Як Міноборони створювало застосунок Армія+ та що з ним буде надалі

Заступниця міністра оборони з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Катерина Черногоренко у статті для Цензор.Нет розповіла про історію створення Армія+, виклики, які стояли перед розробниками, а також про те, що чекає на застосунок далі. Нижче її пряма мова.

Отримуйте всі послуги в одному місці швидко і зручно

Знайомий з 2019 року теглайн для українців, які поважають час. І люблять витрачати його на щось корисніше, ніж стояння у чергах. На жаль, до 2024 року військова сфера не могла похизуватися цими здобутками. Занадто багато бюрократії, занадто багато регуляцій, занадто багато таємної інформації, що могла б бути цікава ворогу. Але як зараз кажуть — "Змінимося або загинемо".

Тож навесні 2024 року Міністерство оборони обрало змінюватися в напрямку сервісів і почало розробляти ідею застосунку, який би для військових працював на кшталт штабу онлайн. Куди можна було б прийти, отримати усі необхідні послуги за кілька хвилин, без погоджень і довідок.

Це амбіційна ідея, за якою стояло чимало викликів, які треба було подолати.

Треба було зрозуміти, що у військових болить найбільше

Тому спочатку ми провели декілька досліджень — кількісне та якісне. Хотіли дослідити, що необхідно військовим у першу чергу. Найбільше військових дратувала паперова робота, яка сповільнює службу. Через яку навіть виникла іронічна кличка "українська паперова армія".

Міністерство оборони провело опитування серед 63 тисяч військових на предмет цифровізації війська. Зокрема, питали, які послуги найбільше хочеться бачити в електронному форматі. Лідирували ті послуги, що ініціюються за допомогою рапортів — отримання відпустки та допомоги на оздоровлення. Тож вирішили почати саме з рапортів як найпоширеніших документів у армії.

У паперовому варіанті їх складно писати, транспортувати і погоджувати, це займає час.

Також написаний рапорт не гарантує отримання, наприклад, відпустки. Його можуть загубити, порвати, проігнорувати. А можуть придумати багато причин, щоб рапорт не погоджувати. Не той колір ручки. Не той шаблон рапорту використано. Не там зроблено відступи.

На щастя, рапорти в Армія+ таких формальностей не мають. Але логіку роботи рапорту довелося робити з нуля. Придумувати, як все має працювати. Як мають виглядати рапорти, як заповнюватися. Які кнопки треба натискати, щоб користувачеві просунутися далі тощо. Все для того, щоб цей сервіс був зручним, швидким та інтуїтивно зрозумілим.

Набирати у команду людей, які мають не тільки технічний досвід, а і бойовий

Ми не просто так наголошуємо, що Армія+ є продуктом, який розробляють військові для військових. У IT-стартапах дуже часто складається ситуація, коли команда має хорошу ідею, придумала багато кльових фіч для реалізації. Але якщо вона не зважатиме на потребу кінцевого споживача, то цей продукт ніколи не "злетить".

Нам пощастило зробити успішне комбо. Зібрати людей, що мають за плечима не тільки службу із усіма бюрократичними перешкодами, а ще й хороший технічний бекграунд. Вони були на місці багатьох побратимів і посестер, писали рапорти від руки, збирали папірці для певних послуг і довго очікували. Тож знають, як можна полегшити багатьом життя.

І це рішення вже працює. За весь час роботи з початку серпня військові подали 45 тисяч рапортів, 20 тисяч з яких — повністю погодили. Кількість поданих/погоджених рапортів із кожним днем все більше набирає оберти. Ба більше — зʼявляються рапорти, завдяки яким докорінно змінюються різні процеси.

Наприклад, рапорт на зміну місця служби, який відкрив переведення. І вже понад 3 тисячі бійців повністю погодили перехід на нове місце служби. Або ж рапорт, який дозволяє повернутися на службу. Ми його зараз розробляємо. І ті, хто пішов у СЗЧ, матимуть можливість знов повернутися до обов’язків зі збереженням виплат та соцгарантій.

Але є ще і питання безпеки

Застосунок для військових — це абсолютно інша специфіка роботи. Особливо тоді, коли ворог хоче знати все про нас і готовий на будь-що, аби отримати необхідну інформацію. У цих питаннях немає місця слабкості, поступкам чи вмовлянням, бо від цих даних напряму залежить обороноздатність країни.

Багато чого довелося підганяти під стандарти, щоб застосунок працював, як слід. Так, чимало нюансів, бюрократичних перешкод, регуляцій. Маємо атестат Комплексної системи захисту інформації (КСЗІ), без якого жодний державний застосунок не "поїде". Втім, зараз ми впевнені, що Армія+ працює надійно.

Наприклад, важливим питанням були персональні дані військових: їхні посада, звання, військова частина тощо. Такі дані не можна просто взяти і відображати у застосунку. Тому ми вирішили зробити інакше. Створили унікальний ідентифікатор військовослужбовця Армія ID. Завдяки цьому ID зараз подається рапорт, а у майбутньому можна буде отримувати послуги.

