякають скороченням інвестицій, зупинкою виробничих потужностей та звільненям працівників.
Детально про інші компанії, їхню динаміку та власників - тут