Які тг-канали нещадно маніпулюють читачами, а хто подає інформацію майже ідеально: дослідження Texty.org.ua
У новому масштабному дослідженні Texty.org.ua навчили велику мовну модель розрізняти найпоширеніші техніки маніпуляції в публікаціях телеграм-каналів.
Ми аналізували не зміст повідомлень, а структуру мови, визначаючи, які прийоми роблять текст емоційнішим, а отже, відвертають увагу від фактів і доказів.
Згідно з дослідженням Texty.org.ua, телеграм-канал Суспільного містить менш як 2% публікацій, які наша мовна модель визначила як маніпулятивні.
Проте такий рівень нейтральності характерний для невеликої частки телеграм-каналів. Наш алгоритм проаналізував літню новинну стрічку найпопулярніших в Україні телеграм-каналів. І схоже, що з маніпуляціями ми стикаємося багато разів щодня.
Наприклад, на телеграм-каналі “Труха” влітку щодня публікували в середньому 37 дописів — загалом 3400 за три місяці літа. І майже половина з них (~45%) містила щонайменше один вид маніпуляцій. Найчастіше це була навантажена/емоційна мова.
А от російський телеграм-канал “Резидент”, який все ще намагається вдавати, ніби він український, у майже 1000 літніх дописів маніпулював мало не завжди — у 90% публікацій була використана щонайменше одна техніка маніпуляції. 67% його публікацій мали на меті змусити українців боятися або розчаруватися — чи то у владі, чи в Силах оборони, чи в допомозі міжнародних партнерів.
Дослідження докладно: Карусель емоцій. Рівень маніпулятивності українських телеграм-каналів
Методологія
Ми проаналізували 50 найпопулярніших публічних телеграм-каналів із найбільшою кількістю підписників у категорії “Новини і медіа” і 50 найпопулярніших каналів у категорії “Політика” згідно з даними Telemetr.io станом на 1 вересня 2024 року.
Кожен допис (якщо він містив більше ніж 100 символів) перевіряли на наявність у ньому щонайменше однієї з десяти технік маніпуляції: навантажена мова; блискучі узагальнення; ейфорія; апеляція до страху; страх, непевність і сумніви; апеляція до народу; кліше без суті; “сам дурень!” (вотебаутизм); вибіркова правда; опудало.
До процесу розмітки даних ми залучили команду з 14 анотаторів — переважно досвідчених журналістів, аналітиків і медіафахівців. Вони пройшли спеціалізовані тренінги і розмітили 9512 публікацій у телеграмі, виявляючи застосовані техніки маніпуляції.