Вкладайте в криптовалюту! Як зібрати 40 млн євро, подякувати й поїхати на курорт (ФОТО)
Цікава та повчальна історія сталась з німецьким fintech-стартапом Savedroid, що нещодавно провів найбільше в історії Німеччини первинне розміщення власної криптовалюти (Initial coin offering, ICO).
Детально розповідає ituade:
Перші ICO в Німеччині пройшли ще минулого року, проте інвестори дуже обережно поставились до нового виду інвестицій. Однак інтерес зростав разом з новинами про нові рекорди та падіння на ринку кібервалют. Зрозуміло, що на такому ринку можна або швидко розбагатіти, або все втратити. І готові до ризику клієнти знайшлись :)
Savedroid з'явились на світ у 2015-му році у Франкфурті-на-Майні. Стартап хотів допомогти людям організувати процес заощадження грошей. Багато людей, особливо молоді, живуть від зарплати до зарплати і не можуть собі дозволити відкласти гроші. Спеціально розроблений додаток допомагає організувати та автоматизувати процес відкладання грошей.
Спочатку ви ставите перед собою ціль, на яку будете заощаджувати гроші. Скажімо, 600 євро на купівлю ноутбука. Потім система допомагає збудувати правила, згідно якими ви будете економити гроші.
Скажімо, якщо ви провели у спортзалі більше години чи пройшли за день більше 5000 кроків, то з Вашого рахунку на віртуальний рахунок переводиться 1 євро. Або з кожної зарплатні автоматично відкладається 5% на віртуальний рахунок. Чи після кожного твіту Дональда Трампа на рахунок переводиться ще один євро.
Таким чином користувач, особливо не напружуючись, відкладає гроші згідно зі своїми правилами. Ідея доволі цікава, але не дуже ясно, чи вона дійсно потрібна. Але таке питання можна задати більшій частині сучасних стартапів. Цільова аудиторія доволі чітко визначена – таким додатком будуть користуватись скоріш за все не дуже багаті, молоді та звичні до використання hightech-приладів.
Так чи інакше, але проект розвивався, в рамках seed-інвестування він отримав один мільйон євро на розвиток ідеї від досвічених бізнес-ангелів, серед яких навіть був державний банк розвитку та інвестицій федеральної землі Рейнланд-Пфальц (Investitions- und Strukturbank Rheinland-Pfalz, ISB). Стартап потрапив до fintech-хабу німецької біржі. Завдяки Wirecard наприкінці 2016-го року до системи підключили віртуальну MasterCard.
На початку 2017-го року стартап отримав ще один раунд інвестицій, преса позитивно писала про зростання кількості користувачів, розробку нових алгоритмів та подальші плани новомодної фірми. Додаток savedroid-а скачали понад 200 тисяч разів.
Під кінець 2017-го року все більше людей заговорили про електронні валюти. Слово "блокчейн" лунало на кожному кроці, і savedroid вирішив взяти участь в загальному святі життя. Керівники компанії анонсували первинне розміщення власної криптовалюти (Initial coin offering, ICO). У рекламі до випуску наполягали, що це буде перше ICO, що відбудеться за всіма правилами та регламентами німецького фінансового ринку. Здавалось би, немає жодного ризику.
Проект планував розвернути можливість інвестувати в криптовалюти та гучно грався словами про нові можливості. Стадія pre-sale якраз відбулась на початку року, коли Біткоїн і Ко та інші валюти били рекорд за рекордом. Першу пробну версію ICO у 500 млн токенів розкупили за якихось сім годин. Загалом більше 35 тисяч інвесторів скупили токенів та 40 млн євро. Про рекордний випуск власних токенів написали ледь не всі мережеві видання Німеччини.
Проте зранку 18-го квітня на стартовій сторінці проекту раптом вивесили картинку з американського мультика з простим слоганом "It's gone".
В Твіттері засновника компанії Ясіна Ханкіра (Yassin Hankir) висить красномовне фото з пляшкою пива та морським берегом. Меседж "Thanks guys! Over and out ... #savedroidICO" наче натякає нам, що у власника аккаунта тепер все гарно:
Поки незрозуміло, чи це дійсно 35 тисяч вкладників розвели на 40 мільйонів євро – це теж не виключено, але реально втекти з такими грошима чи сховатись десь на островах буде не так легко.
Ті з інвесторів та аналітиків, хто вірить, що надія помирає останньою, починають тішити один одного новими версіями раптового зникнення сайту компанії – можливо, їх просто зламали хакери, або це (не)вдалий PR-хід, або це таке почуття гумору, або...