Час позбавити Ахметова надприбутків за кошт платників податків
Трапилася мені одна корупційна схемка, яка більше 10 років грабує державний бюджет України в інтересах Рината Ахметова, - пише у своєму блозі Тетяна Чорновол
При чому, щоб її зламати достатньої однієї постанови Кабміну. Я не маю повноважень ініціювати постанови. В даному випадку це профіль мінекономіки. Я надіслала їм відповідний лист. Паралельно хочу викласти суть проблеми в публічному просторі, адже в уряді такі бюрократичні хащі, що в них легко губляться ініціативи, особливо, якщо вони йдуть проти інтересів таких потужних фігур, як Ахметов. Тим паче, що він фізично у нас під боком (залив кров'ю рідний Донбас і втік в мирний і комфортний Київ).
Суть корупційної схеми наступна:
Завдяки постанові Кабміну та Наказу Міністерства промислової політики на початку 2002 року був затверджений порядок погодження контрактів на експорт металобрухту.
Ці рішення легалізувало корупційну схему, яка за наступні роки принесла Ахметову мільярдні прибутки, і пограбувала бюджет на сотні мільйонів доларів.
Адже комусь міністерство контакти погоджувало (за хабарі), а комусь ні. При чому бажаючих вивозити металобрухт за кордон в усі ці роки завжди було багато, а погодження давали лише обраним і на невеликий об'єм металобрухту, бо ця схема була створена не для збору хабарів, а для того, щоб обмежити вивіз металобрухту за кордон заради перенасичення внутрішнього ринку та відповідно падіння цін.
Таким чином для своїх заводів Ахметов скупляв металобрухт за безцінь.
На заводах металобрухт проходив первинну переробку. Готова продукція від металобрухту відрізнялася лише відсутністю домішок. На іноземних заводах його пускали в подальшу переробку для виготовлення металопродукції.
Дешевої сировини, через фактично заборону вивозу металобрухту з України завжди вистачало, тому Ахметов не переймався переоснащенням виробництва, не приводив його у відповідність до європейських стандартів не виробляв продукцію європейської якості. Йому достатньо було первинної обробки металобрухту на старезних доменних печах.
Філософія проста – викачати весь ресурс по максимуму, нічого не робити для майбутнього своєї країни.
Після первинної переробки металобрухт з заводів Ахметова експортувався за кордон без обмежень. При чому експортне мито дорівнювало -"нулю".
А от експортери первинного металобрухту платять мито – 12 євро з тонни.
Тому якщо зламати цю схему ми зразу отримаємо вигоду для держави. Ось, простий підрахунок: заготівля металобрухту в країні можлива на рівні 10 млн. тон на рік, якщо будуть зняті штучні обмеження експорту, при потребі українських комбінатів – 6 – 6,5 млн. тон, на експорт може бути відправлено 3,5 – 4 млн. тон. (Звичайно потрібно враховувати потреби українських комбінатів в металобрухті, але нехай Ахметов купує його за ринковою ціною). Отже якщо зняти штучні обмеження на експорт при нинішньому експортному миті (12 ЄВРО) доходи бюджету збільшиться до 48 – 55 млн. доларів США на рік. Можна ще збільшити доходи, піднявши мито.
Адже оператори металобрухту, щоб стати щасливчиками-експортерами завжди платили додаткове мито – хабар. На початку президенства Януковича, чиновники виставляли неофіційну таксу 10- 20 доларів з тони.
Нажаль до мене доходять чутки, що ця система збереглася. В принципі, а як інакше, якщо для цього створені штучні умови?
На початку липня комісія Мінекономіки буде відбирати наступних щасливчиків. На 2014 рік планується погодити близько 700 -800 тис.тон, а останній раз заявок було подано на 6 мільйонів. Щоб "пролізти" в таке вузьке горлечко бізнесмени зацікавлені платити хабарі навіть по найвищій таксі. Особливо після дворічного простою. Адже з 2012 року і до сьогодні в цьому прибутковому бізнесі заробляв один єдиний експортер – однокурсник молодшого сина Януковича Андрій Кисельов (ТОВ "Укрмет"). Кисельов також мав преференція на отримання металобрухту з Укрзалізниці.
Щоб зламати цю корупційну схему необхідно
І. внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України N155 від 2002 року:
1. виключити пункт 2 Постанови про визначення Міністерством економіки порядку "погодження" контрактів або змінити його таким чином, щоб мова йшла лише про реєстрацію, як це передбачено в законі;
2. додати пункт, яким заборонити Мінекономіки обмежувати кількість зареєстрованих контрактів та обсяг вивезення металобрухту;
3. виключити пункт, за яким контракти підлягають перереєстрації у випадку зміни кон'юнктури ринку.
ІІ. Мінекономіки треба розробити новий порядок реєстрації контрактів, який:
1. не передбачає можливості обмеження кількості експорту металобрухту адже це протирічить закону, яким передбачена лише реєстрація.
2. передбачити відкритість інформації про зареєстровані контракти, зокрема шляхом розміщення інформації на сайті Міністерства.
Наступним кроком має бути внесення змін до законодавства (яке про лобіював Ахметов) щодо експорту металопрокату, експортне мито за який становить 0%.
Тут не повинно бути жодних "нулів".
Вистачить державі створювати умови для надприбутків олігарха і зрадника України Рината Ахметова.