Рахунок від Коломойського: Державіаслужба фактично закрила небо для нових українських авіакомпаній

Рано чи пізно мільярдер Коломойський мав би виставити "рахунок" за свою проукраїнську позицію. Нещодавно стало відомо про один рядок з цього умовного "рахунку".

Мін'юст 13 листопада зареєстрував новий порядок призначень на маршрути, розроблений Державіаслужбою, яку очолює колишній топ-менеджер МАУ Денис Антонюк, - повідомляє Авіаньюс Як відомо, МАУ це авіакомпанія, яка належить Коломойському.

Це означає фактичне закриття неба України для нових українських авіакомпаній на найближчі роки, а також неможливість для більшості діючих гравців, включаючи Wizz Air Україна, отримати права на польоти за новими маршрутами.

"Тепер шанси отримати право на повітряну лінію дорівнює майже абсолютному нулю, якщо, звичайно, Ви не МАУ", - прокоментував ситуацію у своєму ФБ юрист Marchenko Danevych Андрій Гук.

Проект порядку був опублікований влітку і викликав неоднозначну реакцію ринку.

Він віддає всю владу з видачі маршрутів чиновникам Державіаслужби і фіксує необхідність виконання протягом першого року рейсів у межах України, після чого авіаперевізник отримує право виконувати чартерні рейси за кордон. І тільки через два роки після початку виконання внутрішніх рейсів авіакомпанія може претендувати на міжнародні регулярні лінії.

Однак навіть виконання цих правил не гарантує права літати за кордон. Новий порядок передбачає "конкурс" заявок, в якому враховуються використання раніше виданих призначень (10 балів), кількість виконаних польотів всередині України за останні три роки (20 балів), розмір флоту і персоналу (по 10 балів), кількість виплачених податків (10 балів ).

Таким чином, найбільший гравець на ринку авіакомпанія - МАУ - може дублювати заявки інших авіаперевізників на маршрути і абсолютно законно перемагати, оскільки всі ключові бали приносять не якісні характеристики, а кількісні.

Крім того, частотність на міжнародних рейсах, якщо авіакомпанія все-таки отримає право на польоти за кордон, розраховується за формулою і дуже залежить від співвідношення міжнародних та внутрішніх рейсів.

Наприклад, якщо лоу-кост Wizz Air подасть заявку на виконання рейсів Київ-Лісабон, то за відсутності внутрішніх рейсів та виконанні порядку 50 рейсів на тиждень авіаперевізник не зможе претендувати ні на одну частоту за кордон. Для цього авіакомпанії доведеться літати до Львова чи Харкова мінімум три рази на тиждень, або до Одеси мінімум шість разів на тиждень.

В інтерв'ю Інтерфаксу Денис Антонюк заявив, що з проекту були прибрані норми про дворічні польоти на внутрішніх рейсах і чартери перед допуском на міжнародні маршрути, однак він не уточнив, де можна побачити оновлений текст документа.

При цьому Андрій Гук зазначає, що остаточну версію проекту, затверджену в Мін'юсті, взагалі ніхто не обговорював, а попередню версію після обговорення запропонували відхилити в цілому. Таким чином, на думку юриста, затвердження нового порядку порушує кілька статей Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

У серпні заступник міністра інфраструктури Петро Пінкас заявив, що запропонований Державіаслужбою порядок містить "великі ризики і може мати негативні наслідки для учасників ринку". Щоб вирішити проблему Мінінфраструктури збиралося удосконалити порядок, який діяв з 2013, його учасники ринку назвали таким, що відповідає "міжнародному досвіду".

Минулої п'ятниці в опублікованому проекті коаліційної угоди говорилося про "створення умов для підписання угоди з ЄС про єдиний повітряний простір", яке дозволить лібералізувати авіаринок, а також про призначення авіаперевізників на маршрути "на прозорих тендерних процедурах".

На даний момент неясно, як це узгоджується з прийнятим порядком від Державіаслужби, чому профільне міністерство, яке висловлювалося проти в підсумку промовчало, і як Мін'юст зареєстрував новий порядок без скасування попереднього порядку, який теж теоретично діє.

авіація корупція монополія коломойський

Знак гривні
Знак гривні