Як аптечні мережі заробляють на власних марках, вводячи в оману покупців і обходячи обмеження, — розслідування
Аптечні мережі в Україні активно нарощують прибутки шляхом випуску власних торгових марок (ВТМ), які стали їхнім ключовим джерелом доходу після заборони маркетингових договорів у березні 2025 року.

Про це йдеться у статті видання The Pharma Media.
Згідно з даними продажів за травень, частка ВТМ у роздрібних аптечних продажах сягнула 10,6% у натуральному вираженні. Зазначається, що завдяки ВТМ аптечні мережі можуть отримувати +20–40 % маржі порівняно з класичними брендами, адже мережі повністю контролюють розміщення та продаж ВТМ: від ціни до фармацевтичної заміни в самій аптеці.
Наприклад, компанія Baum Pharm, яка є ВТМ мережі "Подорожник", за перший квартал 2025 року отримала понад 800 млн грн доходу — майже у 2,5 раза більше, ніж за аналогічний період 2024 року. За весь 2024 рік чистий дохід компанії сягнув понад 2 млрд грн.
"Зрозуміло, що мережа надає перевагу ВТМ у вітринах та рекомендаціях споживачам, які не знають, що це не незалежна порада в межах фармопіки, а нав’язування «свого» продукту. До того ж ВТМ не завжди проходять такий самий рівень клінічних випробувань / досліджень. А лише візуально споживач не може оцінити якість та подальший вплив на організм", — йдеться у матеріалі.
Читайте до теми: “Порадьте щось від...” Як в аптеках пропонують покупцям ліки, які вигідно продавати
Видання зазначає, що спокус придбати ВТМ в аптеці у пацієнта багато. Людину, по-суті, вводять в оману: вона не розуміє, що це продукт мережі, а не зовнішнього бренду, сприймає назву як «імпортну». Радячись з фармацевтом в аптеці, покупець вважає, що отримує фахову пораду. Насправді йому можуть нав’язати ВТМ, які вигідні аптеці, але не завжди мають кращу якість або перевірену історію.
Аптечна мережа просто бере недорогий вітчизняний продукт, змінює назву, упаковку та контроль над дистрибуцією – і створює «новий» бренд з високою рентабельністю.
"Завдяки продуманому неймінгу (як-от Baum Pharm, Euro Lifecare) та упаковці, ВТМ сприймаються як імпортні, надійні ліки. Але це вітчизняний дженерик з новою етикеткою, з більшою націнкою і просуванням за рахунок довіри", – пишуть автори статті.
Вони підсумовують, що у ситуації, коли аптека стає виробником, дистриб’ютором і продавцем одночасно, це дозволяє обходити обмеження і створювати монетизацію без потреби в маркетингових договорах.