Ми зробили цей номер знеособленим. Він не містить у собі жодної чутливої інформації. Інформацію вводить військовий під час реєстрації і вона зберігається у нього на телефоні. Зазвичай, це ПІБ, номер частини, звання. Усе, що необхідно для подачі рапорту. Потім вона видаляється, коли він виходить із застосунку або якщо завершується сеанс.

Так, ми отримували скарги щодо тривалості сесії у застосунку. Користувачі скаржилися, що постійно вибиває і доводиться вносити усі інформацію наново. Але це вимушений захід безпеки. По факту, кожен вихід із застосунку видаляє інформацію. І якщо ворог захоче залізти до когось у смартфон, то він там нічого не знайде. Втім, ми чуємо військових та ідемо їм назустріч у цьому питанні. Нещодавно ми покращили криптографію даних. Тож тепер сесії мають тривати довше.

Виклик, із яким працюємо щодня — впровадження

Запустити застосунок в армії, яка була довгий час паперовою, і звикла писати одну і ту саму інформацію у п’ять однакових журналів обліку — задача непроста. Бо це глибоко вкорінена звичка, що породжує сумніви стосовно цифрового. А чи безпечно? А чи все працюватиме як слід? А чи легко буде розібратися? І ще кількадесят подібних питань. Це з одного боку.

З іншого — командири, які паперовою роботою зберігають важіль токсичного впливу і маніпуляцій. Нам неодноразово доводилося чути щось на кшталт "Нам не дають подавати рапорти через Армія+, бо інакше отримаємо догану від начальства". У цьому випадку важливі лідерство, рішучість та демонстративність. Бо якщо більшість показуватимуть правильний приклад, то у решти не залишиться іншого вибору, як перестати чинити спротив.

Тому головне — показувати і підказувати

Показувати приклади лідерів, у яких робота Армія+ налагоджена і стабільно працює. 15 бригада артилерійської розвідки "Чорний Ліс" або 148 бригада ДШВ. Або усі Військово-морські сили, усі частини звідти впровадили Армія+ у себе. Це як раз те лідерство, що доводить: цифровізація — необхідний інструмент, який допомагає заощадити час, витрачати його дійсно важливим речам й розвиватися.

Це було б неможливим без нашої неймовірної команди впровадження. Вони у цілодобовому режимі розв’язують питання по застосунку. Консультують, підказують, проводять семінари. Коли виникають технічні труднощі чи якісь заминки в обробці рапортів — допомагають розібратися. Команда зацікавлена у тому, щоб усе працювало належним чином. Оскільки це піднімає довіру до продукту з боку військових.

Але що найважливіше — показувати, що Армія+ може бути не тільки зручним інструментом, а рушієм для змін. Із цим допомагає сервіс опитувань, результати яких збираються і враховуються у подальшому. Яскравий приклад — перше опитування про навчання онлайн. Ми спитали "Курс про що хотіли би бачити найбільше?" Люди відповідали, що про БПЛА. На запуску навчання у застосунку "Основи БПЛА" були серед перших трьох курсів. Вони й досі залишаються найпопулярнішим. Інший приклад — опитування щодо переведень. Завдяки йому ми почули думку військових і реалізували цей сервіс для ЗСУ та НГУ.

Що далі?

Наша ціль — створити super app для військового. Екосистему, до якої він зможе звертатися кожного разу, коли йому буде щось потрібно. У нашому беклозі — маса ідей, які ми поступово реалізовуємо. Додаємо нові рапорти, курси, опитування.

Втім, дечим я все ж поділюся. Анонсували національну програму "Плюси", у межах якої великий бізнес надаватиме знижки і послуги військовим через застосунок. Ми не завжди знаємо, як віддячити людям за захист країни. Тож це — одна з невеликих речей, що ми можемо зробити.

Також хочемо розширити вплив думки військових і готуємо сервіс "Відгук". Із ним військові зможуть залишити відгук про зброю і техніку наших виробників, яка зараз використовується на фронті. Це допоможе не тільки зібрати фідбек, а знайти проблемні ділянки, із якими треба попрацювати, щоб зброя і техніка стали ще ефективнішими у бою.

***

Зараз я згадую цей спринт, який ми пережили у першому півріччі. І це був неймовірний стрес: з одного боку купа скептиків, з іншого — десятки нюансів, які треба врахувати, щоб все працювало, як слід. Казали, що "ок, із Резерв+ щось вийшло, а це точно не прокатить". Казали, що система надто міцна для таких змін, що вона їх пережує і виплюне. Казали, що навіть якщо запуститеся, то отримаєте лише саботаж. Але зараз бачимо, що добре, що не здалися. Бо ми обрали правильний вектор руху. Пів мільйона військових, які вже користуються найзручнішими рапортами, проходять опитування та отримують актуальні навички завдяки онлайн-курсам, не можуть помилятися.

цифровізація армія+ війна технології реформи зсу

Знак гривні
Знак гривні