Нове дослідження виявило драматичні масштаби наслідків війни для українських випускників шкіл
Повномасштабне вторгнення Росії справило величезний негативний вплив на освіту. Нещодавнє дослідження, засноване на унікальних даних стандартизованих іспитів (аналог SAT), виявило драматичні масштаби наслідків війни для українських випускників шкіл. Нижче головні висновки аналізу.

Дослідження підкреслює два ключові аспекти впливу війни:
Масове переміщення: У 2022 році приблизно 36 500 (16%) випускників українських шкіл були переміщені. З них 64% виїхали за кордон, переважно до Польщі (30,7%), Німеччини (26,9%) та Чехії (8,3%)5.
Ті, хто перемістився всередині країни (36%), рухалися переважно до центральних та західних регіонів України, зокрема до Дніпропетровської (22,2%), Київської області та Києва (17,4%), Львівської (8,1%) та Полтавської (7,2%) областей.
Більшість переміщених випускників походили з прифронтових регіонів, таких як Херсонська, Донецька, Луганська, Харківська та Миколаївська області, де відсоток переміщення сягав 100% у повністю окупованих регіонах. При цьому 84% з них були з міських районів, що може свідчити про більші фінансові можливості міських родин для міграції.
Значне скорочення участі в стандартизованих іспитах: У 2022 році кількість випускників, які складали стандартизований іспит, скоротилася на 41 500 (21%) порівняно з 2021 роком. Вони не входять до числа 36 500 переміщених, що означає, що загалом щонайменше 78 000 осіб – приголомшливі 34% усіх випускників – безпосередньо постраждали від війни у 2022 році.
Найбільш постраждалою підгрупою виявилися хлопці з сільської місцевості, для яких відсоток зменшення кількості учасників тестування був значно вищим, ніж для сільських або чоловічих груп окремо. Це підкреслює інтерсекційний вплив війни, оскільки сільські райони в Україні є особливо вразливими через менший доступ до освітніх ресурсів та вищі показники бідності.
Виклики та наслідки для української освіти:
Війна призвела до руйнування майже 3800 освітніх закладів, з яких 365 були повністю знищені. Крім того, українська освіта стикається з низкою проблем, зокрема:
- Відтік мізків (brain drain), коли талановитий людський капітал залишає країну через відсутність майбутніх можливостей.
- Психологічна травма у студентів та викладачів. Дослідження показують, що майже третина українських підлітків (15 років і старше) відчувають помірні або тяжкі симптоми депресії, а понад третина – клінічно значущі травми, причому ці проблеми зберігаються навіть серед тих, хто проживає за кордоном.
- Труднощі дистанційного навчання, спричинені повітряними тривогами, відключеннями електроенергії та перебоями з доступом до інтернету.
- Зниження успішності учнів, які відстають на один-два повних класи від своїх однолітків в інших країнах.
- Падіння набору до українських університетів, що посилюється призупиненням міжнародних програм обміну.
Зусилля уряду та міжнародної спільноти:
Попри надзвичайні виклики, український уряд та його інституції, за підтримки міжнародних партнерів, запровадили важливі політики для мінімізації освітніх втрат:
- Перехід на дистанційне та онлайн-навчання: Понад 84% освітніх закладів перейшли на змішаний або повністю дистанційний формат навчання.
- Диджиталізація стандартизованого іспиту: Паперовий іспит ЗНО було замінено на комп'ютерний НМТ (Національний мультипредметний тест) у 2022 та 2023 роках. Цей іспит став доступним не лише по всій Україні, але й у 32 країнах світу за підтримки глобальних партнерів, таких як ЮНЕСКО та ЮНІСЕФ.
- Ініціативи для розширення академічних можливостей: Започатковано міжнародні партнерства, такі як дослідницька програма Responsible AI (RAI) for Ukraine (Нью-Йоркський університет та Український католицький університет) та ініціатива Ukraine Twinning (українські університети та 79 університетів Великої Британії), які надають студентам доступ до наукових досліджень та програм подвійних дипломів.
Ці зусилля допомагають підтримувати освітній процес та надавати студентам можливості, але є нагальна потреба в розширенні соціальної та психологічної підтримки для всіх постраждалих від війни учнів.
Дослідження підкреслює надзвичайну стійкість українських інституцій та людей у цей критичний час. Отримані дані мають важливе значення для урядових та правозахисних організацій, таких як український уряд, Європейський Союз, Агентство ООН у справах біженців та Міжнародна організація з міграції, у їхній роботі з пом'якшення та відновлення після впливу війни на освітню систему країни.
Підсумки дослідження створено за допомогою ШІ-інструменту NotebookLM. Докладно з дослідженням можна ознайомитися за посиланням.