Дороги в Україні будуть дедалі гіршими, прогнозує експерт. Як врятувати галузь: аналіз

Дослідник мобільності й безпеки дорожнього руху, голова громадської організації "Vision Zero" Віктор Загреба зібрав і узагальнив дані щодо фінансування доріг в Україні. Експерт зазначає, що дані не гарантовано точні, адже він збирав їх по крупицях з вторинних джерел, бо знайти в державних джерелах цю інформацію практично неможливо.

"Ще цікаво, що всі цифрові інструменти для моніторингу прозорості й підзвітності дорожнього сектору, які плодились за щедрої підтримки донорів та сприяння уряду в 2017-2021 роках, більше не працюють. Бази даних безслідно зникли", — пояснює він.

Пояснення до графіка Віктора Загреби. Синій колір: кошти в розпорядженні Укравтодору, по роках з Державного дорожнього фонду. Зелена лінія: оцінка Світового банку від 2017 року, скільки коштів було мінімально необхідно Укравтодору на дороги державного значення у 2018-2022 роках (мін. 30 млрд на рік). Сіра колонка:- маштаби витрат у 2022-2024 роках невідомі, 20 млрд тут умовні. 2025 рік - дані з новин, неформально цю цифру автору підтвердили зсередини Держвідновлення. Ці всі показники не враховують галузеву інфляцію, яка просто величезна між 2018 та 2025 роками. Автор також вказує, що в аналізі не враховано дороги місцевого значення й дороги й вулиці населених пунктів та громад, але там ситуація подібна (за винятком Києва) та міжнародних джерел фінансування
Пояснення до графіка Віктора Загреби. Синій колір: кошти в розпорядженні Укравтодору, по роках з Державного дорожнього фонду. Зелена лінія: оцінка Світового банку від 2017 року, скільки коштів було мінімально необхідно Укравтодору на дороги державного значення у 2018-2022 роках (мін. 30 млрд на рік). Сіра колонка:- маштаби витрат у 2022-2024 роках невідомі, 20 млрд тут умовні. 2025 рік - дані з новин, неформально цю цифру автору підтвердили зсередини Держвідновлення. Ці всі показники не враховують галузеву інфляцію, яка просто величезна між 2018 та 2025 роками. Автор також вказує, що в аналізі не враховано дороги місцевого значення й дороги й вулиці населених пунктів та громад, але там ситуація подібна (за винятком Києва) та міжнародних джерел фінансування

Віктор Загреба узагальнює, на які думки та рефлексії цей графік може спонукати:

Грошей було спочатку дуже мало. Недостатньо навіть для підтримки доріг й мостів у функціональному стані. Але потім стались реформи завдяки Петру Порошенку, Володимиру Гройсману, Андрію Пивоварському, Володимиру Омеляну.

Завдяки реформам у 2018-2019 коштів стало достатньо. Життя й державна політика стали налагоджуватись, з'явились якісні ремонти і якісне утримання доріг.

У 2019-2021 роках грошей стає надмірно багато. Проблемою багатьох діячів й менеджерів стало успішно їх освоювати до кінця року. Швидкі та масивні, великі, дорогі проєкти, підрядники ростуть неприродніми темпами. З нуля виростає новий мега-підрядник з Вінниці.

"Кажуть, що у 2019-2022 роках корупція в галузі розквітла як ніколи раніше, немов те дерево у фільмі "Аватар". Спроби Кубракова й Найєма у 2021-22 роках документувати й здавати окремих корупціонерів не увінчались успіхом, а навпаки — завершились звільненням тих, хто здавав", — зазначає експерт.

Ми тепер знов на початку циклу, коштів катастрофічно мало, резюмує дослідник мобільності й безпеки дорожнього руху.

Загреба прогнозує, що дороги ставатимуть дедалі гіршими, як були в 2010-2015 роках. Бо немає навіть коштів на їх банальне утримання й поточні ремонти. Мости будуть й далі руйнуватись й падати. Підрядникам доведеться скорочуватись, об'єднуватись, поглинатись й закриватись.

На думку дослідника, Україні слід шукати нові способи фінансування галузі:

"Про "Велике будівництво" треба забувати, натомість переходити на розумне будівництво. Не будувати те, що не є необхідним. Змінити стандарти й норми, щоб дороги, розв'язки й мости в нас були як в ЄС — раціональними, а не як в Україні чи в Єгипті — максимально широкими й максимально дорогими", — підсумовує Загреба.

дороги економіка логістика інфраструктура

Знак гривні
Знак гривні