Авто на транзитних номерах створюють величезні черги на західному кордоні України. Їх власники вимагають зменшення податків
На західному кордоні України автомобілісти потерпають від черг. Одна з причин - засилля авто на транзитних номерах. Зарадити цьому невдовзі мають законодавчі зміни, - передає DW.
Щоб потрапити автомобілем до Польщі, нерідко доводиться багато годин стояти у черзі. На пункті пропуску Шегині-Медика, куди вирушила кореспондентка DW одного дня наприкінці листопада, 30 автомобілів. "Це - невелика черга", - розповідає DW львів’янин Петро, який часто їздить до Польщі у справах.
Каже, що інколи тут буває і до 200 автомобілів, тоді доводиться чекати до 10 годин і більше.
Хоча додає, що найбільші черги все-таки в пункті пропуску на Рава-Руській: там постійно стоять по 200-300 автівок. "Більшість автомобілів у черзі - це учасники малого прикордонного руху, які возять товар на продаж до Польщі і звідти. І автомобілі на іноземній реєстрації, які мають перетинати кордон кожні 5 днів, - каже чоловік і показує на номера автомобілів. - Подивіться, більшість з них польські, але їхні власники говорять українською".
Одна з причин заторів - штучно створене засилля автомобілів на транзитних номерах. Річ у тім, що власникам завезених з Польщі не розмитнених автомобілів раз на декілька днів доводиться перетинати кордон. Таким чином мешканці прикордоння хитрощами обходять сплату мита.
"Схеми", щоб не платити мито
Наприклад, одна зі схем виглядає так: українець шукає іноземця, купує в нього автомобіль, а той вписує його у техпаспорт як співвласника авто.
Або ж ще один варіант: українці оформлюють транспортний засіб на приватне підприємство, яке засновують в ЄС, або домовляються з якоюсь іноземною фірмою про оформлення там як працівника.
Але з таким транспортом перебувати в Україні автовласники можуть лише п'ять днів, далі вони мусять виїхати, щоб перетнути кордон. Вони можуть це робити і раз на 10 днів, але за умови, якщо авто в'їжджає через один пункт пропуску, а виїжджає через інший.
Скільки українців скористалися такими "схемами", достеменно невідомо. За інформацією, яку наводить громадська організація "Завтра", нині в Україні є 92 тисячі автомобілів, які перебувають на території країни в режимі "транзит".
"Завтра" - це Громадська організація "Західноукраїнська асоціація власників транзитних авто". Вона відстоює інтереси автомобілістів, які вирішили їздити без сплати мита.
Де-юре іноземне авто, де-факто - українське
При цьому закордоном українцям доводиться проходити техогляд, платити страховку. Ще якщо додати вартість пального для перетину кордону кожних п'ять днів, набігає кругла сума.
Але навіть так все одно вигідніше, аніж платити за розмитнення в Україні, каже Роман Тузяк з організації "Завтра". Чоловік сам на іноземних номерах їздить вже чотири роки. "Взяти для прикладу автомобіль за дві тисячі євро. Якщо гроші, які потрібно заплатити за його розмитнення в Україні, розділити на пальне для перетину кордону кожних 5 днів, то цих коштів вистачить на 9-10 років".
Колись такі автовласники могли перетинати кордон раз на рік. Навіть зараз така "схема" діє для іноземців, але для українців її скасували кілька років тому. Власники авто з транзитними номерами вважають це порушенням їхніх прав. "Український водій має право, згідно зі Стамбульською конвенцією, вимагати переведення транспортного засобу в режим тимчасового ввезення, що дає право не виїжджати за межі України впродовж тривалого часу", - нарікає у розмові з DW Олег Ярошевич з організації "АвтоЄвроСила", яка також відстоює права таких автомобілістів.
Власники нерозмитнених автомобілів незадоволені необхідністю щотижня стояти у чергах на кордоні і регулярно блокують проїзд на кордоні на знак протесту. Таким чином вони на багато годин паралізують роботу пунктів пропуску, чим викликають невдоволення інших автомобілістів. На порушників складають протоколи про правопорушення. Але вже наступного дня чи за тиждень перекриття все одно відбувається в іншому пункті пропуску.
Легалізація за кілька тисяч гривень на рік
Щоб вирішити проблему заторів на кордонах, уряд погодився сісти за стіл переговорів з невдоволеними "псевдотранзитниками".
Попередньо влада і активісти погодили, що сума, яку має заплатити автомобіліст на іноземних номерах, буде фіксованою - 6 тисяч гривень на рік. Також обов’язково має бути реєстрація авто в Україні. Тобто водіям будуть видавати дублюючий номер, який діятиме лише на території України. І з ним водій може перебувати рік, не перетинаючи кордон. Однак і цим компромісним рішенням власники транзитних номерів не надто задоволені.
"Треба зменшити вартість розмитнення загалом. Хай це буде на рівні 1-1,5 тисячі доларів, але це всеодно доступніше, аніж теперішні ставки. І сплативши раз, людина розпоряджатиметься авто як власним", - каже Роман Тузяк.
А тим часом у владі вже починають рахувати збитки від запропонованого законопроекту, бо якщо дозволять платити раз в рік, може статись так, що розмитнювати авто і офіційно платити по кілька тисяч доларів податків ніхто не захоче. "Звичайно, що це втрати для бюджету. Але хто переживає за бюджет? В нас всі відстоюють лише власні права. І ми мусимо на ці вимоги погоджуватись, щоб досягти компромісу", - зазначила у розмові з DW голова Комітету податкової та митної політики Верховної Ради Ніна Южаніна.
Хто сплатив мито - невдаха?
Скептично оцінюють законопроект і експерти Міжнародної Асоціації автомобілістів Прикарпаття. Вони вважають, що законопроект несправедливий до інших автовласників. "Виходить, що ті, хто сплатив мито - невдахи", - коментує DW Василь Дзиндзюра, експерт Асоціації. Він вважає, що законопроект для автівок з іноземними номерами спричинить новий бум ввезення старих автомобілів, а це - збільшення аварійності на дорогах. "Далі буде колапс, бо кращі машини везти не будуть - люди не мають грошей. Весь мотлох з Європи буде в нас", - переконаний Василь Дзиндзюра.
Зараз законопроект ще в уряді, там вносять правки, але обов’язково до кінця року його допишуть і винесуть на голосування, обіцяє Ніна Южаніна. Тим часом власники транзитних номерів вже погрожують новою хвилею блокування пунктів пропуску, якщо його не ухвалять.
DW.