Українські авіабудівники закриті від боротьби з корупцією
Державне підприємство «Антонов» та Харківське державне авіаційне виробниче підприємство жодним чином не інформують громадськість про власну антикорупційну політику та конкретні антикорупційні заходи. Про це свідчать результати Індексу прозорості військово-промислових компаній, складеного Transparency International UK.
Індекс базується на аналізі того, що 129 найбільших світових постачальників зброї роблять та не роблять для запобігання корупції. Предметом аналізу були офіційні веб-сайти компаній. Крім того, автори Індексу надсилали компаніям запити з проханням надати інформацію та документи щодо антикорупційних заходів, які не оприлюднювалися на їхніх сайтах, проте використовувалися у реальній антикорупційній діяльності всередині компаній.
Проектна група Transparency International UK оцінювала інформацію компаній за п’ятьма ключовими критеріями:
1) лідерство, управління та організація;
2) оцінка ризиків;
3) етичні кодекси та політики;
4) тренінг та підготовка;
5) персонал та «телефони довіри».
Індекс рейтингує компанії по групам A, B, C, D, E та F, де А означає «розширений рівень прозорості», а F – «мало інформації або взагалі нічого».
Обидві українські компанії потрапили у групу F, оскільки не надають ніякої інформації по жодному із наведених ключових критеріїв.
Коментуючи результати Індексу, лорд Робертсон, колишній Генеральний секретар НАТО, заявив, що «компанії повинні формувати репутацію неприпустимості корупції. Таким чином, вони зможуть отримати очевидні переваги та мінімізувати репутаційні та фінансові ризики. Корупційний скандал може знищити результати багаторічних зусиль із відбудови позитивної репутації. Коли компанії мають належні антикорупційні системи, вони можуть уникнути катастрофічного падіння вартості їхніх акцій, занесення до «чорних списків» або навіть ув’язнення. Це в їхніх інтересах починати діяти. Цей Індекс надає компаніям орієнтир, в якому напрямку потрібно діяти».
Для виправлення ситуації Transparency International UK пропонує компаніям низку рекомендацій: кардинально переглянути власну антикорупційну політику та активно інформувати громадськість про антикорупційні заходи; провести незалежну оцінку етичного кодексу компанії; підтримувати суттєве покращення антикорупційних стандартів у військово-промисловій індустрії та започаткувати відкритий діалог із зацікавленими сторонами, що просувають цінності прозорості та відповідальності у оборонному секторі.
Згідно із загальними результатами Індексу, лише 10% світових постачальників зброї надає належну інформацію щодо антикорупційних заходів та систем.
За оцінками Transparency International, «ціна» корупції в оборонному секторі складає, як мінімум, 20 млрд. доларів США кожний рік, виходячи із даних Світового Банку та Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). Це дорівнює сумі, яку «Велика вісімка» обіцяла у 2009 році для боротьби із голодом у світі.
Повний текс звіту можна знайти тут.
Джерело - Transparency International - Україна