Ахметовська Сєгодня про підприємців. Аналіз пропаганди
Коли в руках газета «донецких», зокрема «Сегодня», чекати в ній збалансованої подачі інформації не варто навіть у найкращому сні. Але «Сегодня» зразка 2010 року – це далеко вже не чорна агітка регіоналів зразка 2004 року, а «уважаемая» газета, одна з найбільш популярних на ринку преси, з іспанцем на посаді шеф-редактора.
Блогер ingoo зробив чудовий аналіз чергової пропагандистської статті у "газеті" "Сегодня"
Нинішня газета «причесана під об’єктивність і збалансованість». Візьмуть коментар у представника опозиції, і не посміють оминути тему, про яку напишуть конкуренти. Однак «Сегодня» чітко розставляє акценти, маскуючи їх під збалансоване висвітлення. Які методи в донесенні «правильних» меседжів використовує «Сегодня»?
Спробую показати кілька прийомів, які викривляють картинку, і які зазвичай непомітні пересічному читачу.
Однак, сподіваюся наштовхне вас на більш прискіпливе прочитання текстів.
Отож, предмет аналізу – першополосна стаття у газеті «Сегодня» від 23 листопада під заголовком «Грядет ли новый Майдан?». Нагадаю, 22 листопада був масовий виступ підприємців у Києві
.
Роблю огляд: 1) термінів, які використовують журналісти, 2) структури тексту, 3) ілюстрацій, 4) кольорів.
Термінологія:
«Упрощенцы». Ключовий термін статті. Використовується до усіх учасників протестних акцій. Термін радше негативний, підсилює значення поєднання шиплячих – «щ» і «ц». Здатне викликати у читача асоціації з іншими термінами із закінченням на «нцы» - извращенцы, иждивенцы etc. Мені сходу не прийшло в голову жодного позитивного слова з шиплячими і кінцівкою на «нцы».
Нейтральні альтернативи: "предприниматели", "бизнесмены", "малый бизнес".
«Запах Майдана». Акцентує на людській фізіології, підсвідомо має викликати відразу. Адже у читача спрацює асоціативний ряд – чим пахнуть вулиці і площі наших міст?
Нейтральні альтернативи: «дух Майдана», «наследие Майдана».
«Мелкий бизнес» вказує на «мелочность», «несолидность», щось на зразок «деньги по карманам тырить». Водночас більш усталений вислів – «малый бизнес».
Структура тексту:
- Акцент на незначній кількості учасників. «Вчера к 9.00 на Майдане…собралось около 6 тысяч предпринемателей». І хоча о 9 ранку прийшла тільки незначна частина учасників, далі по тексту ніде не згадується жодної іншої цифри. За різними оцінками від 20 до 80 тысяч учасників.
- Акцент на чіткому розрізненні «упрощенцев» і їх «колег-бизнесменов, работающих на обычной системе налогообложения». Дозволяє змаргіналізувати учасників, мовляв простестують одні лиш «базарники», інших усе влаштовує.
- Відсутність прямої мови безпосередніх учасників акцій, натомість подаються цитати Януковича. Психологічно, у читача більше довіри до прямої мови – одне з правил написання текстів.
- Акцент на приреченості протестів. Підзаголовок «Если упрощенцев не поддержит народ – революции не будет». В ключовому реченні відразу дві негативні частки. Якщо ж прибрати умовний спосіб, забрати перше слово, бачимо два меседжі: «упрощенцев не поддержит народ», «революции не будет»
- Формування негативного образу підприємців, позитивного – влади. Вкорінюється теза «упрощенцы просто не хотят платить», в той час як Президент планує з ними зустрітися аби «послушать и услышать»
Ілюстрації:
Матеріал проілюстрований двома фотографіями
Фото №1 на першій полосі. На ній учасники, які зібралися на Майдані. Композиція: натовп, переважно темні кольори, десь далеко прапори, в кадрі виключно обличчя чоловіків 30-40 років, деякі з яких скандують, піднявши кулак догори. В центрі композиції фото - обличчя чоловіка років 35, коротко стриженого, який агресивно щось кричить. Підтекст – агресія, нервозність, груба чоловіча сила,.
До порівняння: в Газете по-киевски – панорамне фото Майдану, кілька фото з веселим карикатурами, плакатами, фото жінок – без агресії, більше гумору, «людяності» людей, які протестують.
Фото № 2. Композиція: Два учасника схопили молодого міліціонера чи курсанта у міліцейській формі. Той практично падає, намагаючись звільнитися від. Підтекст: агресія, напад на міліцію, вседозволеність «упрощенцев».
Кольори:
У статті подана порівняльна таблиця аргументів бізнесу і влади. Частина аргументів підприємців – на сіро-синьому фоні. Частина аргументів влади – на світло-зеленому фоні. Припустимо, сірий колір має репрезентувати підприємців і зелений – владу.
Люди, выбирающие серый цвет, бывают неуступчивы и даже бескомпромиссны в вопросах
і відповідно:
Людей, отдающих предпочтение зеленому, отличает динамичность. Такие люди настойчивы, оптимистичны, обладают чувством мора.
Чи «Сегодня» все ж таки «замечательная газета»?