Приїхали: у 2012 році згорнуто, нівельовано або відкладено на майбутнє найбільш важливі системні реформи
Дослідницька організація CASE-Україна проаналізувала як змінюються реформаторські плани Януковича. Експерти порівняли нещодавно затверджений «Національний план дій на 2012 рік» з аналогічним планом на 2011 рік. Суттєві реформи відкладаються у довгий ящик, у влади є намір частково реалізувати реформи технічні. Наводимо витяги з дослідження.
«На жаль, як ми і передбачали , - стверджують дослівдники, - у 2012 році було згорнуто, нівельовано або відкладено на майбутнє найбільш важливі системні реформи, спрямовані на запровадження і підтримку конкуренції та посилення прав власності. Такі питання, як наприклад, перевірки бізнесу, реформи ЖКГ та створення ринку сільськогосподарських земель. На противагу, у планах з'явився показовий і потенційно дуже небезпечний пункт щодо утворення «Державної холдингової компанії» та передачі їй усіх пакетів акцій, що належать державі. Приємними винятками є вугільна галузь і певні аспекти дерегуляції, де такі реформи планують поглиблюватись.
Системні реформи на багатьох напрямках пробуксовують, відкладаються або викривлюються аж до повного вихолощення. Дещо краще складається доля технічних реформ, але і вони не завжди зберігають свою цілісність, не кажучи вже про затримки з їхнім упровадженням.
Тут ми маємо зволікання з підготовкою переходу до накопичувального пенсійного страхування; відмову від реформування системи пільг; зволікання з підготовкою введення медичного страхування; небажання підвищувати прозорість державного бюджету та міжбюджетних відносин; а також викривлення суті реформи механізмів фінансування освіти та науки».
Причиною «буксування реформ» вчені називають політичну ситуацію і відсутність політичної відповідальності за малопрофесійні дії:
«Зокрема, принаймні в умовах України важко уявити собі дієву систему відповідальності співробітників податкової служби в той час, коли такої відповідальності не несуть їхні керівники».
У дослідженні підкреслено і роль технічних реформ. Зокрема: «Створення повноцінного ринку сільськогосподарської землі – одна з найважливіших системних реформ – залежить, серед іншого, від досить технічного завдання створення земельного кадастру та розмежування земельних ділянок на місцях».
Аналітики знайшли знайти три випадки, де видно наміри розширення та поглиблення реформ:
1. Це, насамперед, вугільна галузь. Хоча передачаоб’єктів соціальної сфери на баланс місцевих органів влади відбувається із запізненням, у всіх інших вимірах План–2012 реформування вугільної галузі виглядає конкретнішим і більш рішучим. Окрім того, в інтересах Ріната Ахметова, який активно скуповує теплові електростанції, мати доступ до конкурентного ринку палива – саме такий пункт з'явився у розділі, присвяченому електроенергетиці.
2. Суперечлива ситуація спостерігається у сфері дерегуляції та покращення підприємницькогоклімату.
З одного боку, План–2012 іде далі Плану–2011 у питаннях реєстрації та ліквідації підприємств, ринкового нагляду за харчовими продуктами, ліцензування і дозволів.
З іншого боку, вихолощено частину планів реформ, які стосувалися перевірок. Вже не йдеться про запровадження перевірок на основі оцінки ризику та перехід від прямого контролю до профілактики й запобігання порушень законодавства. Отже, перевірки, як і тепер, будуть карою для підприємств, а призначати їх буде начальник на власний розсуд. При цьому, замість передбаченої Програмою реформ відповідальності за збитки, нанесені підприємствам внаслідок неправомірних дій контролерів, упроваджено адміністративну відповідальність за окремі порушення.
3. Плани прийняття закону про регулювання у сфері автомобільного транспорту відповідно до європейських практик. Втім, це формулювання є доволі розпливчастим. Європейський досвід – це, з одного боку, контроль за безпекою руху та сприяння конкуренції, але з іншого – зарегульованість ринку, яка за наших умов майже напевне призведе до обмеження доступу, монополізації, а, значить, до підвищення цін, тінізації, створення корупційних можливостей і втрати легальних робочих місць.
Повністю вихолощуєть план реформування ЖКХ
У Плані–2012 є відмова від встановлення лічильників, а також обов’язкового створення ОСББ як повноцінних представників клієнтів, що є покупцями послуг цього сектора.
На відміну від ОСББ, «незалежні управителі», про яких ідеться в Плані–2012, можуть бути нав’язані мешканцям будинків із зовні.
Хороша новина полягає в тому, що приватизація буде продовжуватися, і, напевне, успішно, якщо зважати на кількість і розміри об’єктів.
До того ж робитимуться (і, напевне, доволі ефективно, бо є зацікавленість) кроки на шляху підготовки таких об’єктів, як залізниця, шахти, багатостраждальний ОПЗ. У Плані–2012 повторено ритуальний пункт щодо «винятково прозорої» приватизації, але йому, виходячи з досвіду реалізації попередніх аналогічних обіцянок, ми не віримо.