Вірусний маркетинг - фікція? Результати дослідження декількох реальних мереж дозволяють це припустити

Терміни "вірусний контент" або "вірусний маркетинг" тепер занадто часто використовуються авторами прес-релізів - не лише від піар-компаній, але й від будь-чого, що хоч трохи пов'язане з інтернетом.

Ідея - як ви усі знаєте - в тому, щоб поширити медія-повідомлення серед тисяч людей, не використовуючи практично нічого, крім їх соціальних зв'язків. Прочитав повідомлення від друга в фейсбуці, твітері або е-мейлі - і передав іншому!

Частина справжніх вірусів діійсно поширюются від поодиноких контактів на мільйони людей. "Вірусний маркетинг" щедро обіцяє і дорого продає думку, що подібним чином можна поширити все що завгодно.

Однак дослідження працівників лабораторії Yahoo! (досить відомих статистиків - Duncan Watts, Dan Goldstein, Sharad Goel ) схоже ставить під сумнів, чи таким вже ефективним є поширення повідомлень в соціальних мережах за допомогою їх "вірусності"?

Навіть не так: чи взагалі "вірусний маркетинг" є хоч трохи більше, ніж красива аналогія? Можливо все, що у ньому є вірусного, це лише його власна назва.

Отже, у нещодавному дослідженні згадані фахівці чи не вперше намагаються отримати кількісну оцінку ефекту, про який сотні разів із захватом писали ентузіасти "вірусності", однак не наводячи жодних кількісних доказів.

Типи схем, за якими ретранслюються ідеї. В Твітері,наприклад, ретвіти 2-го рівня зустрічаются лише у 0.3% випадків

Результати наступні - використовуючи дані з декількох мереж, в тому числі Twitter, Facebook, and the Yahoo! IM (десятки мільйони записів), вони з'ясували що у різних мережах від 70% до 95% складають набільш тривіальна форма сприйняття повідомлення - а саме, людина сприймає якусь ідею (або ретвітить якесь повідомлення) і ... на цьому все закінчується. Його "фоловери" або "друзі" вже нічого такого не роблять.

Лише у 1%-4% випадках поширення є глибшим за перший рівень. У всіх мережах лише 1%-6% людей, що "сприйняли" повідомлення зробили це на відстані від початкового джерела, що перевищує один крок.

Це означає, що більшість випадків, коли люди "приймають" повідомлення, відбуваються або без допомоги багаторівневої вірусної передачі один-до-одного, або передача одразу припиняється після першого "інфікованого".

У всіх випадках "диффузія повідомлень" відбувається у навдивовиж не-вірусний спосіб, рідко коли поширюючись далі, ніж перший рівень.Таким чином, їх результати ставлять під сумнів ефективність "вірусного маркетингу".

Варто зауважити, що дослідження поки немає у відкритому доступі, а початкове повідомлення від одного з авторів викликало критику через деяку невизначеність термінів і через те, що в мережах, які вивчалися, бралися до уваги лише частина з багатьох механізмів поширення інформації.

наука мережі

Знак гривні
Знак гривні