Чому приклеєний скотчем банан продали на аукціоні за $6,2 млн, — AP
Витвір концептуального мистецтва, що складається з простого банана, прикріпленого скотчем до стіни, продали за 6,2 мільйона доларів на аукціоні в Нью-Йорку.
Про це пише Associated Press.
«Комедіант» італійського художника Мауріціо Каттелана став феноменом, коли дебютував у 2019 році на Арт-Базелі Маямі-Біч. Тоді відвідувачі фестивалю намагалися зрозуміти, чи приклеєний до стіни сріблястим скотчем банан — це жарт або ж зухвалий коментар до сумнівних стандартів серед колекціонерів мистецтва. У якийсь момент інший художник зняв банан зі стіни і з'їв його.
Робота привернула стільки уваги, що її довелося прибрати з поля зору. Але три його версії були продані за ціною від $120 000 до $150 000, згідно з даними галереї, яка займалася продажами в той час.
П'ять років потому Джастін Сан, засновник криптовалютної платформи TRON, заплатив на аукціоні Sotheby's більш ніж у 40 разів вищу ціну. Або, точніше, Сан придбав сертифікат автентичності, який дає йому право прикріпити скотчем банан до стіни і назвати його «Комедіант».
Твір привернув велику увагу на жвавому аукціоні Sotheby's, відвідувачі в переповненому залі тримали телефони, щоб сфотографувати його.
Торги почалися з 800 000 доларів і за лічені хвилини піднялися до 2 мільйонів доларів, потім до 3 мільйонів доларів, потім до 4 мільйонів доларів і вище.
Остаточна ціна, оголошена в залі, склала 5,2 мільйона доларів, що не включала близько $1 млн гонорару аукціонного дому, який сплатив покупець.
У своїй заяві Сан сказав, що твір «представляє культурний феномен, який поєднує світ мистецтва, мемів і криптовалютної спільноти». Але він сказав, що остання версія «Комедіанта» проіснує недовго.
«Крім того, найближчими днями я особисто з'їм банан як частину цього унікального мистецького досвіду, вшановуючи його місце як в історії мистецтва, так і в популярній культурі», — сказав Сан.
Sotheby's називає Каттелана «одним з найяскравіших провокаторів сучасного мистецтва».
«Він наполегливо порушував статус-кво у світі мистецтва значущими, нешанобливими і часто суперечливими способами», — йдеться в описі “Комедіанта” аукціонного дому.
Керівник відділу сучасного мистецтва Sotheby's Девід Гальперін називає цю роботу "глибокою і провокаційною".
«Те, що Каттелан насправді робить, це повертає дзеркало до світу сучасного мистецтва та ставить запитання, спонукаючи до роздумів про те, як ми надаємо цінність творам мистецтва, що ми визначаємо як твір мистецтва», — сказав Гальперін.
Сама назва твору говорить про те, що сам Каттелан, ймовірно, не мав наміру сприймати його серйозно. Але Хлоя Купер Джонс, доцент Школи мистецтв Колумбійського університету, сказала, що варто подумати про контекст.
Каттелан презентував роботу на артярмарку, який відвідали заможні колекціонери, де «Комедіант» привернув до себе багато уваги в соціальних мережах. За її словами, це може означати, що робота стала своєрідним викликом для колекціонерів інвестувати в щось абсурдне.
Купер Джонс каже, що якщо "Комедіант" — це просто інструмент для розуміння замкнутого, багатого світу колекціонування мистецтва, "це не така цікава ідея".
Але вона вважає, що може йтися про більше ніж кепкування з багатіїв.
За її словами, Кеттелана часто вважають "митцем витівок". "Але його робота часто лежить на перетині гумору та глибоко жахливого. Він досить часто шукає способи спровокувати не просто заради провокації, а щоб привернути увагу до найпохмуріших сторінок історії чи до нас самих".
І є темна сторона банана, фрукта з історією, пов’язаною з імперіалізмом і трудовим визискуванням. "Важко придумати кращий простий символ глобальної торгівлі та всіх її видів експлуатації, ніж банан", — каже Купер Джонс.