Як Третя штурмова змусила виробників наземних дронів відповідати за заявлені характеристики
Нещодавно на Львівщині пройшли відкриті та незалежні випробування для бойових наземних роботизованих комплексів (НРК). Захід був організований за участі військових, а смугу перешкод зробила Третя штурмова бригада, яка зараз є найдосвідченішим оператором наземних дронів.
Про це пише шеф-редактор "Оборонки" Богдан Мірошниченко.
За його словами, правила зробили жорсткими, а трасу для проходження завдовжки 5 км — складною. Це важкопрохідна горбиста місцевість з усіма типами грунтів — чорноземом, піском, болотом, грунтом зі щебенем. Вона містить маленькі рівчаки, колоди від дерев. Промаркована зліва і справа сигнальними стрічками. За межами орієнтувальних стрічок — міни.
За правилами потрібно було, щоб наземні дрони доїхали до вогневого рубежу і здійснили стрільбу по мішенях з відстані від 300 до 50 метрів.
"Що цікаво, управляти роботами мали самі виробники з бліндажа — без прямої видимості й повної стабільності зв'язку, орієнтуючись на відео з камери самого робота й дрона-спостерігача. Це зробили для того, щоб розробники могли відчути себе на місці військового. І це ще більш ускладнювало завдання, адже дроном не управлятиме досвідчений оператор.
При зупинці, виході за сигнальну стрічку чи застряганні у землі проходження учасника зупиняли. Виробник не мав права витягати застряглий засіб — він ставав додатковою перешкодою для наступних роботів, що стартували після.
Перед виїздом учасники могли подивитися лише відео з прольоту квадрокоптером, як у реальному житті. Вивчати цю трасу самотужки було заборонено", — описує змагання журналіст.
Він додає, що дехто з виробників це правило спробував порушити. Але організатори не розгубились і потім частково змінили смугу перешкод. Військовий на псевдо "Макар" пояснив, що у бойових умовах оператори не мають можливості нічого роздивлятися, а прокладають шлях уперше одразу тими засобами, які мають на балансі.
Загалом на випробування зареєструвалось 14 роботів. Хоч на заході не було лідерів ринку ("Терміт", "Рись", "Ратель"), але серед заявлених моделей були і новачки, і доволі імениті виробники.
Богдан Мірошниченко розповідає, що випробування відбувалися доволі драматично. Старт затримався на дві години — у когось оптика зламалась при транспортуванні, хтось не зарядив акумулятор. Один робот взагалі не дійшов до старту і відпав ще на етапі пробних стрільб.
"Перший дрон впав кулеметом в підлогу, коли проходив окопи. Його зв'язок не реагував, бо він не ловить під таким кутом, а перемкнутись на резервний він так і не зміг.
Ще одному відірвало гусеницю під час проходження лісистої місцевості. Прямо з полігону розробник на емоціях почав дзвонити своєму постачальнику гусениць.
Один з виробників у розмові з нашою журналісткою оцінив свої шанси пройти дистанцію на 10-20%. І був правий, адже він теж не фінішував.
В одного робота на половині дистанції відпала турель і засіб зупинився, ще один з оптоволоконним управлінням застряг між гілок", — пише шеф-редактор "Оборонки".
Але, наголошує він, були й успішні проходження: "Виїхав колісний НРК. У лісі робот двічі врізався у березу і загубив одну стрічку з набоями, але якимось інженерним дивом пройшов до кінця і на стрільбах влучив 5 з 6 набоїв. Виробник нам поділився, що у нього відчуття, як ніби народився син".
За підсумками випробувань, які затягнулись до глибокої ночі, лише 5 роботів з 13 пройшли смугу перешкод та успішно відстрілялись.
"Багато це чи мало? У Третій штурмовій кажуть, що результатом не розчаровані й усе це було очікувано. Кожен виробник отримав завдання на покращення, щоб зробити роботу над помилками. Багато з них можна виправити за лічені місяці.
Але це чудова наука для виробників. Зайве нагадування про різницю між полігоном і умовами, наближених до реальних. А також різницю між виставкою та реальними випробуваннями, а не демонстраційними.
Як кажу, в умовах, наближених до бойових, бо ніхто не атакував роботів ФПВ-дронами та скидами. А в бою це обов'язково буде", — підкреслює Мірошниченко.
Журналіст закликав виробників спілкуватися з операторами, щоб бути успішними на ринку. Він навів відповідний приклад: наприкінці серпня на львівському форумі військові розкритикували одного із виробників. На ці тестування він приїхав уже з оновленою версією — і у підсумку машина впевнено пройшла трасу.
"Взагалі розмови військових з виробниками НРК доволі жорсткі. Операторам дуже складно донести думку, що більша частина ринку у чистому вигляді — це наразі іграшки, а не бойова техніка. Лише одиниці виробників реально слухають військових, надають цілодобовий сервіс та оперативно вносять зміни у конструкцію", — констатував Мірошниченко.
Докладніше про змагання можна прочитати тут.