Як Олена Зеленська стала інструментом російської пропаганди. Анатомія фейку про "розкішний шопінг" першої леді

Як тільки західні уряди почали надсилати зброю та гроші в Україну, прокремлівські дезінформатори почали висувати фальшиві заяви про масштаби корупції в країні. Часто в центрі цієї брехні стоїть Олена Зеленська. Про це пише The Economist, який опублікував дослідження анатомії російської пропаганди на прикладі фейку про "розкішний шопінг" першої леді. Texty.org.ua переказують основне.

Видання пише, що російська пропаганда вибудовує образ Олени Зеленської як людини, яка живе в розкоші, має приватні літаки та любить найдорожчі бренди.

Приміром, у 2022 році Кендіс Овенс, американська консервативна ведуча ток-шоу з 5 мільйонами підписників на X, опублікувала відео, в якому стверджувала, що Олена Зеленська витратила 40 000 євро в дизайнерському магазині, перебуваючи в Парижі з чоловіком. Це було неправдою.

Версія цієї брехні знову спливла у 2023-му після того, як перша леді разом зі своїм чоловіком поїхала до Північної Америки на саміт ООН. Цього разу, за версією дезінформаторів, її шопінг відбувся на шикарній П’ятій авеню на суму 1,1 мільйона доларів. Пропагандисти стверджували, що вона навіть стала причиною звільнення працівниці одного з магазинів.

"Заява була достатньо непристойною, щоб привернути увагу людей, але водночас викликала законне занепокоєння з приводу історії корупції в Україні та розтрати грошей на допомогу. Новинні ЗМІ та великі акаунти на X і TikTok посилили цю історію, надавши їй достовірності. Можливо, ви не бачили цю історію, але мільйони людей зробили це", — пише The Economist.

Видання наводить дослідження Даррена Лінвілла і Патріка Уоррена з Клемсонського університету в Південній Кароліні, які описали, як працює дезінформація в мережі на прикладі розгортання фейків довкола "розкішного шопінгу" Олени Зеленської.

Дослідники пишуть, що успішна дезінформаційна кампанія в Інтернеті складається з трьох етапів. Перший — це "розміщення", або первинна публікація брехні. Потім відбувається "нашарування", коли брехня поширюється між онлайн-акаунтами й недобросовісними новинними сайтами, приховуючи своє походження. Останній етап — "інтеграція": коли її підхоплюють джерела, що заслуговують на довіру, такі як справжні новинні вебсайти та акаунти в соціальних мережах.

Як все це відбувалося в історії з Оленою Зеленською

У вересні 2023-го жінка, яка стверджувала, що є стажеркою у Cartier у Нью-Йорку, поділилася в Instagram буцімто своїм досвідом обслуговування пані Зеленської, яке призвело до звільнення "стажерки". На підтвердження своїх слів жінка показувала чек на суму близько $1,1 млн, який начебто належить першій леді.

Розслідування BBC та італійського сайту новин Open Online пізніше ідентифікувало жінку за допомогою програмного забезпечення для розпізнавання обличчя. Вона не була працівницею Cartier у Нью-Йорку, а, вочевидь, була косметологинею у Санкт-Петербурзі.

На той час, коли історія набирала обертів, акаунт жінки в Instagram змінив статус з публічного на приватний. Але анонімний акаунт на YouTube вже завантажив її історію. Це відео було його єдиною публікацією.

Дослідники Клемсона відзначають, що історію спочатку підхопила франкомовна сторінка новин у Буркіна-Фасо. Сайт NetAfrique посилався на відео як на «доказ».

Потім він поширився на інші сайти по всій Африці, вперше з’явившись англійською мовою в нігерійському виданні Nation.

Але при ближчому розгляді виявилося, що історія була явно підкинута. Вона була позначена як "спонсорська публікація", що означає, що хтось заплатив за те, щоб вона там з'явилася.

Утім, це допомогло запустити ланцюжок нашарувань. Низка російських новинних агентств опублікували цю історію. Усі вони посилалися на The Nation, який, як виявилося, має спільну назву з відомим американським журналом.

Історія отримала додатковий імпульс буцімто достовірності від умовно американського видання під назвою DC Weekly. Його статті мають антизахідну спрямованість і поширюють звинувачення в корупції в Україні. Як і у випадку зі скандалом навколо Cartier, їхні докази базуються на відеозаписах, розміщених на YouTube. Власником DC Weekly є Джон Марк Дуган, колишній американський поліцейський, який у 2016 році перейшов на бік Росії, а зараз працює проросійським журналістом.

"Цей сайт є одним із багатьох фейкових новинних сайтів, створених за допомогою штучного інтелекту, які поширюють подібні історії. Він є прикладом того, як нові технології допомагають зловмисникам створювати і поширювати неправдиві наративи швидше, ніж будь-коли раніше, і на різних платформах", — пише The Economist.

За оцінками дослідників, брехня про шопінг Зеленської була поширена англійською мовою щонайменше 20 000 разів на Х (твіттер). І все це сталося не випадково. Спочатку акаунти-"сіячі" стратегічно розмістили брехню в соціальних мережах, а потім акаунти-"поиширювачі" рознесли її на різних платформах.

Одним з таких акаунтів був акаунт під назвою Woke Martin, який почав публікувати пости лише 3 жовтня 2023 року, і всі його приблизно 300 підписників були порожніми, фіктивними акаунтами. Woke Martin та інші акаунти, такі як "Російський троль" (який згодом був заблокований на X), почали ділитися посиланнями на цю історію в Nation у відповідь на пости політиків і правих впливових осіб.

Потім історію підхопили великі акаунти, такі як Lord Bebo і Sprinter Factory, які часто поширюють неправдиву інформацію і кожен з яких має сотні тисяч підписників. Інші відомі особистості в твіттері, зокрема Тара Рід, колишня співробітниця Сенату США, яка перейшла на бік Росії у 2023 році, ще більше посилили ефект. Цією історією на X навіть поділилося посольство Росії у Великій Британії.

зеленська дослідження дезінформація інформаційна війна російська пропаганда

Знак гривні
Знак гривні